במסגרת ביקור ראשון של שר תחבורה ישראלי במרוקו, חתמו הבוקר (שני) שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, ומקבילה המרוקאי, מוחמד עבדלג'אלי, על שלושה הסכמים.

ההסכם הראשון שנחתם בין שרי התחבורה של ישראל ומרוקו הוא הסכם להכרה והמרה של רישיונות הנהיגה, שיאפשר לראשונה לישראלים המבקרים או מתגוררים במרוקו, לנהוג עם רישיון נהיגה ישראלי. בעלי רישיון נהיגה ישראלי המבקרים, מתגוררים ועושים עסקים במרוקו, רשאים מעתה לנהוג ברכב פרטי או רכב דו גלגלי עם רישיון נהיגה ישראלי, או להמיר את רישיונם לרישיון מרוקאי מקביל, ללא צורך במבחן נהיגה עיוני ומעשי. במקביל, יוכלו בעלי רישיון נהיגה מרוקאי המבקרים או שוהים בישראל כחוק, לנהוג עם רישיונם ולהמירו לרישיון ישראלי ללא צורך בבחינות כלשהן.  

ההסכם השני שנחתם הוא הסכם ספנות, המחזק את יחסי הסחר הימיים בין ישראל ומרוקו ומעודד חיבורים ישירים בין נמלי הים במרוקו לנמלי הים בישראל. כמו כן, ההסכם יעודד החלפת ידע וניסיון בלוגיסטיקה ימית ונמלים, מחקרים משותפים וקשרים בין אנשי מקצוע בתחום הספנות משתי המדינות. 

הסכם נוסף מתייחס לנושא בטיחות בדרכים וחדשנות, וקובע קווים מנחים לשיתוף פעולה בתחום התחבורה והבטיחות בדרכים, בין משרדי התחבורה והרשויות הלאומיות לבטיחות בדרכים של שתי המדינות, בנושאים של אסטרטגיית ניהול הבטיחות בדרכים, שילוב טכנולוגיות חדשניות, שדרוג מערכות איסוף נתונים בתחום הבטיחות בדרכים, חקירת תאונות וקידום מחקר וחדשנות בתחום הבטיחות בדרכים.

במסגרת הביקור נכחו ראש הנציגות הישראלית במרוקו, שי כהן, וגורמי מקצוע ממשרדי התחבורה של שתי המדינות.

הישיבה בין צוותי משרדי התחבורה של ישראל ומרוקו (צילום: יח''צ)
הישיבה בין צוותי משרדי התחבורה של ישראל ומרוקו (צילום: יח''צ)

״הביקור ההיסטורי במרוקו רק התחיל, וכבר רואים תוצאות״, אמרה רגב. ״הצוותים המקצועיים של שני המשרדים ביצעו עבודת הכנה רצינית, ומצאתי בעמיתי המרוקאי שותף נלהב לחזון השלום המרחבי של ראש הממשלה נתניהו ושל מלך מרוקו מוחמד השישי. ההכרה הדדית ברישיונות הנהיגה תתרום לחיזוק קשרי התיירות והעסקים בין המדינות, ולהעמקת ההיכרות עם העם המרוקאי, שדור ההורים והסבים שלנו עוד זוכר חיי החברות והשכנות טובה לצידם. הסכמים אלו הבאים בנוסף להסכמי התעופה עם מרוקו עליהם חתמתי לפני שנתיים, מגבירים את שיתופי הפעולה  ומעמיקים ומחזקים את הקשרים בין העם המרוקאי לעם הישראלי. במדינת ישראל קיימות טכנולוגיות ברמה עולמית ואנחנו שמחים לחלוק אותם עם עמיתינו המרוקאים וגם ללמוד מהם על הקמת רכבות מהירות כדי להגשים את תוכניתי לסלילת קו רכבת מאילת בדרום לקריית שמונה בצפון״.

כמו כן סקרה השרה את טכנולוגיות התחבורה החדשניות בישראל בתחום הרכבים החשמליים, הרכבים האוטונומיים, תחום הרחפנים ועוד. בתום הפגישה סוכם על הקמת ציוותי עבודה משותפים בין שתי המדינית.  כמו כן הזמינה השרה את השר לביקור מקצועי בישראל בספטמבר הקרוב.

לסיכום אמרה השרה: ״אחד המפקדים המוסלמים (קאוקג׳י) אמר בעבר, ׳ינצח מי שישלוט בדרכים׳, זאת לא רק אמירה טקטית אלא גם אמירה אסטרטגית ליכולת של אנשים להתחבר דרך הים, אויר ויבשה. לאפשר מוביליות חברתית, פיזור תעסוקה, הכרות תרבויות וחברות שונות, חיבור הפריפריה למרכז. אנחנו. בונים גשרים גם  במציאות וגם בלבבות. ולכן משרד התחבורה הוא אחד המשרדים הכלכליים והחברתיים החשובים בעיני. הקשר למרוקו יאפשר לנו גם שער לאפריקה״.

השר המרוקאי, עבדלג׳אלי, בירך בחום את רגב ואמר שהחתימות האלו, לא רק שיעצימו את היחסים בין שני העמים אלא הם גם יהיו שער כלכלי לאירופה ולעולם כולו״.