למה לא כדאי להתאפק בטיסה - והקשר המפתיע למחלקת עסקים

מחקר דני-בריטי חושף: הלחץ האווירי בגובה 30,000 רגל משפיע על הגוף יותר ממה שחשבתם. וגם: למה דווקא במחלקת עסקים המצב עלול להיות גרוע יותר?

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
כאבי בטן בטיסה
כאבי בטן בטיסה | צילום: שאטרסטוק
2
גלריה

כולנו מכירים את הרגע הזה בטיסה - כשלפתע מופיעה תחושת אי-נוחות בבטן. מחקר שפורסם בכתב העת הרפואי של ניו זילנד מספק הסבר מדעי לתופעה, ומציע פתרונות מפתיעים.

צוות חוקרים דני-בריטי בתחום הגסטרואנטרולוגיה חקר את תופעת הגזים בטיסות, והגיע למסקנות מעניינות. "שחרור גזי מעיים בסביבה סגורה עלול להוות בעיה מביכה הן עבור האדם עצמו והן עבור הסובבים אותו", כתבו החוקרים, והוסיפו כי התופעה עלולה לגרום לאי-נוחות פיזית ואף כאב.

תא שירותים במטוס
תא שירותים במטוס | צילום: רויטרס

הסיבה המדעית מאחורי התופעה קשורה ללחץ האוויר בתא הנוסעים. פרופסור יעקב רוזנברג מאוניברסיטת קופנהגן הדגים זאת באמצעות בקבוק מים ריק, המתכווץ על הקרקע ומתרחב באוויר. "כשנחתנו, הבטן שלי התנפחה. זה הוביל אותי לחקור את התופעה", סיפר ל-Stuff ב-2022.

למרות שמטוסים מודרניים מצוידים במערכות לחץ אוויר, הן מסוגלות לשמור על לחץ מינימלי בלבד (השווה לגובה של 8,000 רגל). לפי חוק הגזים האידיאלי, הירידה בלחץ גורמת להתרחבות של כל גז בגוף - כולל גזי מעיים.

החוקרים בחנו שתי אפשרויות התמודדות: התאפקות או שחרור. התאפקות, הם מזהירים, עלולה לגרום לאי-נוחות, כאבים, נפיחות ובעיות עיכול נוספות. לעומת זאת, שחרור הגזים, למרות אי-הנעימות הרגעית, עדיף מבחינה בריאותית.

הפתרונות המוצעים כוללים הוספת פחם פעיל למושבי המטוס, שהוכח כיעיל בסינון ריחות. מעניין במיוחד: המחקר מצא שדווקא מחלקת העסקים, עם מושבי העור היוקרתיים שלה, עלולה להיות הבעייתית ביותר - מכיוון שהעור דוחה את הגזים ומונע את ספיגתם.

תגיות:
תעופה
/
טיסות
/
תיירות
/
כאבי בטן
/
פלוצים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף