חבל מודיעין, אחד האזורים היפים בארץ, איכשהו נעלם מהתודעה כשאנחנו מחפשים מקומות לטיולים. אבל חבל הארץ הזה, שנמצא במיקום מושלם בין ירושלים לתל אביב, טומן בחובו המון הפתעות מרתקות. בין רקפות ופריחה עונתית יפהפייה ביער בן שמן לעתיקות מרתקות מתקופת החשמונאים, יש לא מעט יוזמות תיירותיות מרתקות.

רבות מהיוזמות מאפשרות לנו לגלות את היישובים הקטנים שלאורך החבל, להכיר אנשים מרתקים שאוהבים את האדמה שעליה הם יושבים ומפיקים ממנה את המיטב. קבלו הצצה לחוויה הידרופונית שבה תלמדו להנביט כל דבר שעולה על רוחכם, חווה אקולוגית שבה תיצרו סבונים ונרות, טעימה ממאכלים של בשלנית מקומית ולקינוח - שמן זית של משק משפחתי ששמו יצא למרחוק.

לילית רוקחת הצמחים, בית נחמיה

ביישוב בית נחמיה מחכה לכם חוה תפוחי, בעלת המותג "לילית רוקחת הצמחים". בביתה הקסום המוקף עצי פרי ותבלין, תפוחי רוקחת סבונים ונרות. כל מפגש עם חוה מתחיל בבית המלאכה שלה, חלל גדול שבו היא מציגה את מרכולתה וגם פוגשת יחידים וקבוצות לסדנאות קצרות.

בבית המלאכה, שמלא בריחות של פרחים ושמנים, היא יוצרת סבונים ונרות בשילוב פרחים מיובשים וכל דבר העולה על רוחה. הסבונים שלה נעשים בעבודת יד ומכילים רק חומרים טבעיים כמו אלוורה, שמן זית, שמנים אתרים וצמחים. הסדנאות הקצרות שהיא מעבירה במקום מאפשרות למבקרים לקבל הצצה אל תהליך העבודה שלה ועל הדרך לצאת עם סבון או נר מעשה ידיכם.

חוה תפוחי, ''לילית רוקחת הצמחים'' (צילום: מיטל שרעבי)
חוה תפוחי, ''לילית רוקחת הצמחים'' (צילום: מיטל שרעבי)

חוץ מזה, היא עורכת סיור אקולוגי במשק תפוחי - סיור שבו נכנסים אל חצר הבית שלה ומתוודעים לאורח החיים שבו בחרו בני משפחתה. משפחת תפוחי מקפידה על ערכים אקולוגיים, ובחצר ביתם יש קומפוסט, כלי לאגירת מים ועוד. בסיור מקבלים הסבר על איך עושים קומפוסט ולמה הוא משמש, ועל חשיבות אגירת מים. בסיום הסיור היא מראה איך היא מכינה לחם שאור, איך היא מייצרת מעצי הזית שלה זיתים כבושים, שמן ועוד. 

מחיר סיור: 100 שקלים לאדם, מינימום עשרה אנשים. רוצים להוסיף כיבוד? תוסיפו 30 שקלים לאדם. סדנאות בתוספת תשלום, תלוי בכמות המשתתפים.

בתיאום מראש: 054-4711855. דרך היסמין 59, בית נחמיה.

חוות שורש ועלה, מושב בן שמן

חוות שורש ועלה היא חממה הידרופונית שמתמחה בגידול חסות וירוקים. מלבד גידול לצורך מסחר, החווה מציעה סיורים תיירותיים ופעילויות לכל המשפחה.

הקונספט של "שורש ועלה" הוא מכירה ישירות ללקוח - בעיקר דרך קבוצות רכישה שהתחילו בתקופת הקורונה וממשיכות בפעילות גם בימים אלה. חוץ מזה, הם משווקים לכמה מסעדות באזור ומפעילים חנות בחווה בימים שלישי ושישי.

החממה ההידרופונית בחבל מודיעין (צילום: מיטל שרעבי)
החממה ההידרופונית בחבל מודיעין (צילום: מיטל שרעבי)

פעם בחודש הם מקיימים סיור וסדנאות משפחתיות לגידול נבטים. הפעילות מתחילה בסיור בחממה ובשדה האורגני. שם הם מדברים על ההבדלים בשיטות הגידול, מדוע הם בחרו בגידול הידרופוני ומה התועלות שלו. בשדה גם טועמים כמה מהגידולים העונתיים ואז נכנסים למבנה וכל אחד מכין מגש של נבטים לפי טעמו האישי (חמנית, צנונית, שעועית ועוד). 

מחיר לפעילות (כשעה וחצי): 75 שקלים להורה וילד, 50 שקלים לכל ילד נוסף, 20 שקלים להורה נוסף.

גבעת הרקפות הסודית, יער בן שמן

אי אפשר לטייל באזור בלי לעצור ביער בן שמן. היער גדול ומלא פינות חמד, אך הפעם נתמקד בסוד גלוי של המקומיים - גבעת הרקפות הסודית. כדי להתרשם מפריחת הרקפות הקצרה לא חייבים להתאמץ יותר מדי, פשוט נכנסים לרכבים כשהכיוון הוא תל חדיד בתוך יער בן שמן. אם אתם מגיעים מכביש 1, תפנו לכביש 443 (מודיעין), סעו ישר עד לפנייה ימינה למצפה מודיעים.

הדרך מובילה לשביל צר ואז לפנייה ימינה בכיוון השילוט לתל חדיד. המשיכו עם הכביש כ־150 מטר עד לפנייה שמאלה (עפר) והשילוט המפנה לחניוני הקהילות. נוסעים עד למזלג שבילים, שבו ממשיכים עם השביל האמצעי, ובו נוסעים כ־150 מטר עד שמגיעים לשביל גדול יותר. חוצים אליו וממשיכים בנסיעה. בדרך רואים חניון שבו לא עוצרים וממשיכים עד לצומת שבו יש לפנות שמאלה ואז ימינה. נוסעים אחרי הפנייה עוד 50 מטר עד לאזור שבו ניתן להחנות את הרכב בצד. מהרכבים יש שביל שנכנס לתוך השטח.

שמחה בסיר, נופך

סימה נהון, בשלנית מוכשרת, שמה לה למטרה לשמח אנשים עם האוכל. סימה מבשלת ומוכרת בחצר ביתה מאפים, סלטים ותבשילים ביתיים. היא מבשלת מה שבא לה, כשהדגש הוא על אוכל ביתי מנחם, אבל תמיד תמצאו אצלה שניצלים חמים וקציצות בקר. תוכלו להתיישב לצד אחד מהשולחנות שפזורים בחצר ולאכול את האוכל שלה בכריך או בצלחת, וכמובן לקחת בטייק אוויי.

שמחה בסיר (צילום: מיטל שרעבי)
שמחה בסיר (צילום: מיטל שרעבי)

כל מה שהיא מגישה היא עושה בעצמה, וכדי להעביר את הידע שלה הלאה היא עורכת גם סדנאות אפייה וסדנאות אכילה בריאה לקבוצות קטנות. סימה מספרת שהאפייה זורמת לה בדם, עוד מבית סבתא, ולכן חשוב לה שכל הכריכים שלה ייצאו בפרנות שהיא אופה. אבל זה לא הכל, בלילה שבין חמישי לשישי היא אופה שלל מאפים ולחמים, כמו לחם ממולא בשר, לחם בצל, לחם ממולא מנגולד ועוד יצירות פרי מוחה - כך שבהחלט כדאי להגיע ולהצטייד בלחם טוב לקראת שבת. 

מחירים: 40 שקלים לכריך, צלחת עם מנה בשרית עם תוספות וסלטים - 50 שקלים.

רחוב ברקת, נופך. פתוח בימים שני עד חמישי, 12:00־16:00, שישי – 9:00־14:00. 050-9716023

משק לוין, מזור

במושב מזור הפסטורלי, רק 20 דקות מתל אביב, נמצא משק לוין, גן עדן לחובבי שמן הזית. הסיפור של המשק מתחיל בשמוליק לוין, איש אהבת הארץ שהחליט להקדיש את חייו לחקלאות. לאורך עשרות שנים הוא גידל כמעט כל דבר שאתם יכולים לחשוב עליו, עד שלפני יותר מ־30 שנה שתל את מטע הזיתים הראשון של המשפחה.

שמוליק לוין, משק לוין (צילום: מיטל שרעבי)
שמוליק לוין, משק לוין (צילום: מיטל שרעבי)

כיום שני בניו, אבינועם ויובל יחד עם זוגתו קרן, לוקחים חלק פעיל ומרכזי במשק. שלושתם, דרך אגב, הם בעלי הסמכה של טועמי שמן זית מקצועיים ובעצמם שופטים בתחרויות שונות. ההבנה הזאת בשמן זית הקפיצה את שמני הזית שהם מייצרים בכמה דרגות, והם זכו בפרסים בארץ ובעולם.

טעימות שמן זית במשק לוין (צילום: מיטל שרעבי)
טעימות שמן זית במשק לוין (צילום: מיטל שרעבי)

במשק שלהם הם מקיימים טעימות מודרכות לקבוצות קטנות, תוך כדי טעימה הם ישמחו לספר לכם איך חקלאים בישראל שורדים במציאות של היום, כאשר לא אחת מפקיעים מהם אדמות לטובת הגדלת יישובי הסביבה, הייבוא מחו"ל גובר ונראה שהם לא נמצאים במקום ראשון אצל שרי הממשלות השונות. ולמרות כל זה, נראה שהם לא מתכוונים לוותר על החלום החקלאי וימשיכו לעשו שמני זית גם בעתיד. בין שאתם רוצים להשתתף בסדנה ובין שלא, אפשר לקפוץ לחנות המשק שלהם ולקנות שמן זית, זיתים כבושים, דבש ועוד.

מחיר סדנת טעימות שמן זית: 600 שקלים ל־12 אנשים, או 50 שקלים לאדם כחלק מקבוצה.

פתוחים בראשון עד שישי. עדיף להתקשר חצי שעה לפני שמגיעים כדי לוודא שפתוח. השחר 5, מזור. 0546488663.