הממשלה צפויה לאשר השבוע את הצעת משרדי התחבורה והאוצר, בשיתוף יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן, למתן סיוע לחברות תעופה שירחיבו את היקף טיסותיהן לצפון אמריקה. על פי ההחלטה, המדינה תשתתף ב-50% מתשלומי הפיצויים לנוסעים במקרה של ביטול טיסה עקב תקלה תפעולית.
ההחלטה, שמובילים השרים רגב וסמוטריץ', נועדה להשיג מספר מטרות: הרחבת היצע הטיסות לצפון אמריקה וחיזוק הקשר הכלכלי והעסקי עם ארה"ב וקנדה; הגברת התחרות באמצעות עידוד חברות תעופה נוספות להפעיל טיסות ישירות במטוסים רחבי גוף; והורדת מחירי הכרטיסים, אשר עלו משמעותית בעקבות המלחמה. הממשלה הקציבה לתוכנית 15 מיליון ש"ח, שיהיו זמינים עד אוקטובר 2025.
מאז תחילת מלחמת "חרבות ברזל" נרשמה ירידה דרמטית בתנועת הנוסעים לישראל וממנה, במיוחד בקווים לצפון אמריקה. מארבע חברות תעופה שהפעילו כ-240 טיסות שבועיות למגוון יעדים בצפון אמריקה, נותרה רק אל על כמפעילה יחידה, והיקף הטיסות בין ישראל לארה"ב ירד ב-40%. המצב הוביל לעליית מחירים תלולה, שגרמה לנוסעים רבים להימנע מנסיעות לחו"ל.
חברות תעופה ישראליות, ובהן ישראייר וארקיע, הביעו עניין בהפעלת קווים לצפון אמריקה. ישראייר, למשל, בוחנת אפשרות להפעיל שש טיסות שבועיות לניו יורק באמצעות מטוס חכור. עם זאת, מנכ"ל החברה, אורי סירקיס, הדגיש כי הפעלת טיסות לארה"ב בעת הזו מהווה סיכון כלכלי משמעותי, וכי נדרשות הקלות רגולטוריות משמעותיות. כעת, כשההקלות רגע לפני אישור, שום דבר לא עומד בפני החברה מלצאת לדרך ולהשיק את הקו הראשון שלה לניו יורק.
תנאי הזכאות
המגבלות על קבלת הסיוע נועדו להבטיח כי התמיכה תופנה להגדלת הפעילות בפועל ולא לתמיכה בטיסות קיימות, ובכך תעודד חברות תעופה נוספות להיכנס לשוק ולספק פתרונות בקווים ארוכי הטווח לצפון אמריקה.
במשרד התחבורה מדגישים כי כ-78% מההשקעות הזרות בישראל מגיעות מיעדים בצפון אמריקה. לפיכך, התמיכה בקווי תעופה אלה חיונית לחזרה לשגרה ולהמשך הצמיחה במשק, לצד תרומתה להפחתת מחירי הטיסות והגדלת ההיצע.