רומא, אחת הערים העתיקות והמפורסמות בעולם. היא בית להיסטוריה בת אלפי שנים, אומנות יוצאת דופן ואוכל שגורם לכל העולם לקנא. היא נחשבת לאחת הערים המתויירות בעולם וחביבה במיוחד על ידי הישראלים. כל מי שיגיע לרומא יגלה שהאווירה והתרבות האיטלקית הופכות אותה לעיר מיוחדת במינה. כדי לעשות סדר בבלגן הכנו לכם מדריך מסודר, מהנחיתה ועד הלק של הגלידה.

13 מי יודע? אלו חברות התעופה החדשות שנוחתות בישראל בפסח
טסים לאירופה בפסח? שימו לב: אלו נמלי התעופה בהם יהיו שביתות

טיסות לעיר

נמל התעופה המרכזי של רומא הוא לאונרדו דה וינצ'י-פיומיצ'ינו והוא מרוחק כ-30 ק"מ מהעיר. בין הנמל לישראל מתקיימות כמה טיסות יומיות סדירות של חברת אל-על, ישראייר וחברת התעופה האיטלקית ITA, שהחליפה לאחרונה את אליטליה לאחר שנסגרה. בנוסף, פועלות כמה טיסות לואוקוסט לעיר על ידי חברת ריינאייר, וויזאייר, TUS-AIR ו-Bluebird Airways.

כדי להגיע לעיר וממנה יש כמה רכבות שיוצאות לתחנה המרכזית טרימיני ולתחנות נוספות בעיר. בנוסף, ישנם אוטובוסים מנמל התעופה וכן מוניות.

פיאצה נבונה ברומא (צילום: אינגאימג')
פיאצה נבונה ברומא (צילום: אינגאימג')

מה עושים ברומא?

הוותיקן
אחד הדברים הכי חשובים זה ביקור בעיר מגוריו של האפיפיור שמשקיפה על העיר, וכן העיר גם מוגדרת כמדינה הקטנה בעולם. בתוך הוותיקן יש מספר דברים לראות כמו בזיליקת סן פטרוס והכיכר בכניסה הנושא את אותו שם וכנסיית הקפלה הסיסטינית המפוארת, שמכילה בתוכה איורים מרהיבים ויוצאי דופן מהרנסנס. 

הקולוסיאום
אי אפשר לדבר על רומא מבלי להזכיר את אחד הסמלים הכי מוכרים שלה. האמפיתאטרון המדהים של רומא עומד על תילו עוד מימי האימפריה הרומית. זהו אחד מהמקומות המתוירים בעולם והוא נבחר לאחד משבעת פלאי העולם החדשים. במקום מתבצעים סיורים מעל ומתחת לאמפי בתעלות הנסתרות ורצוי לדעת טרם תגיעו למקום כי כל כרטיס מחייב הזמנה מראש.
כתובת: Piazzale del Colosseo, Via dei Fori Imperiali
שעות פעילות: משתנה כל חודש.
מחיר: 18 אירו לאדם
אתר: https://www.coopculture.it/en/poi/colosseum/

הקולוסיאום ברומא (צילום: אינגאימג')
הקולוסיאום ברומא (צילום: אינגאימג')

פיאצה נבונה
הכיכר היפה והמפורסמת ביותר בעיר היא חד משמעית מוגדרת כיעד חובה. היא מהממת ביופייה ומכילה שלוש מזרקות מעוצבות וכן סביבה ישנם בתי קפה רבים וגלידריות שיתנו לכם טעימה אמיתית מרומא.

המדרגות הספרדיות
130 המדרגות המפורסמות מחברות בין שתי פיאצות גדולות ומוגדרות כאחד המקומות הפופולריים בעיר. 

מזרקת טרווי
המזרקה היפה היא הגדולה ביותר ברומא ומעוצבת בפסלים מרהיבים וגם היא נחשבת תחנת חובה בכל רשימת האטרקציות בעיר.

הפנתיאון
הבניין המדהים הזה קיים כבר למעלה מאלפיים שנה ומסמל את האימפריה הרומית. זהו אחד המבנים החשובים והמשומרים ביותר והוא גם קבריהם של מספר מלכים איטלקים ושל הצייר רפאל. המקום מעוטר בתקרה בציורים מרהיבים וכן מכיל פסלים מיוחדים במבנה.
מיקום: Piazza della Rotonda
שעות פעילות: שני-שבת 8:30-19:30, ימי ראשון, 8:30-18:00
מחיר: חינם
אתר אינטרנט: www.pantheon-rome.com

הפנתיאון ברומא (צילום: אינגאימג')
הפנתיאון ברומא (צילום: אינגאימג')

מוזיאון קפיטוליני (Capitoline Museums)
המוזיאון מכיל את אוסף היצירות ועבודות האומנות העתיק ביותר באירופה, והוא נמצא בארמון נואובו (Palazzo Nuovo) וארמון קונסרבטורי (Palazzo dei Conservatori).
כתובת: Piazza del Campidoglio 1
שעות פעילות: 9:30-19:30
מחיר: 11.5 אירו
אתר: https://www.museicapitolini.org/

גלריה בורגזה (Galleria Borghese)
אחד המוזיאונים היפים ברומא ונמצא בתוך בית מהמאה ה-17 וכלל אוסף יצירות מתקופת הרנסנס.
כתובת: Piazzale Scipione Borghese 5
שעות פעילות: שלישי-ראשון 8:30-19:30
מחיר: 13 אירו
אתר: https://galleriaborghese.beniculturali.it/en/visita/

המוזיאון היהודי (Museo Ebraico di Rome)
המוזיאון מכיל תשמישי קדושה, יודאיקה, סקירה היסטורית ופריטים נוספים הקשורים ליהדות איטליה והוא בעל שלושה חדרי תצוגה. 
כתובת: Lungotevere Cenci 00186
שעות פעילות: חורף: ראשון-חמישי: 10:00-17:00, שישי 9:00-14:00, קיץ: ראשון-חמישי: 10:00-18:00, שישי: 10:00-16:00
אתר אינטרנט: www.museoebraico.roma.it

גבעת הקפיטול ברומא (צילום: אינגאימג')
גבעת הקפיטול ברומא (צילום: אינגאימג')

גבעת פלאטין (Palatine hill)
מי שריצה לסייר קצת ולהשקיף על העיר יוכל להגיע לגבעה הזו שמתנשאת לגובה של 70 מטרים ויש בה תצפית נהדרת על רומא, והיא בעלת גנים ירוקים וארמונות.

גבעת הקפיטול (Piazza del Campidoglio)
הגבעה הזו מעוצבת יותר מבחינה אומנותית והיא עוצבה בעבר על ידי מיכאלאנג'לו, והיא מכילה מוזיאונים עם פסלים וציורים רבים.

גני טיבולי (Tivoli)
מי שמוכן להרחיק קצת מהעיר יגלה את הגנים המרהיבים הללו שנמצאים כ-30 קילומטרים מחוץ לרומא. היא מכילה מדשאות ענק וכן ווילות עתיקות, מאות מזרקות ובריכות מים בכל עבר. 
כתובת: Piazza Trento, 5, 00019 Tivoli
שעות פעילות: כל השבוע, 08:30-18:45
אתר: https://www.visittivoli.eu/?lang=EN

אצטדיון אולימפיקו
חובבי הספורט ישמחו בוודאי לבקר באצטדיון האולימפי של רומא והוא בעל כ-70 אלף מושבים. הוא אירח את מונדיאל 1990 וכיום ביתם של קבוצות הכדורגל רומא ולאציו.

גני טיבולי ברומא (צילום: אינגאימג')
גני טיבולי ברומא (צילום: אינגאימג')

איך מתניידים?

ברומא יש שני קווי מטרו שחוצים את העיר לאורכה ורוחבה והיא מרושתת באוטובוסים רבים. עם זאת, כדי לדעת שרוב האטרקציות המרכזיות ממוקמות בתוך רדיוס של חצי שעה הליכה, ככה שאת רובן אתם יכולים לעשות גם ברגל, ובכך גם ליהנות ולחוות מהעיר העתיקה המרשימה.

בנוסף, כדאי לדעת שברומא יש כרטיס בשם רומא-פס, שמקנה מעבר חופשי בכל התחבורה הציבורית למשך 48 או 72 שעות, הנחה משמעותית במספר אטרקציות מרכזיות ואף דילוג על תורים כמו בכניסה לוותיקן ולקפלה הסיסטינית. מחיר הכרטיס מתחיל מ-35 אירו וניתן לרכוש אותו בתחנות המטרו או האוטובוס הפזורות ברחבי העיר.

לפרטים נוספים על רומא-פס לחצו כאן

אוכל קדימה אוכל

רומא ידועה באחד המטבחים העשירים בעולם בזכות מגוון הפסטות, הפיצה והגלידה הבלתי נשכחת, שידועה באיטלקית כ"ג'לטו". במרכז העיר העתיקה פזורים בתי קפה ומסעדות רבות שמציעים בשפע את האוכל המקומי וכל מי שרוצה לחוות את רומא כמו שצריך חייב לטעום.

על פי מדד Trip Advisor חמשת המסעדות במחירים הסבירים ברומא שזכו לציון הגבוה ביותר, הם "Bufalero", "DOC Cruderia EnoBistrot", "Mi'Ndujo - Ponte Milvio", "StuPisci Sesamo Trastevere". כמו כן, בתי הקפה הטובים ביותר שזכו באותו המדד הם "Feffo", "Sciascia Caffe", "Cafe Cafe", "Sweet King", "Farmers Sosteria Agricola".

גלידה ברומא (צילום: אינגאימג')
גלידה ברומא (צילום: אינגאימג')

מה עם שופינג?

בעיר יש מספר אזורי קניות שהמוכר והנגיש מכולם זה שדרות ויה דל קורסו (Via Del Curso) וזו אחת הדרכים המרכזיות ברומא. בשדרה ניתן למצוא חנויות רבות בדגש על אופנה וחנויות מעצבים. בנוסף, יש את אזור הקניות טרסטברה (Trastevere) והוא מיוחד במינו בשל האווירה בסמטאות היפהפיות והעקלקלות שלו.

מי שמעוניין בביקור בשוק כדאי שיבקר בשוק הפשפשים הקבוע מדי יום ראשון בשם Porta Portese. בנוסף, אלו שמעוניינים בקניון קלאסי יוכלו לבקר בפורטה די רומא (Galleria Commerciale Porta di Roma) בן שתי קומות וממוקם בפרברי העיר, וכן מרכז הקניות Cinecittadue Centro Commerciale בעל מאה חנויות שונות.

חשוב לדעת!

פתגם ידוע אומר ש"ברומא תתנהג כרומאי". ובכן, בעידן המודרני זה עדיין תקף בעיקר בשל נהגי המוניות. ברומא אוהבים מאוד תיירים במיוחד בנמל התעופה. התעריפים שמוצעים לתיירים במוניות עלולים להיות כפולים מאלו שדיברו עם הנהגים באיטלקית. אם אתם יודעים כמה מילים, ייתכן שתזכו לתעריף זול יותר משמעותית.