הצגת דרכון ישראלי לא מספיקה יותר: השינויים בכללי הכניסה לאירופה מתקרבים

האיחוד האירופי מתכונן להשיק את מערכת הגבולות הדיגיטלית החדשה (EES) באוקטובר 2025, אחרי סדרת דחיות. המערכת תחליף את החתמת הדרכונים עם סריקה ביומטרית ותדחה את השקת מערכת ETIAS לשנת 2026

מיטל שרעבי צילום: פרטי
בדיקת דרכונים
בדיקת דרכונים | צילום: אינגאימג'
3
גלריה

האיחוד האירופי נערך להשקת מערכת הגבולות הדיגיטלית החדשה, מערכת הכניסה/יציאה (EES), באוקטובר 2025. לפי דיווחים בתקשורת, אוקטובר הוא התאריך הסביר החדש להשקה "אם הכל ילך לפי התכנית". היו גם אזכורים לתקוות שהמערכת תהיה פעילה עד נובמבר, כפי שהביעו בעבר גורמים רשמיים מדובר. עם זאת, האיחוד האירופי טרם אישר תאריך מדויק שכן "עדיין נותרו מספר מכשולים משפטיים".

לאחר יישום ה-EES, האיחוד האירופי יוכל להשיק את מערכת המידע והאישור לנסיעות האירופית (ETIAS) שישה חודשים מאוחר יותר.

מהי מערכת הכניסה/יציאה (EES)?

ה-EES היא מערכת בקרת גבולות אוטומטית חדשה שנועדה לשדרג ולשפר את אופן כניסתם ויציאתם של מטיילים מאזור שנגן. במקום להחתים דרכונים, היא תתעד כניסות ויציאות של אזרחים שאינם מהאיחוד האירופי באמצעות נתונים ביומטריים, כגון טביעות אצבע ותמונות פנים.

מערכת ה-EES תרשום ותאחסן אלקטרונית גם פרטים אישיים של מטיילים, פרטי דרכון ומסמכי נסיעה, כולל מצב אשרה.

לפי הנציבות האירופית, מטרת ה-EES היא לשפר את אבטחת הגבולות, למנוע שהייה בלתי חוקית ולזרז את בדיקות הגבול.

ביקורת דרכונים
ביקורת דרכונים | צילום: שאטרסטוק

מדוע ה-EES התעכבה?

במקור המערכת הייתה אמורה לפעול ב-2022, אך ה-EES נתקלה במספר עיכובים בשל אתגרים טכניים ולוגיסטיים.

תאריכי השקה קודמים נקבעו למאי 2023, סוף 2023, ולבסוף ל-10 בנובמבר 2024. עם זאת, היא נדחתה שוב עד 2025 בשל בעיות אמינות המערכת, חוסר מוכנות בקרב מדינות חברות וחששות מתעשיית התיירות. האיחוד האירופי הודה כי הוא עובד על פתרון חששות הנוגעים לאמינות המערכת בעת עיבוד נפח גבוה של מטיילים.

צרפת, גרמניה והולנד דיווחו גם כי מערכות בקרת הגבולות שלהן לא היו מוכנות לשינויים שה-EES דרשה. מרכזי תחבורה, כולל שדות תעופה, נמלי מעבורות ותחנות יורוסטאר, הביעו גם חששות מזמני עיבוד ארוכים יותר עבור מטיילים.

גורמים באיחוד האירופי הציעו התחלה מדורגת או "הדרגתית" על פני שישה חודשים כדי למנוע עיכובים נוספים. לפי הנציבות האירופית, זה יאפשר לפקידי הגבול לבדוק את המערכת לפני היישום המלא. זה גם יאפשר למטיילים להסתגל לנהלים החדשים. מרכזי תחבורה, כגון שדות תעופה, תחנות רכבת ונמלים, יוכלו גם להתאים את המתקנים שלהם.

בדיקת דרכונים, היתר'ו
בדיקת דרכונים, היתר'ו | צילום: אינגאימג'

מדינות האיחוד האירופי בדרך כלל תומכות בתכנית ההתחלה ההדרגתית המוצעת, הדורשת תקנה חדשה ממועצת האיחוד האירופי והפרלמנט. אוליבייה אונידי, סגן המנהל הכללי של הנציבות האירופית לענייני הגירה ופנים, חשף שאף מדינה חברה לא התנגדה לגישת ההשקה המדורגת של EES. הוא ציין כי דבר זה מראה מחויבות ומבטיח שכל המדינות החברות יאשרו בקרוב את מוכנות ה-EES.

השקת ETIAS נדחתה ל-2026?

כדי שהמערכת תפעל חלק, האיחוד האירופי צריך להשקיע בגיוס והכשרת כוח אדם, פיתוח נהלים חדשים ורכישת ציוד חדש. מדינות רבות באיחוד האירופי כבר עובדות על שדרוג תשתית בקרת הגבולות שלהן לפני ההשקה באוקטובר. צרפת כבר התקינה קיוסקים ביומטריים בשדות תעופה מרכזיים, בעוד ספרד ואיטליה מרחיבות את מערכות בקרת הדרכונים האוטומטיות שלהן. עם זאת, לחלק מהמדינות הקטנות יותר חסרים המשאבים הדרושים וייתכן שיזדקקו למימון נוסף מהאיחוד האירופי כדי ליישם את ה-EES באופן מלא.

רשויות בקרת הגבולות בגרמניה ובהולנד קראו ליותר הכשרה לקצינים. הם גם הפצירו באיחוד האירופי לערוך יותר מסעות הסברה ציבוריים כדי ליידע את המטיילים על השינויים.

תגיות:
האיחוד האירופי
/
ויזה
/
ביקורת גבולות
/
תיירים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף