בעוד ישראלים רבים נואשים לחזור הביתה, נחשף היום מתווה ממשלתי מצומצם שמעורר זעם. עוז ברלוביץ, מנכ"ל ארקיע, חשף בלעדית את הפרטים המדאיגים של התוכנית להחזרת הישראלים. המספרים מדברים בעד עצמם על פי הנתונים שנחשפו, המתווה המתגבש מאפשר רק שתי נחיתות בכל שעה - וגם אלה מוגבלות לשעות האור בלבד. החישוב פשוט ומדאיג: בקצב כזה, החזרת כל הישראלים עלולה להימשך חודש תמים ואף למעלה מכך.
"המדינה חייבת להבין כי משבר התעופה הנוכחי הוא משבר לאומי, יש להיערך בהתאם", אמר ברלוביץ. "המתווה הנוכחי לא מתאים למציאות. אני קורא למקבלי ההחלטות לעדכן אותו מידית ולאפשר גשר אווירי רחב ומשמעותי חזרה לישראל". הסגירה ההרמטית והשלכותיה בעקבות המתיחות הביטחונית עם איראן, שדה התעופה בן גוריון נסגר לחלוטין. חברות תעופה בינלאומיות ביטלו את טיסותיהן, והתוצאה: המוני ישראלים נותרו מעבר לים ללא מועד חזרה ברור.
פתרון ימי כתחליף זמני במקביל לדרמה האווירית, שרת התחבורה מירי רגב ומשה מנו מחברת מנו ספנות גיבשו הסכם לסיוע בהחזרת ישראלים דרך הים. החברה תפעיל שתי הפלגות מקפריסין, בכפוף להנחיות פיקוד העורף. אך גם פתרון זה נראה כטיפה בים מול היקף הבעיה. קריאת המצוקה של ברלוביץ מנכ"ל ארקיע הזהיר כי המתווה המתגבש לא נותן מענה לממדי המשבר ומבקש מראש הממשלה ושרת התחבורה: "תתערבו, מאות אלפי אנשים נמצאים ללא פתרון".
השורה התחתונה בעוד הממשלה מנסה לאזן בין צרכי הביטחון לצורך להחזיר את האזרחים, נראה שהפתרון המוצע רחוק מלענות על הצרכים האמיתיים. השאלה הנשאלת: האם המדינה תמצא דרך יעילה יותר, או שישראלים רבים יאלצו להמתין שבועות ארוכים רחוק מבתיהם?
"אבל הטילים האיראניים עכשיו הם בעוצמה מספרית הרבה יותר גדולה, ולפי מה שאנחנו רואים ומעודכנים נתב"ג הוא אחת המטרות העיקריות שלהם. הם רוצים לשתק את המדינה ולכן הסגר הוא אטום. אני חושב שצריך לפתוח את נתב"ג בדחיפות, יש עשרות אלפי ישראלים בחו"ל שהם בסכנה".