למרבה המזל שרדנו את ארוחת החג המשפחתית, מה שמותיר לנו שפע של זמן פנוי לבילוי עם המשפחה הקרובה והחברים. במהלך חול המועד חיק הטבע יתאים את עצמו לאווירה החגיגית ויתכסה בפריחה אביבית, וכשמזג האוויר עדיין נוח ונעים, זה זמן מצוין להצטרף לאלפי המטיילים שתרים את הארץ מהצפון הירוק ועד הדרום המדברי. אז מהן האטרקציות שמחכות לנו בימים האלה? הנה כמה המלצות שיזיזו אתכם מהספה בלי לקרוע את הכיס.

יוצאים לחירות: הפעילויות המומלצות לחול המועד פסח

יוקר המחיה מעסיק את כולנו. בימים טרופים אלה, כשעל כל הוצאה אנחנו חושבים פעמיים, אין ספק בכלל שמשפחות רבות מוותרות על ביקור באתרי תיירות ואטרקציות בתשלום. במיוחד עבורן מתקיים זו השנה ה־18 פרויקט פסח של בנק הפועלים, שבמסגרתו יפתחו את שעריהם בחינם מעל 170 אתרי מורשת ומוזיאונים ברחבי הארץ. במסגרת הפרויקט ייצאו במהלך חול המועד 120 סיורי יום וערב עם מורי דרך מוסמכים של עמותת אשכולות - שוב, ללא עלות, ותתאפשר כניסה בחינם למספר אטרקציות של תיירנים מהדרום. כל מה שצריך לעשות הוא להירשם מראש באתר.

הפרויקט הזה מאפשר גם למעוטי יכולת להיכנס לתערוכות ולפעילויות שבימים שבשגרה עולים לא מעט, כמו כניסה ועלייה ברכבל באתר החרמון, כניסה לפארק תמנע, ביקור בתערוכה הפופולרית "אלבר אלבז: מפעל החלומות" שבמוזיאון העיצוב חולון, לונדע - מוזיאון הילדים, מוזיאון הרצליה לאומנות עכשווית, מוזיאון רמת גן, מוזיאון וילפריד לאומנות המזרח, מוזיאון בית ראובן, טיילת החומות בירושלים העתיקה, פלנתניה - מרכז מדע וחלל, המשכן לאומנות עין חרוד, צריף בן־גוריון בשדה בוקר, מוזיאון ינקו דאדא בעין הוד, מוזיאון חיפה לאומנות ועוד.

בין מגוון הסיורים שיוצעו: מצפורי הגלבוע, פריחת האביב בנחל אורן, סיור לתל איילון, נחל ממשית, ערב במושבת הברון זכרון יעקב ועוד. האתרים ייפתחו חינם בכל ימי חול המועד: 7 עד 11 באפריל (לא כולל יום שבת 8 באפריל).

לפרטים והרשמה: www.poalimatarim.com

גן לאומי מעיין חרוד

אתר מומלץ לטיול בפסח - אך רלוונטי גם כל השנה - הוא מעיין חרוד, אתר מרהיב ביופיו המספק למטיילים בו פנינה של טבע עם מעיין צלול הנובע במערת גדעון הנמצאת בצלע הגלבוע. המערה מכונה על שם גדעון השופט, ועל פי המסורת ערך שם גדעון את מה שמכונה "מבחן המלקקים", שבאמצעותו בחר את הלוחמים האמיצים ביותר של צבאו.

מימי המעיין זורמים לתוך בריכת שכשוך גדולה שממנה יכולים המבקרים ליהנות. המים זורמים לכמה פלגים במרחבי הגן הלאומי, ואלה יוצרים במקום אווירה מרגיעה ומיוחדת והופכים את האתר לפארק נופש מטופח. נקודה נוספת באתר שמומלץ להגיע אליה היא בית חנקין, הניצב גבוה מעל המעיין.

הבית הקטן מנציח את גואל האדמות המפורסם יהושע חנקין, שגאל יותר מחצי מיליון דונמים ברחבי ארץ ישראל. כיום האתר משמש מוזיאון הפתוח לקבוצות בתיאום מראש. בחגים ובסופי שבוע יש במקום הדרכות למבקרים. כדאי לבדוק מראש באתר האינטרנט של הגן הלאומי. מהרחבה לצד בית חנקין ישנה נקודת תצפית מהיפות באזור כולו לנופי העמק, ומומלץ מאוד להגיע אליה.

כדי להשלים את חוויית הביקור, מומלץ לעצור בחניון הלילה של האתר המציע מספר אפשרויות לינה וקמפינג, ואף כולל מדשאות גדולות עם פינות מוצלות, שולחנות פיקניק ומגרש משחקים. בנוסף, קיימת אפשרות להדלקת מנגלים, מה שהופך אותו למקום מצוין עבור משפחות וקבוצות חברים. בימים אלה נפתח גם מתחם מחנאות למשפחות בחניון מעין חרוד, המתאים לגדולים ולקטנים כאחד.

איך מגיעים: בין עפולה לבית שאן, על כביש 71. ניתן גם להגיע מכביש 675.

גן לאומי מעיין חרוד (צילום: לימור קטן פרידמן רשות הטבע והגנים)
גן לאומי מעיין חרוד (צילום: לימור קטן פרידמן רשות הטבע והגנים)

פסטיבל ספרי ילדים

חניון הקהילות דרך יער הרצל ילבש חג ויארח במהלך חול המועד את כוכבי הספרים האהובים על הילדים. במהלך יומיים תערוך קק"ל את פסטיבל "יער של סיפורים", שבו תוכלו לפגוש את גיבורי הספר "דירה להשכיר", ליצור בעצמכם את שמוליק קיפוד, לטייל ביער עם איילת מטיילת, לעזור לאליעזר למשוך בגזר, להשתתף בסדנת קיפול חמישה בלונים ועוד.

מתי: ראשון ושני, 9־10 באפריל, בשעות: 18:00־9:30.
היכן: חניון הקהילות דרך יער הרצל.
ללא עלות, בהרשמה מראש באתר קק"ל.

משקים פתוחים

אם צמד המילים "חקלאות מדברית" מסקרן אתכם, פתחת ניצנה זה המקום שאתם צריכים לבקר בו. במהלך חול המועד תיירות הר הנגב, קרן מיראז', משרד התיירות ומשרד החקלאות מציעים מגוון פעילויות במרחב המדברי בעלות סמלית של 15 שקלים לאדם.

בין הפעילויות שמתאימות לכל המשפחה: סיור חווייתי בחוות שירת המדבר, שבו תיחשפו לעולם צמחי מרפא ותבלין; סיור במשק של משפחת תושיה, שיוביל את המטיילים בנבכי הסיפור המשפחתי שלהם - מחיי הלילה הסוערים של תל אביב להקמת משק חקלאי אורגני, חינוכי ושומר שמיטה. הסיור עובר בין כרמי גפנים וזיתים ובבוסתני פרי עשירים. בסיום הסיור תהיה טעימת יינות או פעילות מיוחדת למשפחות שבה תוכלו להתחבר לטבע ולעולם החי ולהוציא לשטח עדר כבשים.

מתי: ראשון ושני, 9־10 באפריל.
לפרטים: www.negevtour.co.il

משקים פתוחים - כבשים בכמהין, פתחת ניצנה (צילום: לירן אלמוסנינו)
משקים פתוחים - כבשים בכמהין, פתחת ניצנה (צילום: לירן אלמוסנינו)

חינם בגולן

רגע לפני שניכנס לקיץ הלוהט, כדאי לנצל את האביב לטיול בגולן הירוק והפורח. בימים ראשון ושני החברה להגנת הטבע תערוך מגוון טיולים מודרכים ללא תשלום (בהרשמה מראש באתר) בעשרה מוקדים ברחבי רמת הגולן. במוקדים אלו יתקיימו גם עמדות הסברה והפעלה. ואם חלמתם לראות את פריחת הדובדבן אך לא יצא לכם לטוס ליפן, תוכלו ליהנות ממנה בחוות הסוס והדובדבן שבמושב אודם. החווה תערוך הפנינג פסח על רקע הפריחה עוצרת הנשימה. ההפנינג יכלול דוכני שתילה, סיורי פריחה, משחקייה לילדים ומוזיקה.

מתי: בכל ימות השבוע, בשעות: 9:00־17:00.
הכניסה חופשית (הדוכנים בתשלום).
ממחצבות לחוויות - סיורי פסח בפארק הוולקני: ראשון, שני, 9־10 באפריל, בשעות: 11:00, 13:00, 15:00.

חוות הסוס והדובדבן  (צילום: יערית טובול)
חוות הסוס והדובדבן (צילום: יערית טובול)

הפנינג בפארק הצפרות

אתם בדרך לאילת לבלות את סוף השבוע? ישנים בקיבוצי הערבה? כדאי שתתכננו עצירה בפארק הצפרות שנמצא סמוך לעיר התיירות הדרומית. במהלך סוף השבוע יתקיים בפארק הפנינג אביב עם שלל פעילויות לכל בני המשפחה. בביקור קצר בפארק תוכלו לגלות את עולמן של הציפורים ולקחת חלק בשלל פעילויות: הדרכות מרתקות אך לא מעיקות על חיי בעלי הכנף, תצפית בטלסקופ על ציפורי המים שמבלות את יומן בפארק - במרכזן הפלמינגו האצילי, הדגמת טיבוע, תחנת איפור וקעקועים לילדים, בועות סבון, סיור דנסינג מוזיקלי, סדנאות יצירה ועוד.

פארק הצפרות (צילום: נועם וייס)
פארק הצפרות (צילום: נועם וייס)

מתי: שישי־שבת, 7־8 באפריל, בשעות: 09:00־13:00.
כניסה חינם.
לפרטים: www.traveltoeilat.co.il