בעוד ישראלים רבים נואשים לחזור הביתה, נחשף היום מתווה ממשלתי מצומצם שמעורר זעם. עוז ברלוביץ, מנכ"ל ארקיע, חשף בלעדית את הפרטים המדאיגים של התוכנית להחזרת הישראלים. המספרים מדברים בעד עצמם על פי הנתונים שנחשפו, המתווה המתגבש מאפשר רק שתי נחיתות בכל שעה - וגם אלה מוגבלות לשעות האור בלבד. החישוב פשוט ומדאיג: בקצב כזה, החזרת כל הישראלים עלולה להימשך חודש תמים ואף למעלה מכך.
"המדינה חייבת להבין כי משבר התעופה הנוכחי הוא משבר לאומי, יש להיערך בהתאם", אמר ברלוביץ. "המתווה הנוכחי לא מתאים למציאות. אני קורא למקבלי ההחלטות לעדכן אותו מידית ולאפשר גשר אווירי רחב ומשמעותי חזרה לישראל". הסגירה ההרמטית והשלכותיה בעקבות המתיחות הביטחונית עם איראן, שדה התעופה בן גוריון נסגר לחלוטין. חברות תעופה בינלאומיות ביטלו את טיסותיהן, והתוצאה: המוני ישראלים נותרו מעבר לים ללא מועד חזרה ברור.
פתרון ימי כתחליף זמני במקביל לדרמה האווירית, שרת התחבורה מירי רגב ומשה מנו מחברת מנו ספנות גיבשו הסכם לסיוע בהחזרת ישראלים דרך הים. החברה תפעיל שתי הפלגות מקפריסין, בכפוף להנחיות פיקוד העורף. אך גם פתרון זה נראה כטיפה בים מול היקף הבעיה. קריאת המצוקה של ברלוביץ מנכ"ל ארקיע הזהיר כי המתווה המתגבש לא נותן מענה לממדי המשבר ומבקש מראש הממשלה ושרת התחבורה: "תתערבו, מאות אלפי אנשים נמצאים ללא פתרון".
השורה התחתונה בעוד הממשלה מנסה לאזן בין צרכי הביטחון לצורך להחזיר את האזרחים, נראה שהפתרון המוצע רחוק מלענות על הצרכים האמיתיים. השאלה הנשאלת: האם המדינה תמצא דרך יעילה יותר, או שישראלים רבים יאלצו להמתין שבועות ארוכים רחוק מבתיהם?
כזכור, ברלוביץ אמר לכתבנו איתי גל: "המטוסים שלנו נמצאים בקפריסין, יש לנו שם שישה מטוסים שלנו ועוד שני מטוסים גדולים מדגם איירבאס, כולם עם צוותים בבתי מלון, מוכנים לקריאה תוך שעה להתחיל לטוס. אך זה לא קורה".
בעבר התבטאת ואמרת שהמרחב האווירי של ישראל סגור רק פעם אחת בשנה – ביום כיפור. למה בעצם לא מאפשרים טיסות חילוץ? הרי יש התרעה של חצי שעה מהגעת הטילים, מספיק זמן לחוג מעל הים ולחזור ללרנקה או אתונה. זה יעלה פחות מההפסדים העצומים של השבתה מוחלטת.
"גם זה עלה בישיבות. טסנו פה גם לאורך התקופה שהיו טילים של חיזבאללה, טילים של עזה, טילים של חות'ים, טילים איראניים. זה מעולם לא סיכן את המטוס כי נתב"ג היה מכוסה הגנתית. מה ששבר את הפור הוא הטיל החות'י שנפל ליד נתב"ג, ושכרסם מעט בהרמטיות של נתב"ג.
"אבל הטילים האיראניים עכשיו הם בעוצמה מספרית הרבה יותר גדולה, ולפי מה שאנחנו רואים ומעודכנים נתב"ג הוא אחת המטרות העיקריות שלהם. הם רוצים לשתק את המדינה ולכן הסגר הוא אטום. אני חושב שצריך לפתוח את נתב"ג בדחיפות, יש עשרות אלפי ישראלים בחו"ל שהם בסכנה".