החל מהיום (שני) נכנס לתוקף שינוי שעלול להפוך את השיט באיי יוון ליקר יותר מאי פעם. החל מהיום, כל נוסע שייט שיורד באיים יוונים יהיה חייב לשלם אגרה נוספת שהממשלה היוונית מכנה "מס תיירות בת קיימא".
המס החדש מגיע בתקופה שבה יוון מתמודדת עם בעיית תיירות יתר, במיוחד באיים הפופולריים ביותר. הממשלה מקווה שהאגרה תעזור לאמן את זרם התיירים ולתמוך בתשתיות האיים שנאבקות להתמודד עם המספרים הגדלים של מבקרים.
מיקונוס וסנטוריני עולות הכי יקר
המס החדש לא אחיד לכל האיים. ממשלת יוון החליטה להטיל עלויות גבוהות יותר באיים שסובלים הכי הרבה מתיירות יתר. מיקונוס וסנטוריני, שני היעדים הפופולריים ביותר לתיירות שייט, יגבו את המחיר הגבוה ביותר.
נתוני האיגוד היווני לנמלים מגלים את היקף הבעיה: 768 ספינות שייט עם כ-1.29 מיליון תיירים ביקרו במיקונוס בלבד בשנה שעברה. מספרים כאלה יוצרים לחץ עצום על התשתיות הקטנות של האיים.
מערכת התחשיב של המס החדש מורכבת ומתבססת על עונות השנה והיעד הספציפי: עונת השיא (יוני-סטמבר): במהלך החודשים החמים והעמוסים ביותר, נוסעים שיורדים במיקונוס וסנטוריני ישלמו 80 שקלים לאדם. באיים אחרים המס יעמוד על 20 שקלים לאדם.
עונות הביניים (אפריל-מאי ואוקטובר): בתקופות הפחות עמוסות, המס יירד ל-48 שקלים במיקונוס וסנטוריני ו-12 שקלים באיים אחרים.
חורף (נובמבר-מרץ): בחודשי החורף, כשהתיירות פוחתת באופן טבעי, המס יהיה מינימלי - 16 שקלים במיקונוס וסנטוריני ו-4 שקלים באיים אחרים.
איך זה עובד בפועל?
חברות השייט עצמן אחראות לתשלום האגרה ולא הנוסעים הבודדים. החברות מצהירות על מספר הנוסעים שירדו בכל נמל דרך פלטפורמה דיגיטלית ייעודית, ומשלמות את הכסף באופן רבעוני.
המס נגבה עבור כל נוסע וכל נמל שבו הוא יורד. זה אומר שאם הספינה עוצרת במספר איים, הנוסעים ישלמו עבור כל עצירה בנפרד.
הממשלה היוונית לא מתכוונת להתפשר עם חברות שייט שינסו להתחמק מהתשלום. חברות שלא ישלמו את המס יכולות למצוא את עצמן מחוץ לחוק - רשויות הנמל רשאיות לאסור על הספינות להגיע שוב לנמלים יוונים או לאפשר לנוסעים לרדת מהספינות.