בכל שנה מתרחשים מאות אירועי חילוץ ברחבי העולם. כ-60% מהם נובעים מהתפתחות של תסמינים למחלת גבהים, 30% המקרים הם אירועים של נעדרים ומטיילים מנותקי קשר. 10% הנוספים האם על פציעות שונות במהלך טיולים, החל מחבלות ופציעות גפיים, סיבוכים בדרך מגורמים חיצוניים, מזג אוויר קיצוני ועוד.

דווקא לקראת פסח, כאוס בנמלי התעופה באירופה: אלו המדינות שחוות שיבושים
חופשה לפסח כבר סגרתם? אלו הדילים של הרגע האחרון לחג

את מרבית החילוצים בגובה, שמובילים למחלת גבהים, מתרחשים בנפאל שם המטיילים מגיעים לאזורי גובה מעל 3,000 מטרים יחסית בקלות וכתוצאה מכך, מרגישים את השפעת הגבהים שנעה מכאב ראש ועד סכנת מוות. אזורים נוספים שמטיילים נדרשים לחילוץ הם בדרום אמריקה ובדגש על פרו.

אז מהם הדברים החשובים ביותר שמומלץ לעשות לפני שיוצאים לטיול ביעדים שפחות נגישים לתחבורה, לתקשורת, במקומות מאתגרים עם סיכוי וסיכון לרעידות אדמה, סופות, מפולות שלגים או בוץ? 

1. תכירו ותלמדו על המקום אליו אתם נוסעים, החל מהתנאים הגיאוגרפים, מיקום ודרכי גישה, דרך היכן ניתן לישון, מהם דרכי הנסיעה באותו אזור ומהם המסלולים. השקעה קצרה יחסית של הכנה מראש הופכת את הטיול לקל יותר. 

2. לפני היציאה בצעו בדיקה של תנאי מזג האוויר במקום, באם התחזית לא טובה, אל תסתמכו על המזל ועדיף לדחות במעט את היציאה לטיול.

3. עדכנו מבעוד מעוד את המשפחה והחברים לאן אתם יוצאים, לכמה זמן והאם תהיה קליטה לאורך המסלול. בכך, תבטיחו שאם לא עדכנתם על חזרה, יהיה מי שיוכל לעדכן את חברת החילוץ בארץ. ובכלל, תחסכו הרבה פעימות לב למשפחה הדואגת. 

4. התעכבתם מסיבות כאלו ואחרות, אל תצאו למסלול מאוחר. ההליכה בחושך מסוכנת, יש להימנע מהסכנה ולא להיכנס לצעידה בלילה בלי יכולת להמשיך את המסלול. 

5. במידה ואתם בוחרים מסלול שבו עולים לגובה, בצעו זאת בצורה איטית ומדורגת. עליה מהירה לגובה מגבירה את הסיכון לחוות תסמיני מחלת גבהים, שיכול להיות סתם כאב ראש לא נעים ועד סכנת חיים ממשית. בשביל להימנע מסיכונים, מומלץ לעלות בכל יום קצת, לא לישון בשיא הגובה ולהקפיד לקחת ימי מנוחה. במידה ולא מרגישים טוב לא להמשיך לעלות.

6. אל תטיילו לבד. כן, אנו מבינים את הצורך והרצון להתנתק מדי פעם, אך טיול לבד הוא מסוכן, וללא יכולת לבקש עזרה רמת הסיכון עולה. הסטטיסטיקה מראה, שהרבה מאוד פגיעות חמורות ומקרי מוות בטיולים מאתגרים, קרו לאנשים שטיילו לבד.

7. תיק קטן של עזרה ראשונה אף פעם לא מזיק, ואפילו יוכל לעזור קצת בעת הצורך. ארגנו מספר תחבושות, חומר חיטוי, פלסטרים, כדורים לבחילה, לכאב ראש ולגובה שיכולים לסייע בעת הצורך. 

8. תזכרו, העלייה לחרמון היא לא העלייה להימאליה, תעריכו את הקושי נכון ותתכננו בהתאם.