מנכ"ל Wizz Air, יוז׳ף ואראדי, הגיע היום (חמישי) לביקור קצר בישראל - ובסיום הפגישה שקיים עם שרת התחבורה מירי רגב ובכירי משרד התחבורה, הציגו הצדדים לראשונה את תוכניות ההתרחבות המשמעותיות של החברה בישראל.
על פי ואראדי, Wizz Air מתכננת להקים בסיס קבוע בישראל כבר באפריל, כחלק מתוכנית השקעה רחבת היקף המוערכת בכמיליארד דולר לשלוש השנים הקרובות. "אנחנו מבינים את הפוטנציאל וההזדמנות שיש לנו בישראל. ואנחנו מבינים גם את הפערים והבעיות הטכניות והכלכליות. אנחנו מוכנים לנקוט בצעדים הבאים להעמקת הפעילות שלנו בישראל. מבחינה תפעולית, אני מאמין שנהיה מוכנים לפעילות מלאה כבר באפריל הקרוב".
במפגש שהתקיים במשרד התחבורה וברשות התעופה האזרחית, הציג ואראדי את תכנית החברה להצבת עשרה מטוסים חדשים בארץ - מהלך שצפוי לייצר אלפי מקומות עבודה במשק, חלק מהעובדים אף יקלטו ישירות על ידי החברה. הרחבת הפעילות, תוביל להכפלת מספר הנוסעים.
“נפעל להגברת התחרות – וגם לשמור על החברות הישראליות”
שרת התחבורה מירי רגב מסרה לאחר הפגישה: “סיימנו פגישה טובה מאוד. אנו מחויבים להורדת מחירים, להגדלת המושבים ולשיפור השירות. הדרך להורדת יוקר המחיה עוברת בהגברת התחרות - אך נעשה זאת תוך שמירה על החברות הישראליות ועל העובדים. זה לא סוד שחברות התעופה הישראליות הפקיעו מחירים ברגעים הקשים של החברה הישראלית וזו מציאות שאי אפשר לקבל. יש לנו אינטרס גדול להפוך את רמון לשדה חי ובועט, שייתן מענה לאזרחי מדינת ישראל שגרים בדרום".
רגב הוסיפה כי משרד התחבורה ימשיך לגבש פתרונות מול ועדי העובדים וההסתדרות, וכי נקבעה פגישה מסכמת נוספת לסוף ינואר: “הצוותים ימשיכו לגשר על הפערים הרגולטוריים. הכוונה היא ש־Wizz תפעל בישראל בהקדם".
נתב״ג כעוגן - ורמון כאופציה
לצד הדיאלוג על בסיס הפעילות בנתב״ג, עלתה גם האפשרות להרחיב את הפעילות לשדה רמון. רגב אף הציעה לחברות תמריצים משמעותיים, עד כמעט פטור מלא מאגרות. ואראדי עצמו התייחס לנושא ואמר: “נתב״ג הוא העוגן שלנו, אבל אנחנו בהחלט פתוחים לפעול גם בדרום".
לצד ההתלהבות מהתרחבות Wizz Air בישראל, החברות הישראליות וארגוני העובדים מזהירים מפגיעה אפשרית ביכולת השרידות שלהן. עיקר המחלוקת, החברה תזכה לסלוטים שהתפנו בעקבות עזיבת חברות זרות במהלך המלחמה - מה שעלול ליצור יתרון לא הוגן לחברה זרה.
החברות מציינות כי הן מחויבות לעלות רגולטורית גבוהה יותר: מסי נמל גבוהים יותר בטרמינל 3, מערכי בטיחות יקרים, העסקת טייסים ישראלים שמבצעים מילואים, ומערך תפעולי כבד בהרבה מזה של מתחרות הלואו-קוסט הזרות.
"אנחנו אוהבים תחרות על בסיס שוויוני," אמר ואראדי. "נכון לעכשיו אין שום הסכם, ולכן זו שאלה ספקולטיבית - לא נוכל להתייחס לכך מכיוון שמדובר בהשערה בלבד".
"אנחנו חברת תעופה אירופית ולכן מחויבים לעמוד בכל הכללים שמציבה סוכנות התעופה האירופית (EASA). אם נקים בסיס כאן, נקבל מידע ביטחוני מפורט יותר שיאפשר לנו לקבל החלטות מושכלות יותר, אך עדיין נצטרך לפעול לפי הכללים האירופיים," הסביר ואראדי.
משרד התחבורה בין הפטיש לסדן
מול הביקורת, משרד התחבורה מנסה למצוא את נקודת האיזון בין הגברת התחרות והובלת ירידת מחירים - לבין שמירה על יציבותן של החברות הישראליות. הפגישה היום הייתה צעד ראשון בתהליך, שיימשך בדיונים נוספים בשבועות הקרובים.