בעקבות מתקפת הטילים על אזור המרכז וקרבת הנפילה לנתב"ג, חברות תעופה רבות ביטלו או השעו את טיסותיהן לישראל – והתוצאה: מאות ישראלים מצאו עצמם תקועים בנמלי תעופה באירופה, חלקם ללא מענה, אחרים בעלויות עתק וללא מושג מתי יחזרו הביתה. אני נמנה עליהם.
הכול התחיל ביוזמה פשוטה לנסיעה קצרה: חבר ביקש שאלווה אותו ל-24 שעות בארץ כדי שיוכל להתפלל בכותל. הזמנו כרטיסים, אך תוך שעות ספורות התחילו ההתרעות הביטחוניות – והחלו ביטולי הטיסות. טיסת ריאנאייר שהוזמנה לפאפוס עדיין הופיעה כפעילה, אז עלינו עליה – רק כדי לגלות בנחיתה שטיסת ההמשך לישראל בוטלה.
ביחד איתי היו עוד ארבעה ישראלים, שגם הם נתקעו. בלית ברירה נסענו ללרנקה במונית בעלות של 160 אירו, בניסיון למצוא טיסה חלופית. אתרי ההזמנות הראו תמונה קודרת: כל הטיסות מלאות, והמחירים מרקיעי שחקים. בלרנקה לא מצאנו נציגות ישראלית, אך הצלחנו להזמין טיסה בודדת במחיר מופרך של 200 אירו לכיוון – ולאחר המתנה ממושכת עלינו עליה. בדרך פגשנו עשרות ישראלים נוספים – זוגות, משפחות, נוסעים בודדים – שכולם מצאו את עצמם במצב דומה.
יניב ועידן, למשל, טיילו בקפריסין וגילו כי הטיסה שלהם בוטלה. "כבר יומיים אנחנו מחפשים פתרון", סיפרו. הם הצליחו למצוא מקום בטיסה של אל-על במחיר של כ-400 ש"ח. "זה המון, אבל אין ברירה". בבית חב"ד בלרנקה פגשנו רבים נוספים. נחמן, חסיד שיצא להילולה של הרב ישעילה מקערסטיר בהונגריה, סיפר שחזר דרך בודפשט – רק כדי לגלות שגם משם לא יוצאות טיסות. "אין לי אפילו סמארטפון", הוא מספר. "מזל שמישהו עזר לי למצוא טיסה מארקיע למחר – אם לא תתבטל גם היא".
הסיפורים חוזרים על עצמם: חרדים שיצאו להילולות, משפחות שחופשתן נגדעה, תיירים ישראלים מכל הסוגים – כולם מצאו עצמם תקועים באירופה, ממתינים למקום בטיסה חזרה לישראל. וכמו רבים אחרים, גם אני עדיין ממתין. בזמן כתיבת שורות אלו גיליתי שגם טיסת החזור שלי בוטלה. האם אשוב בקרוב? ובאיזו עלות? זאת נותר לגלות.
חביאר פלסל, מדף הפיסבוק הפופלרי "בגדול טסים בזול", אמר בשיחה בלעדית ל"מעריב": "אני עובד 24/7 לעזור לאנשים לא תמיד אני יכול לעזור. בימים של סגירת שדה תעופה יש הרבה סיפורים של אנשים שנתקעים בחול וגם הפוך, אנשים שהגיעו לפה וחייבים לחזור הביתה או שהזמינו חופשה והביטול של הטיסה ברגע האחרון, ואז המלון לא מסכים לבטל ולהחזיר כסף".
עוד אמר: "היו לקוחת בפפאוס, קבוצה גדולה של צעירים שהרבה ניצלו מנובה וגם היו הרבה ימים במילואים ונסעו להתאוורר והטיסה שלהם בוטלה לפני יומיים. בשעות המאוחרות חיפשנו טיסות ומצאנו אופציה של חזרה מלרנקה במחיר סביר דרך חברה הקפריסאית. חלק חזרו ב-7 למאי וחלק ב-8 בטיסה אחרת של חברה ישראלית. היו צריכים להוסיף 2 לילות בפפאטס על חשבונם, אבל הצליחו לחזור הביתה בשלום".
בנוסף, סיפר: "יש זוג של אנשים (מבוגרים) שנתקעו בבודפשט והסכימו לטוס לקפריסין, ללון שם במלון ל-2 לילות ולחזור הביתה, יומיים אחרי הזמן המתוכנן במקור. הם עוד לא חזרו, רק ביום ראשון הקרוב. הם נהנים מעוד יומיים חופש והנזק הכספי על הפרשי מחיר הטיסות + עלות המלון כ--1500 שקל פלוס לאדם. לא נורא ועדיף לשלם על עוד קצת לחופשה ולא לשלם אלפים לחברות תעופה, שלצערי לפעמים מנצלים את מצוקת הנוסעים. סיפור אחר ששמעתי (לא לקוחות שלי), על נוסעים שנתקעו בברצלונה ושילמו אלפי שקלים לחזור עם חברה ישראלית ישירות לארץ".
"לדעתי, טעות להיכנס ללחץ ולמהר להחליט, וסתם לשלם אלפי שקלים, כאשר לפעמים יש פתרונות כמו טיסות עם עצירת ביניים (קונייקשון). הרבה אנשים בטיסות מהארץ לחו"ל, חוו ביטולים של רגע אחרון ונתקעים עם הזמנות מלונות שאופציה הביטול כבר לא רלוונטית, והמלון לא מסכים להחזיר כסף. הנזק לפעמים לא קטן", הוסיף.
עוד סיפר: "יש בחורה מקרואטיה שהגיעה לביקור משפחה בארץ. יטספה (שמה) תטוס היום אחרי הצהריים לבלגרד עם חברה ישראלית ומשם לסרייבו ומשפחתה יגיעו לאסוף ברכב, ויצטרכו לנסוע כמה שעות עד הבית. האישה השאירה בבית 3 ילדים קטנים וחייבת לחזור הביתה כמה שיותר מהר ולא מצאה פיתרון אחר. למזלה, כרטיס הטיסה לבלגרד עוד היה במחיר סביר מאוד ביחס למחירים הלפעמים מטורפים בתקופות ביטולי טיסות".
לסיום, אמר: "חברות תעופה לפעמים מבטלות עד תאריך מסויים ושמתקרבים למועד, שוב מבטלים ומוסיפים ימים של ביטול. זו אחד הבעיות הגדולות שמתמודדים סוכני נסיעות והנוסעים כי אף אחד לא יודע בדיוק מתי החברות יחזרו לטוס לארץ. בימים האלה חשוב ורצוי לסגור טיסות עם חברות או סוכנים שיכולים לתת מענה אנושי ושירות ללקוחות. לא פעם אנשים לא יודעים איך להתמודד עם המצב וסוכן מקצועי ומנוסה מהווה ערך מוסף שיעזור ללקוחות לחפש פרונות. יש אנשים שלא מתרגשים ולוקחים הכל בפרופורציה ובקלות ויש אנשים שמאוד נלחצים. אני אישית ממליץ להבין שבסוף כולם יחזרו הביתה, ולהיכנס ללחץ לא תורם להתמודד עם המצב".