כולנו מכירים את הקריאות מצד צוות המטוס להפעיל את המכשירים הניידים שאיתנו על מצב טיסה. אולם, ההוראה הזאת תקפה כבר שנים ארוכות, ועולה השאלה מדוע אנחנו עדיין צריכים לעשות זאת? פרופסור דאג דרורי, ראש תחום תעופה באוניברסיטת סנטרל קווינסלנד שבאוסטרליה, הסביר ב-CNN מדוע זה עוד קורה.

מלונות? צימרים? תודו שככה עוד לא ישנתם בחו"ל
נשבר שיא כל הזמנים בנתב"ג: זה מספר הנוסעים שעבר בשדה בחודש מרץ

תקשורת וניווט בשמיים מסתמכים על גלי רדיו מסוימים, כדי למזער הפרעות ביתר התדרים מאז שנות ה-20 במאה שעברה. עם זאת, הטכנולוגיה הדיגיטלית שנמצאת כיום בשימוש מתקדמת הרבה יותר מחלק מהטכנולוגיות האנלוגיות הישנות בהן השתמשנו אפילו לפני 60 שנה. מחקרים בארה"ב מצאו כי מכשירים אלקטרוניים אישיים עלולים לשדר אות באותו פס תדר כמו מערכות התקשורת והניווט של המטוס, ליצור למעשה הפרעה אלקטרומגנטית ולשבש את התדרים בתא הטייס.

בשנת 1992 רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב וחברת בואינג ביצעו מחקר מקיף בו בדקו את השימוש במכשירים אלקטרוניים ומידת ההפרעה שלהם במטוסים, ולא מצאו בעיות עם מחשבים או מכשירים אלקטרוניים אישיים אחרים בשלבים פחות קריטיים של הטיסה, כמו שיוט באוויר וכל עוד לא מדובר בהמראה ונחיתה. 

נמל תעופה (צילום: Shutterstock)
נמל תעופה (צילום: Shutterstock)

ועדת התקשורת הפדרלית של ארה"ב החלה גם ליצור רוחבי פס שונים עבור טלפונים ניידים וכן עבור מכשירי התקשורת במטוסים, כך שלא תהיה חפיפה. מדוע אם כן, המשיכה תעשיית התעופה לאסור את השימוש בטלפונים ניידים? אחת הבעיות נעוצה במשהו שאולי לא הייתם מצפים לו, הפרעות בתקשורת דווקא על הקרקע.

רשתות אלחוטיות מחוברות על ידי סדרה של שרתים ונקודות ברחבי העולם. הרשתות כולן עלולות לחוות עומס יתר אם נוסעים שטסים מעל הרשתות בקרקע ישתמשו בטלפונים הניידים שלהם. לצורך העניין, מספר הנוסעים שטסו ב-2021 היה למעלה מ-2.2 מיליארד איש, וזה רק מחצית ממספר הנוסעים ב-2019. למעשה, הטלפונים הניידים כמעט ולא מפריעים למטוס כל עוד לא נעשה בהם שימוש בתחילתה או סופה של הטיסה, אך הם עלולים לגרום לקשיי תקשורת לכל אלו שנשארו על הארץ.