בית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב חייב את חברת התעופה ארקיע, לשלם פיצויים בסך 4,500 שקלים לזוג נוסעים שמזוודותיהם התעכבו, למרות שאלו הגיעו בסופו של דבר לישראל. בפסיקה שניתנה בימים אלה, קבעה הרשמת נעמה ניר כי על אף הנסיבות הביטחוניות המיוחדות והעובדה שהחברה המשיכה לטוס כשחברות אחרות הפסיקו, עדיין נגרמה לנוסעים עגמת נפש המצדיקה פיצוי כספי.

התובעים, הגישו תביעה נגד חברת ארקיע בעקבות תקלה בשינוע כבודה שגרמה לעיכוב ממושך בקבלת ארבע מזוודות שלהם ושל משפחתם בשובם מחופשה בחו"ל. למרות טענות החברה בדבר הנסיבות החריגות, בית המשפט מצא כי התובעים זכאים לפיצוי, אם כי בסכום מופחת מהמקסימום האפשרי לפי החוק.

נוסעים מחכים בתורים בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
נוסעים מחכים בתורים בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)

הרשמת ניר התייחסה בהרחבה למסגרת המשפטית החלה על המקרה וציינה כי במקרה הנדון, מאחר שהמזוודות הגיעו באיחור ולא אבדו לחלוטין, הפיצוי שנפסק היה נמוך יותר. עוד הודגש כי התובעים לא הציגו ראיות לנזק ממוני שנגרם להם, למעט טענה בדבר אובדן יום עבודה של התובעת, טענה שלא נתמכה בראיות. לפיכך, נפסק כי הנזק הנתבע הינו נזק שאינו ממוני.

בפסק הדין צוין כי "אין מחלוקת כי ארבע מזוודותיהם של התובעים ומשפחתם איחרו להגיע לארץ, לאחר שהתובעים שבו לארץ מחופשה בחו"ל". ארקיע טענה כי העיכוב נבע מ"נסיבות המיוחדות נוכח המצב הבטחוני אשר פקד את מדינת ישראל בתקופה הרלוונטית ובאופן קונקרטי - במועד הטיסה".

מטוס ארקיע (צילום: יח''צ ארקיע)
מטוס ארקיע (צילום: יח''צ ארקיע)

בקביעת גובה הפיצוי, שקלה הרשמת ניר שורה של שיקולים מאזנים: "העובדה כי המזוודות לא אבדו אלא נמסרו באיחור וזאת שעה שהתובעים היו בארץ (להבדיל ממצב בו כבודתם היתה מגיעה באיחור באופן אשר ישפיע על חופשתם בחו"ל), העובדה לפיה מדובר באיחור לתקופה ארוכה באופן יחסי, אולם גם בהתחשב בעובדה לפיה טיסתם של התובעים תוכננה לתאריך בו התנהלה מלחמה עצימה – תאריך אשר הוכר ככזה אף בתיקון הוראת שעה לחוק שירותי תעופה".

הרשמת ציינה במיוחד את העובדה שארקיע המשיכה לספק שירותים ללקוחות הישראלים בתקופה קשה: "לא ניתן להתעלם מהתקופה המאתגרת אשר הציבה מכשולים רבים בפני חברת התעופה, אשר מצאה לנכון להעמיד את שירותיה ללקוח הישראלי, בניגוד לחברות תעופה רבות אחרות".