במהלך דיון שהתקיים השבוע (11.8) בהובלת משרד התחבורה, התבקשו גורמי המקצוע לבחון את האפשרות להקמת מרכז תפעולי של חברת הלואו קוסט ההונגרית Wizz Air בישראל. למרות הבטחות הגופים הכלכליים להוזיל מחירי טיסות ולהגדיל את התחרות, ההצעה נתקלה בהתנגדות עזה מצד חברות התעופה הישראליות ומצד גורמי המקצוע במשרד התחבורה וברשות התעופה האזרחית.
יו"ר רשות התעופה האזרחית, שמואל זכאי, אף עזב את הדיון באמצע בשל חילופי דברים קשים עם שרת התחבורה, מירי רגב.
הצדדים מנגד – חשש לעתיד הענף מול תקווה להוזלת טיסות
הטענות המתנגדות כוללות כמה גורמים: ברגע שלוייז אייר יהיה מרכז תפעולי בארץ, היא תוכל להפעיל יותר טיסות ביום בזכות שימוש בטייסים אירופאים, אשר לא צריכים לצאת למילואים ולהירתם למשימות ביטחוניות בהתראה קצרה, דבר שמציב את החברות הישראליות בבעיה.
כמו כן, לחברות הישראליות יש חשש שחברת הלואו קוסט תזכה בסלוטים השווים, בשל גמישות התפעול שלה ואגרות נמוכות יותר בנמל 1 בנתב"ג.
ברגע שלחברות הישראליות לא יהיה יתרון תחרותי מול חברת הלו-קוסט, הן עלולול לטענתן להיפגע קשות ואפילו לקרוס כלכלית.
הצדדים בעד - הורדת מחירים לצרכן
מהצד הכלכלי, משרד התחבורה מציגים את היתרונות, בהן הוזלת מחירי טיסות על ידי הגדלת היצע כרטיסי הלואו קוסט ואפשרות להתחרות בשירותי תעופה מקומיים, על ידי הגברת ההיצע.
יש גם השערה ש-Wizz Air תוכל להתחייב להמשיך לפעול גם בתקופות של מתיחות ביטחונית. עם זאת, זאת הערכה אופטימית, כי היא, כמו שאר החברות הבינלאומיות, תלויה ברגולציה אירופית ובהסכמה של הצוותים.
אחד הפתרונות למחלוקת שהועלו, הוא שינוי האגרות שחברות התעופה הישראליות משלמות לנתב"ג, כדי לאפשר להן להציע מחירים תחרותיים. כמו כן, החברות דורשות כבר מזה זמן רב שיאפשרו להן לשכור שירותי קרקע פרטיים, במקום את אלה של רשות שדות התעופה, מה שיגביר את התחרות ויאפשר הורדת מחירים נוספת.