נוסעים שנמאסה להם לשלם תוספות מטורפות עבור מזוודת יד קטנה עשויים לקבל סוף סוף הקלה. ועדת התחבורה של פרלמנט האיחוד האירופי אישרה הצעת חוק מהפכנית שתחייב חברות תעופה לאפשר מזוודת יד בחינם לכל נוסע.
החוק המוצע יאפשר לכל נוסע לקחת איתו מזוודת יד או תיק קטן שמשקלו עד 7 קילוגרם ללא תשלום נוסף. בנוסף למזוודה, נוסעים יוכלו לקחת גם פריט אישי קטן שנכנס מתחת למושב. על פי ההצעה, מזוודת היד תוכל להגיע לממדים של עד 100 סנטימטר במדידה מצטברת, בנוסף לפריט האישי הקטן יותר.
חברות הלואו קוסט בפאניקה
הצעת החוק מכוונת ישירות לחברות התעופה הזולות כמו ריאנאייר, איזיג'ט וויז אייר, שהפכו את התשלום הנוסף עבור מזוודות יד לחלק מהותי ממודל העסקי שלהן. החברות הללו מרוויחות מיליארדים מהתוספות השונות, כאשר תשלום עבור מזוודת יד יכול לעלות יותר מכרטיס הטיסה עצמו.
כשיאושר, החוק יחול לא רק על טיסות פנים באיחוד האירופי, אלא גם על טיסות בינלאומיות שמחברות את האיחוד למדינות מחוץ לו - כולל ישראל - מה שיאלץ חברות תעופה ישראליות כמו ארקיע, ישראייר וסאנדור, שגובות תשלום נוסף על מזוודת טרולי, להתיישר עם החוק.
אולם יש לזכור שגם אם החוק יאושר, יישומו עשוי להימשך זמן רב, והחברות עלולות למצוא דרכים אחרות להעלות את הרווחיות - כמו העלאת מחיר הכרטיס הבסיסי או תשלום עבור שירותים אחרים שכיום ניתנים בחינם.
מתלבטים עם איזה מזוודה לטוס? זה משהו שכדאי לקחת בחשבון
האוצר במזוודות שנמצאו בנמל התעופה: זה הפריט שהימם את כולם
כמו כן, למרות האישור בוועדה, הדרך לחוק עדיין ארוכה ומורכבת. כדי שההצעה תהפוך לחוק מחייב, היא צריכה לקבל תמיכה של לפחות 55% ממדינות האיחוד האירופי, שמייצגות לפחות 65% מכלל האוכלוסייה האירופית.
התהליך עשוי להימשך זמן רב ולהיתקל בהתנגדות עזה מצד ממשלות לאומיות ולובי חברות התעופה. ספרד כבר הביעה תמיכה בהצעה, אבל מדינות אחרות עדיין בוחנות את העמדה שלהן.
התעשייה נלחמת בחזרה
ארגון "איירליינס פור יורופ", שמייצג את חברות התעופה הגדולות, מזהיר שהחוקים החדשים עלולים לשבש את הפעילות התפעולית ובסופו של דבר להוביל לעליית מחירי כרטיסים - גם עבור נוסעים שלא נושאים מזוודת יד נוספת.
אוראניה ג'ורגוטסקו, המנהלת הכללית של הארגון, הציגה את העמדה בפני פוליטיקו: "הפרלמנט האירופי צריך לתת לנוסעים להחליט איזה שירותים הם רוצים, עבור מה הם משלמים, ובאותה חשיבות - עבור מה הם לא משלמים".
לקראת ההצבעה ביום שלישי, הארגון פנה לחברי ועדת התחבורה האירופית והדגיש את האתגרים המעשיים והלוגיסטיים שחברות התעופה יתמודדו איתם. הם הציגו נתון מעניין: למרות שמטוסים רבים נושאים עד 180 נוסעים, תאי המטען העליונים יכולים להכיל רק כ-90 מזוודות.
כמו כן, מתן מזוודת יד חינם עלולה לגרום לעיכובים בעלייה למטוס ולצפיפות יתר, ושנוסעים צריכים לשמור על הגמישות לבחור ולשלם רק עבור השירותים שהם זקוקים להם.