חברת התעופה הלאומית של אוסטרליה "קוואנטס" הודיעה כי החל משנת 2025 תחל בקו טיסה ללא  עצירות מהחוף המזרחי של אוסטרליה ללונדון, מה שעשוי לקחת יותר מ-19 שעות.

המחקר על האופן שבו הגוף מגיב לטיסות ארוכות יותר, ללא עצירות אלה בין אוסטרליה לאירופה נמצא בשלבים הראשונים שלו. אולם, מה אנחנו יודעים כיום על ההשפעות הטיסות הארוכות על הגוף שלנו? 

התייבשות

התייבשות שכיחה בטיסות ארוכות טווח. הגוף שלנו בנוי לתפקוד אופטימלי כשהוא נמצא בסביבה של כ־50% לחות, אבל בגלל האוויר היבש שזורם בתא הנוסעים, במטוס עלולים המספרים לצנוח עד כדי 10%. התייבשות עלולה לגרום ליובש, כאבי ראש, שתן מופחת  ובמקרים קיצוניים גם ללחץ דם נמוך. התרחקו מאלכוהול, קפה, תה ושאר משקאות שמזרזים את הטלת שתן ומגבירים את ההתייבשות. 

כאב אוזניים וישנוניות

כאשר הלחץ תא הנוסעים משתנה, הגז בגופנו מגיב בהתאם. הוא מתרחב ככל שהמטוס מטפס והלחץ יורד, וההפך מתרחש כשאנחנו יורדים. זה יכול להוביל לבעיות שונות כמו כאבי אוזניים וראש, בעיטות בטן ותחושה של ישנוניות. 

בין המצבים שגורמים לחסימה של חצוצרת השמע (תעלת אוסטאכיוס)  הם אלרגיה, הצטננות, נזלת, וסינוסיטיס. בזמן ההנמכה והההמראה תוכלו גם לבצע מספר פעולות פשוטות - למשל פיהוק, בליעה, לעיסת מסטיק או נשיפה תוך כדי סתימה של האף.

קרישי דם

קרישי דם (פקקת ורידים) היא תופעה הידועה המתקשרת בדרך כלל לטיסות ארוכות. לפי הסטטיסטיקה העולמית, כ-10% מכלל הטסים יסבלו מפקקת ורידים בצורה קלה עד קשה. הדבר עלול לנפיחויות בכפות הרגליים ובקרסוליים ולהיווצרות של קרישי דם ברגליים. במצבים נדירים עלולים הקרישים האלו להיסחף כיוון הריאות ולגרום לתסחיף ריאתי שיכול להוביל לקוצר נשימה וגם למוות. 

מומלץ לבצע כל כחצי שעה תרגילי מתיחות, לקום להליכה, לשתות וגם לבישת גרביים אלסטיים עשוי לעזור. לאנשים שנמצאים בסיכון גבוה כמו נשים בהריון, בעלי משקל רב, מעשנים ועוד,  מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה. 

ממחקר מקיף שכלל כ-18 מקרי בדיקה ופורסם אשתקד עלה כי הסיכון להיווצרות קרישי דם גדל ב-26 אחוזים בכל שעה שנייה של טיסה בחלוף ארבע שעות. החוקרים ממליצים לשים לב לתסמיני חריגים כמו כאבים ונפיחות ברגלים, לחץ בחזה, שיעול וקוצר בנשימה.

שינה בטיסה (צילום: אינג אימג')
שינה בטיסה (צילום: אינג אימג')

יעפת וקרינה קוסמית

היעפת (ג'ט לג) נובעת ממעבר מהיר בין אזורי זמן שונים. היא עלולה לפגוע באיכות החיים, לזמן קצר עם הנחיתה. התופעה הופכת לבעיית יותר כשאלה חוצים אזורי זמן רבים בטיסה ארוכה.  מומחים רבים סבורים כי "התרופה הטובה ביותר" היא אור.  אפשר לשלב גם מספר תרגילי התעמלות קלים, לצאת להליכה, או לקרוא.

בנוסף , במהלך טיסה מסחרית אנחנו חשופים לרמות גבוהות יחסית של קרינה קוסמית. מדובר בחלקיקים טעונים באנרגיה קינטית שלא ניתן לראות בעין בלתי מזוינת, אולם בכל רגע נתון עשרות אלפים מהם מרחפים בחלל ומתגשים באטמוספירה של כדור הארץ מכל הכיוונים.

המועצה הארצית להגנה ומדידת קרינה אף דיווחה בשנת 2009 כי צוותי האוויר, בממוצע, סופגים במדידה שנתית רמות קרינה גבוהות יותר מאשר כל העובדים החשופים לקרינה בארה"ב. המלצות להימנע משהייה באוויר מטעמי קרינה נוגעות כיום רק לנשים בהריון, ולהן מומלץ להימנע מטיסות במהלך התפרצויות סולאריות.