ד"ר ערן כתר, מרצה בכיר במחלקה לניהול תיירות מהמכללה האקדמית כנרת, הוביל מחקר שפורסם לאחרונה ונעשה עבור נציבות התיירות האירופאית, ועוסק במגמות בעולם התיירות. כתר הסביר בשיחה עם "מעריב" על השפעות האינפלציה העולמית והתהליכים הפוליטיים בישראל על התיירות הנכנסת, זאת בעקבות רצון הממשלה להעביר את הרפורמה המשפטית וכן בצל דוח תחזית אופק האשראי של סוכנות מודי'ס.

אחרי הורדת תחזית האשראי: פורום העסקים הישראלי קורא לממשלה לעצור מיידית את הרפורמה
"תהיה פגיעה מיידית": כלכלן בכיר מסביר - כך הורדת תחזית דירוג האשראי תפגע בכיס של כולנו

"המחקר שעשינו בוצע בקרב 6,000 תושבי האיחוד האירופי ובחן טרדנים והעדפות אישיות בתיירות", אמר ד"ר כתר בפתח דבריו, "לאורך השנים נמצא כי ישנם קווי דימיון רבים בין התייר הישראלי לאירופי. הגורם השלילי בעל ההשפעה ביותר על התיירות כיום זה נושא האינפלציה, חוסר יציבות כלכלית. הנושא הכלכלי יעצב את ההחלטות התיירותיות והמגמה הכללית בחודשים הקרובים. זה משהו שאנחנו מאוד ערים לו גם בישראל, נראה כאן גידול בהעדפה לחופשות במדינות קרובות, בהן יש שליטה ברורה יותר על ההוצאות".

"ראינו בשלוש שנים האחרונות שלושה גלים של תיירות", הוסיף, "הגל הראשון זה תיירות קורונה, הגל השני זה בקיץ שעבר עם תיירות 'פוסט קורונה', ועכשיו אנחנו נכנסים אל הגל השלישי שהוא התמתנות של הביקושים, אנשים הרבה יותר זהירים ומחושבים מבחינה כלכלית".

נתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
נתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)

כמו כן, התייחס ד"ר כתר לדוח מודי'ס, ואמר כי "עלולה להיות לו איזושהי השפעה על התיירות בישראל, זאת מאחר ולפי הדוח אנו הולכים למקום פחות ופחות יציב. התיירים עצמם לא באמת מתעניינים לעומק בנעשה בכלכלה, אבל בגלל הירידה ביציבות ייתכן שתיירים ירצו פחות להגיע לכאן. מסקרים שביצעתי בעבר שעסקו במשברי תיירות, נמצא כי ברגע שיש חוסר יציבות מדיני ופוליטי, נראה שינוי וירידה בתיירות הנכנסת באופן חד משמעי". 

"עצם הרושם של מקום לא יציב, נניח כמו מראה של שוטרים ברחובות עקב המתיחות הביטחונית, זה הרבה פחות מזמין תיירים לישראל", הוסיף, "כאשר תייר מתכנן את הנסיעה שלו הוא מתכנן איך היא תיראה, הוא אולי לא מתרכז בזה אבל בתת מודע הוא רואה האם יש באותה מדינה משטר שנראה לו הגון". 

משמר הגבול בלונה פארק תל אביב בצל המתיחות הבטחונית (צילום: אבשלום ששוני)
משמר הגבול בלונה פארק תל אביב בצל המתיחות הבטחונית (צילום: אבשלום ששוני)

לסיום, ציין ד"ר כתר כי נקודת אור בתיירות הנכנסת, ואמר: "מנגד אנו עדיין נוכל לפחות להסתמך על קבוצות 'קשיחות' של תיירים שיגיעו לארץ. הקבוצה הגדולה זה ביקורי משפחות בישראל, לאחר מכן נמצאת התיירות הכללית ולבסוף תיירות שקשורה לאתרים הקדושים בארץ".

ד''ר ערן כתר (צילום: מישל אמזלג)
ד''ר ערן כתר (צילום: מישל אמזלג)