אם יצא לכם אי פעם לשבת בטיסה עטופים במעיל, צעיף ושמיכה - אתם לא לבד. כמעט כל נוסע מכיר את הרגע שבו האורות כבים, המטוס מתייצב בגובה, והקור מתחיל לזחול לאט מהקרסוליים עד הכתפיים. זה קורה בחורף, בקיץ, בטיסות קצרות וארוכות - והשאלה המתבקשת היא למה.
ההסבר הפופולרי טוען שזה בגלל הקור הקיצוני מחוץ למטוס, שם הטמפרטורה יכולה להגיע למינוס עשרות מעלות. אבל האמת מפתיעה הרבה יותר: תא הנוסעים קר בכוונה.
למערכות האוויר במטוס יש יכולת חימום מלאה, אלא שחברות התעופה בוחרות לשמור על טמפרטורה נמוכה יחסית מסיבה אחת עיקרית - הבריאות של הנוסעים. אוויר חם ויבש מאיץ התייבשות, תופעה שגם כך נפוצה בטיסות בגלל הלחץ והאוויר הדליל. התייבשות עלולה לגרום לסחרחורות, בחילות, התכווצויות שרירים ולעיתים גם לעילפון.
קפואים, אבל בריאים
מעבר לכך, מחקרים מצביעים על כך שטמפרטורה קרירה יותר מסייעת להפחתת תסמינים של מחלת תנועה, ואף מפחיתה מקרים של ירידת לחץ דם. במילים אחרות: פחות נעים - אבל בטוח יותר.
אז כן, הקור במטוס הוא סוג של רוע הכרחי. אבל זה לא אומר שאתם צריכים לסבול בשקט.
מי שטס הרבה כבר פיתח אסטרטגיות הישרדות. יש כאלה שלא עולים למטוס בלי שמיכה שמתקפלת לכרית, אחרים נצמדים לסריג מצמר מרינו - בד שמצליח לחמם בלי לגרום להזעה. גם צעיף גדול ורך יכול להפוך בקלות לשמיכה מאולתרת, ובשנים האחרונות אפילו מחממי ידיים נטענים הפכו לפריט לגיטימי בתיק היד.
הקור נוטה לפגוע קודם כול בקצוות הגוף, ולכן גרביים עבות ואיכותיות יכולות לעשות הבדל מפתיע. אפילו בחירת נעליים סגורות ומרופדות, ולא סניקרס דקות, משנה את כל חוויית הטיסה.