נתב"ג יישאר שומם כך נראה – גם הקיץ ואולי אפילו במהלך החגים: בצל האירועים הביטחוניים האחרונים, שהגיעו לשיאם השבוע עם נפילת טיל חות'י בפרדס ליד נמל התעופה בן גוריון, נמשכת מגמת ביטול הטיסות של חברות תעופה זרות לישראל. מקור בכיר מאוד בנמל התעופה, המעורה בדיונים מול החברות והגופים השונים, אמר למעריב כי "הסיכויים קלושים מאוד לראות את החברות הזרות שבות לישראל לפני סוף הקיץ, ואולי אף רק לאחר תקופת החגים".
לדבריו, אחת השחקניות המרכזיות בשוק, חברת לופטהנזה הגרמנית שלה חברות בת רבות, מסרבת כעת לשוב לישראל עד שיושג ביטחון אזורי משמעותי. לופטהנזה לא נקבה בתאריך יעד לחזרה והבהירה כי כל עוד לא נרשמת יציבות, לא ניתן לתכנן טיסות לישראל מחדש. מהלך זה מהדהד בקרב שאר חברות התעופה הזרות, שאף הן אינן ממהרות לקבוע מועד לחידוש הקווים התעופתיים.
לדברי הגורם, האווירה בשיחות מצביעה על כך שרק מהלך יוצא דופן, כמו הסכם שלום או שינוי מהותי במצב הביטחוני, יצליח להחזיר את החברות הזרות לנתב"ג. "מובן שכל התחזיות האלה מסויגות", הוא מציין, "כי אנחנו יודעים שהמציאות באזור עלולה להשתנות מהקצה אל הקצה בתוך זמן קצר, אך נכון להיום התחושה ברורה – לא נראה את נתב"ג חוזר לשגרה בזמן הקרוב".
הגורם ביקר גם את המדיניות הישראלית כלפי ענף התעופה: "ישראל לא למדה את הלקח מהקורונה, אז היינו בסגר אווירי ארוך. אנחנו מדינה שהיא למעשה אי, והדרך המרכזית שלנו לצאת ולהיכנס היא באמצעות האוויר. למרות זאת, הממשלה לא פועלת מספיק כדי לפתח את ענף התעופה ולהוסיף מטוסים לחברות המקומיות כמו אל על, ישראייר, ארקיע ואייר חיפה. שוב ושוב במצבי חירום מתגלה שההתבססות שלנו על חברות זרות פוגעת ביכולת שלנו לשמור על שגרת תעופה נאותה".
לדבריו, בהיעדר פיתוח משמעותי של התחום, ישראל צפויה להיתקל שוב ושוב בחסמים ובחרמות תעופתיים: "כל עוד לא תהיה לנו תעופה מקומית חזקה מספיק, חברות זרות ימשיכו להסס לשוב בכל פעם שתהיה אי יציבות ביטחונית, ואנחנו נישאר מבודדים עם פגיעה קשה בכלכלה, בתיירות ובקהילת אנשי העסקים".