מערבולות אוויר הן יותר מסתם מטרד עבור נוסעים במטוס. לעיתים זה עלול לגרום לפציעה קשה לנוסעים ואפילו לצוות, ומחקרים רבים שבוצעו בשנים האחרונות הראו כי שינויי האקלים עלולים לגרום להחמרת המצב. עם זאת, נאס"א הודיעה כי היא נמצאת בשלב מתקדם לפתרון שיכול לעזור לטייסים לצפות ולהימנע משינויים פתאומיים באוויר סביב המטוס.

מלונות? צימרים? תודו שככה עוד לא ישנתם בחו"ל
נשבר שיא כל הזמנים בנתב"ג: זה מספר הנוסעים שעבר בשדה בחודש מרץ

הפיתוח החדש עושה שימוש במיקרופונים אינפרא-קוליים צמודים על הקרקע שיכולים לקלוט תדרים נמוכים במיוחד, וקולטים מערבולות מקילומטרים רבים משם. אותם מיקרופונים יכולים לספק אזהרה מוקדמת למערבולות האוויר. 

המערבולת עלולות להופיע בכמה דרכים שונות ואף לצוץ ללא התראה מוקדמת בגבהים של בין 20,000 עד 40,000 רגל. המועצה הלאומית לבטיחות בתחבורה בארה"ב (NTSB) דיווחה כי 163 בני אדם נפצעו קשה בגלל מערבולות בטיסות בין השנים 2009 ל-2022.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

נוסעים במטוס, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
נוסעים במטוס, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

בנוסף, מדענים מאוניברסיטת רדינג שבבריטניה העריכו כי תדירות המערבולת תכפיל את עצמה עד 2050 בשל שינויי האקלים ועוצמתם אף תגדל בכ-40 אחוזים.

"במקום צורך לשנות מסלול כאשר נתקלים במערבולת האוויר, גילוי מוקדם שלהן יאפשר לטייסים להתאים את הניווט של הטיסה מראש, יחסוך בדלק ויפלוט פחות פחמן דו חמצני לאטמוספירה", מסרו מנאס"א.