מלחמת חרבות ברזל: חזי סינמטוב, הפרשן לענייני ערבים של 'חדשות 13', התראיין היום (שישי) בתוכניתם של טל שלו וניסים משעל ב-103FM, והתייחס ללחימה המאסיבית בעזה.

"חמור יותר מיום כיפור, המודיעין קרס": תרחישי האימה של אלוף בריק | מיוחד ל"מעריב"
כך נכשלנו: תרגיל ההטעיה המוצלח של האויב, ודילול הכוחות | טל לב רם

"כמו בכל סבב יש לך את מי שנמצא בתוך עזה ומי שנמצא מחוץ לרצועת עזה", אמר סימנטוב בפתח הדברים, "אלה שבתוך עזה נמצאים כרגיל בתוך המנהרות, בעזה תחתית, עם גנרטורים, אוכל, חשמל, עם הכול. מתחת לבתי חולים, בתי ספר, דברים מן הסוג הזה".

"אליהם אפשר להגיע רק על ידי כניסה קרקעית - או אם תהיה החלטה להפציץ מקום בצורה מסיבית בפצצות גדולות בהחלטה מודעת שהם נמצאים שם", הוסיף, "ישראל הודיעה לאו"ם שיש לפנות את כל צפון רצועת עזה תוך 24 שעות. מיליון ומאה אלף איש בערך. על פי ההערכות ברצועת עזה כ־400 אלף איש התפנו מרצון לפני ההודעה של האו"ם בשל ההפגזות והלחימה. אבל הפעם האוכלוסייה מבינה שיש פה משהו אחר, זה לא עוד סבב".

חיילי צה''ל בקיבוץ בארי - חרבות ברזל (צילום: יוסי זמיר פלאש  90)
חיילי צה''ל בקיבוץ בארי - חרבות ברזל (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)

לאחר מכן אמר: "גם כל ההצהרות 'לפרק את חמאס', הם מבינים שיש פה משהו אחר. מי שעוד לא הבין זה בכירי חמאס, שהחרב לא מונחת על צווארם, שעדיין הם לא מרגישים, הם בלחץ מהמיתוג שלהם כדאע"ש. דאע"ש זה היה מושג של אנשים שלא פועלים על פי האסלאם וזה מה שמפריע להם כרגע. הם עדיין לא מרגישים שהם צריכים לברוח או להיכנע, זה עדיין לא חלחל. ואתה שומע גם את הנהגת החוץ של חמאס, אותו רב מרצחים ששלח והשתתף בשליחת חיות האדם האלה לעוטף עזה, אומר 'נמשיך בלחימה עד הסוף'".

"הם מפנטזים שיהיה פה שוב תיווך מצרי ויפסיקו את הלחימה. חמאס מעוניי, יכול וינסה להקריב את אוכלוסיית עזה בה הוא משתמש כמגן אנושי. זה ארגון טרור רצחני, והוא רוצה גם להקריב את האוכלוסייה. לכן הוא מתחבא בבתי חולים".

על השבויים שברצועה טען סימנטוב: "בידיי ישראל ישנה תמונה די מדויקת פחות או יותר של השבויים והנעדרים שנמצאים ברצועה. אני מעריך שישנן ידיעות, מכיוון שכמה ארגונים חטפו ישראלים לרצועת עזה, חמאס, הג'יהאד, החזית העממית וארגונים נוספים כי זה היה קל מבחינתם להיכנס, הם נכנסו, לקחו ישראלים וחטפו אותם לתוך הרצועה. זו הייתה המציאות, זה מה שקרה בעוטף עזה, ולכן גם הם עצמם לא מנהלים תקשורת בינם לבין עצמה בצורה סדירה בגלל הלחימה, בגלל שצה"ל כותש אותם. חלק מהם זה לוחמה פסיכולוגית. בהחלט הם לא מוחזקים במקום אחד ברצועת עזה".

לאחר מכן נשאל מה התגובות לכל המערכה הזו ביו"ש, והשיב: "לא שקט לגמרי, ישנן תקריות, עימותים, הפרות סדר, אבל בינתיים לפי מה שאנחנו רואים אין פה כמו בסבבים קודמים התגייסות המונית למען עזה. יש פה הבנה בחלק מהציבור ביו"ש שמה שחמאס עשה, רצח של נשים וילדים, שחיטה של אנשים זקנים בבתיהם, זה דבר שלא יעשה. יש פה עניין של התקפה על אזרחים. למרות שיש תומכי חמאס ברצועת עזה שמנסים להלהיב את האוכלוסייה ביו"ש".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM