"הביקושים עלו במאות אחוזים לעומת מה שהיה לפני המערכה עם איראן. זה קרה משתי סיבות: אנשים רבים הזמינו טיסות שהיו אמורות להיות בזמן המלחמה ובוטלו ואז חיפשו חלופה, ורבים גם הרגישו שהם זקוקים לחופש אחרי מה שעברו. בהזמנות ליולי-אוגוסט אפשר אפילו להגיד שחזרנו למספרים שלפני תחילת חרבות ברזל".
"כמות ההזמנות בחודש יולי וצפונה הייתה אפילו גבוהה יותר מאשר ב-2023 לפני פרוץ המלחמה", ציין גם מזור. "אנחנו מעריכים שהמגמה הזו תימשך, במיוחד אם יהיו חדשות אופטימיות בכל הנוגע להפסקת אש".
"אנחנו לא נושמים"
בהשוואה לקיץ הקודם, הוסיפה גרזון, "מחירי הטיסות ליעדים המובילים עלו ברובם, אך באופן שונה בין יעד ליעד. העלייה החדה ביותר נרשמה בטיסות לכרתים, שהתייקרו בכ-56%, ולאחר מכן וינה עם עלייה של כ-53%. מנגד, פראג שמרה על יציבות במחיר ואתונה רשמה ירידה, עם הוזלה של כ-7% במחיר הטיסה בהשוואה ל-2024.
"גם בהשוואת מחירי חבילות הנופש לקיץ הנתונים מצביעים על התייקרות ברוב היעדים. העלייה החדה ביותר נרשמה בקוס, שהתייקרה בכ-56%, ואחריה איה נאפה עם עלייה של כ-43%. מנגד, ורנה רשמה ירידת מחיר של כ-2% לעומת 2024. חשוב לזכור שהתמחור מושפע ישירות מהיצע וביקוש, ושהנתונים מבוססים על מחיר ממוצע. ניתן למצוא טיסות במחירים שונים בשינויי תאריכים וחברות תעופה. כמו כן, הזמנה מוקדמת מאפשרת בחירה רחבה יותר ומחירים נוחים יותר".
"בנוסף לכך, חברות חזרו להזמין טיולי תמריץ בחו"ל לעובדים שלהן. היעדים השכיחים כיום לנופשי חברה הם יוון, קפריסין, מונטנגרו, סיציליה וספרד - מקומות שיחסית לא רחוקים מדי. טיולי תמריץ שארגנו עבור חברות ולא יכלו להתקיים בגלל המלחמה נדחו ליולי או לתחילת ספטמבר (עד החגים) ולאוקטובר (אחרי החגים). מאוד שמחנו שחברות וארגונים החליטו לא לבטל אלא לדחות".
כהן עורקבי: "הביקושים לחגים התחילו מוקדם באופן יחסי, גם כי לא מעט אנשים דחו את חופשת הקיץ לחגים. גם שינויי האקלים שחלו בעולם בשנים האחרונות משפיעים על כך שמזג האוויר בספטמבר-אוקטובר מאוד נעים ביעדים שמאוד חמים בקיץ. כמו כן, החגים שלנו הם לא שיא עונת התיירות בחו"ל, ולכן יש מחירים יותר טובים. גם שער הדולר כיום יחסית נמוך, מה שמוזיל באופן כללי את החופשה. אני צופה שהחגים השנה יהיו מאוד חזקים ורואה כבר את הביקושים, בעיקר לתאילנד, מלטה, בטומי, אתונה ודובאי".
"אנחנו נמצאים למעשה כבר בישורת האחרונה של ההזמנות לחגים", אמר מזור. "השנה, כאמור, עונת החגים יוצאת מאוד אטרקטיבית מבחינת ימי חופשה - מה שמאפשר חופשות ארוכות יותר שהתכנון אליהן מוקדם יותר, למשל ביעדים כמו תאילנד, הפיליפינים וגם ארצות הברית. אנחנו רואים שגם משך החופשות ביוון, באיים, מתארך בחגים הקרובים, ויש לכך ביקוש גבוה. ליעדים מצטרפת גם דובאי, אף שזו לא העונה. אבל כבר בתחילת אוקטובר מתחיל להיות מתאים יותר לטייל באמירויות - מה שישראלים מאוד אוהבים. במהלך החגים שיא הביקוש הוא לחול המועד סוכות. מועד זה תמיד הכי מבוקש - שווה ערך לשבועיים האחרונים של אוגוסט".
רוח התקופה
גם בחבילות הנופש לחגים, הוסיפה גרזון, "אין מגמת התייקרות או הוזלה ברורה בהשוואה לשנה שעברה, אך הפערים במחיריהן קטנים יותר מאשר הפערים במחירי הטיסות. את ההוזלה הגדולה ביותר רשמה ורנה עם ירידה של 26%, ואת ההתייקרות הגדולה ביותר רשמה בטומי, עם עלייה של 24% במחיר. בניגוד לבטומי, טביליסי רושמת מחיר דומה לשל 2024, וכך גם רודוס וברלין. בחגים, אגב, ניכרת ירידה במחירים לעומת יולי-אוגוסט. יש יעדים שעדיף להזמין בחגים ולא בקיץ".
יש עם מי לדבר
מבחינת תחושת הביטחון של הלקוחות, לפחות נכון לעכשיו, אמרה גרזון, "יש העדפה ברורה לטוס עם חברות תעופה בבעלות ישראלית. אני מאמינה שזה עניין של זמן, שברגע שלישראלים תהיה יותר ודאות זה ישתנה. כמו כן, רואים עלייה ניכרת בביטוח ביטול טיסה מכל סיבה. בהזמנות לקיץ למשל ראינו עלייה של כ-50% בשיעור ההזמנות המבוטחות בהשוואה לקיץ שעבר".
"גם לנו, בתור חברה המזמינה טיסות עבור גופים עסקיים ומארגנת טיולי תמריץ, יש חד-משמעית העדפה לחברות ישראליות", הוסיפה להב. "זה גם הרבה יותר נוח לנו, כי כשטסים הרבה מאוד עובדים לנופש אנחנו פעמים רבות לוקחים מטוסים שלמים. לכן גם מעדיפים, במיוחד בתקופה הנוכחית, לקחת חברות ישראליות, כי ככה אנחנו יודעים שאם השדה יהיה פתוח המטוסים יצאו. ואם לקוח מתעקש על יעד שאין אליו טיסה של חברה ישראלית, אנחנו מראש מסבירים את הסיכונים ומנסים כמה שניתן ללכת על יותר בטוח. מבחינת החברות הזרות יש לנו כבר ניסיון של מי יחזור ראשון ומי לא".
"בעידן הנוכחי בטוח יותר להזמין טיסה מחברה ישראלית, וגם נופש דרך חברה או ספק ישראלי", הוסיפה כהן עורקבי. "זה לא משנה אם מזמינים דרך האינטרנט ישירות או דרך סוכן מהמוקד הטלפוני, אבל יש עדיפות מאוד ברורה לחברה ישראלית. ככה יודעים שיש כתובת ויש עם מי לדבר".
"בכל הקשור להחזרים וזיכויים למשל, יש חברות תעופה שמתחילות להחזיר לנו רק עכשיו את הכספים", סיכמה גרזון. "יכול להיות מצב שיש לקוחות שטרם קיבלו את ההחזר. זה תהליך שיכול לקחת זמן".