ב-26 באוקטובר פנתה ארקיע לראשונה לשרת התחבורה והציגה את עמדתה המשפטית בנושא, אך לטענתה הפנייה לא זכתה למענה ענייני. כעת, לנוכח דיווחים על התקדמות משמעותית במו"מ והכוונה לקדם את המהלך, החברה פנתה שוב - והפעם עם הודעת מיצוי הליכים.
בסיום המכתב, שנשלח באמצעות עורכי הדין רז נזרי, נדים עבוד ואבינעם סגל-אלעד ממשרד פירון, מודיעה ארקיע שאם המהלך לקידום בסיס פעילות ל-Wizz Air יתקדם ללא בחינה תקינה, שקופה ובהתאם להוראות הדין - החברה תבחן נקיטה בהליכים משפטיים.
"תחרות בין שני רצים, כשאחד נושא שק 50 קילו"
ארקיע מבהירה במכתב שהיא אינה מתנגדת לתחרות בענף התעופה, אלא למהלך הנוכחי שלטענתה עלול לייצר תחרות שאינה הוגנת. החברה טוענת שההקמה של בסיס תקנה לחברה זרה יתרונות רגולטוריים וכלכליים שאינם עומדים לרשות חברות התעופה הישראליות.
במכתב נכתב: "תחרות צריכה להיות בתנאים שווים. תחרות בין שני רצים, כאשר האחד נושא על גופו שק במשקל 50 ק"ג והשני לבוש גופיה בלבד - איננה באמת תחרות. זה המצב בענייננו ככל שיאושר לחברת ויז להקים בסיס בארץ מבלי להחיל עליה את כל הרגולציה החלה על חברות ישראליות".
"במלחמה רוב החברות הזרות עוצרות פעילות"
ארקיע מדגישה במכתב את החשיבות של חברות התעופה הישראליות בעתות חירום. "למעלה משנתיים, מדינת ישראל מצויה במלחמה קשה, אשר משפיעה באופן ישיר על תחום התעופה האווירית. בעוד שבימי שגרה התעופה אל ישראל וממנה נעשית, בין היתר, גם על ידי חברות זרות, בימי מלחמה ובמצבי חירום עיקר האחריות מוטלת על חברות התעופה הישראליות אשר ממשיכות את פעילותן הסדירה, בעוד שרוב חברות התעופה הזרות עוצרות את פעילותן".
החברה מוסיפה: "פגיעה כלכלית בחברות התעופה הישראליות בשגרה עלולה להביא לפגיעה בתפקודן התקין וביכולתו של הענף להמשיך לפעול בעתות חירום. המשך פעילות התעופה בישראל בימי חירום מהווה אינטרס ציבורי-לאומי חיוני".
טענות משפטיות ומנהליות
המכתב כולל נימוקים משפטיים ומנהליים מקיפים המצביעים על כשלים מהותיים במהלך - בהיבטי הסמכות לקבלת החלטה מסוג זה, בדרישות ההליך המינהלי התקין, ובשיקולים שעל המדינה לבחון על פי דין.
"מתעוררים בענייננו ספקות כבדי משקל... אם מתן היתר הפעלה לחברת וויז, שמשמעותו הלכה למעשה הפעלת בסיס לחברה בישראל, עולה בקנה אחד עם הוראות חוק הרישוי ועם עקרונות המשפט המנהלי. זאת, בשל החשש הממשי לפיו התוצאה עלולה להיות תחרות שלוחת רסן שתביא לקביעת מחירים בלתי הוגנים... שסופה להביא לחיסול התעופה הישראלית".
ארקיע מדגישה שהחלטה במתכונתה הנוכחית עלולה להביא לפגיעה חמורה בתחרות ההוגנת, ביציבות החברות הישראליות, באלפי עובדים מקומיים ובחוסנה וביטחונה של התעופה הלאומית.
בסיום המכתב נכתב: "אף שמרשתנו אינה מעוניינת בנקיטת צעדים משפטיים כנגד גורמי הממשלה והיא מעדיפה קיום שיח מקצועי, הרי שנוכח הפגיעה האנושה בתעופה הישראלית ובזכויות מרשתנו כתוצאה מההחלטה המסתמנת - נבקש לראות במכתב זה כמיצוי הליכים אחרון, בטרם פנייה לערכאות משפטיות".