סגן אלוף אליאב טל, בן ה-51, הוא נווט קרב לשעבר שמשרת כיום במילואים ביחידה לשיתוף פעולה מזה 15 שנה. טל הודיע כבר אתמול למפקדו כי הוא החליט להפסיק את שירות המילואים והוא חלק מהחותמים על המכתב האחרון. בראיון מיוחד למעריב אונליין הוא מסביר היום (רביעי) מהן הסיבות שגרמו לו לעשות זאת, ומזהיר כי "אנחנו נמצאים בזמן פציעות, ואם לא נעשה מעשה עכשיו - זה יהיה מאוחר מדי בהמשך".

מכתב מילואימניקים נוסף: "לא נשרת בצבא מדינה לא דמוקרטית" 
צה"ל ידיח אלפי מילואימניקים? "הממשלה החליטה לשבור את הכלים"

״החלטנו להתאחד ולכתוב את המכתב, כי אנחנו מרגישים שסובבו אותנו ועשו לנו את שיטת הסלמי, ומה שחששנו ממנו קורה עכשיו. חשוב לי מאוד שיהיה ברור שאני לא חושב שמישהו צריך להתייעץ איתי או שהממשלה צריכה לשמוע את דעתו של כל אחד. דעתי אינה נחשבת יותר ממישהו אחר וזו ממש לא הכוונה", הוא מסביר בפתח דבריו. "הכוונה היא שאני חושב שמה שהממשלה עושה זה שהיא מסירה את החוזה בין משרתי המילואים, כמוני, מתנדב בשירות מילואים פעיל, ולכן אני לא מסרב ולא מבצע שום פעולה אחרת מלבד זה, אני פשוט מפסיק את ההתנדבות שלי".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"בצער רב גם עדכנתי את המפקדים הסדירים שלי וגם את המפקדים שלי במילואים שהחלטתי לסיים את השירות במילואים כבר עכשיו", מוסיף סא"ל טל. "בצער רב זה מה שאני נאלץ לעשות, כי בלי סיסמאות ישראל מאבדת את היסודות הדמוקרטיים שלה".

בפברואר האחרון הודיע כבר אז אליאב למפקדיו כי הוא מסיים את שירות המילואים שלו, אבל לאחר פיטורי שר הביטחון גלנט ועצירת המהפכה המשפטית, חודש לאחר מכן, הוא חזר לשירות מילואים והספיק מאז להתייצב במילואים לשישה ימים, כולל התרגיל האחרון, שהתרחש לפני שלושה שבועות. "לא רק עדכנתי שאני חוזר, אלא באתי. השתתפתי בתרגילים ועשיתי את מה שאני רגיל לעשות כמו שעשיתי ב-15 השנים האחרונות", הוא מציין.

לעומת האחרים החתומים על המסמך, שאומרים שיפסיקו רק במידה והחקיקה תעבור, אתה כבר עכשיו הודעת על הפסקת שירות המילואים.
"אמרתי למפקדים שלי אתמול שכרגע אני מפסיק ושאני מבין את המשמעות של החלטה שלי, כי אמרו עכשיו שמי שיפסיק גם לא יחזור. זה עובר גם בקבוצות פנימיות שלנו ביחידה - זה שיכול להיות שמי שיפסיק גם לא יוכל לחזור. אז הודעתי שאני גם מבין את זה ואני מוכן לקבל את כל המשמעויות". 

מחאה מול ביתו של יריב לוין. באדיבות מחאת המילואימניקים אחים לנשק

אילו קולות אתה שומע בין טייסים? אנחנו שוב נגיע לאותו מצב כמו בסיבוב הקודם?
"זה מה שהולך להיות עכשיו, זה רק קצה הקרחון. אני אומר את זה משיחות עם חברים, גם כאלו שעדיין טסים וגם כאלה שנמצאים למטה. אנשים מבינים שזה קורה, שהממשלה רחוקה שתי ישיבות. עדכנתי שאני מפסיק כבר עכשיו בעקבות מהלכי החקיקה של הממשלה".

לדבריו, "זה זמן האמת, זו לא הדקה התשעים. זה כבר עמוק בזמן פציעות. אם עכשיו לא נעשה את המעשה, יהיה מאוחר מדי מדי. הממשלה בונה על ההירדמות שלנו והיא מזהה כנראה את הירידה במוטיבציה. ירידה שגם אני מזהה, אם זה בכמות האנשים שמגיעים להפגנות ואם זה אפילו בשיח הפנימי שאנשים אומרים רגע, ואולי נחכה קצת. זה לא מה שהיה פה לפני שלושה חודשים".

עם זאת, לדברי סא"ל טל, בהחלט יש עכשיו התעוררות חדשה, דוגמת המכתב שיצא עכשיו לראשי מערכת הביטחון. מדובר ביוזמה, שכאמור, לדבריו, החלה בשלושת הימים האחרונים: "בהתחלה היו 30 חתימות ודי מהר זה עבר את ה-110 וצפונה". 

יש כמוך נוספים, שהודיעו על הפסקת שירות מילואים כבר עכשיו?
"יש כאלה שכבר הודיעו על סיום התנדבות, ולא בודדים שמתכוונים לעשות צעד דומה. בוא נגיד שזה לא בודדים, יש כאלה שכבר עדכנו".

יש את הצד השני, שרואים בצעד הזה תקדים מסוכן. לפיהם, זה צעד שפותח פתח לתופעה גם מצד אנשים שמוחים על דברים אחרים, שרואים בכך סרבנות אידאולוגית, תקדים שאנחנו כחברה נתקשה להתמודד איתו בעתיד.
"אני יכול להבין, אבל אני חושב שהמעשים שנעשים היום על ידי המדינה הם בלתי הפיכים. זאת אומרת, אם לא נעצור את זה, נהיה דיקטטורה. זה לא עניין של שמאל או ימין. אני מבין את הצד השני, ואני מנסה גם לדבר עם הצד השני ולהבין את הכאבים והתסכולים שלו ואני מודה שגם שם הכאב והתסכול מאוד מאוד גדול. אני חושב שרק בהבנה נצליח לעבור את זה כחברה להזיז את זה כי הממשלה לא מקשיבה לציבור".

יבואו אנשים שחושבים אחרת ויגידו 'חוקי המשחק השתנו. בהסתכלות לעתיד, כאשר משהו לא יראה לנו כשורה ואותו אדם ירגיש שזה מספיק חשוב ועמוק בשבילו, כמו למתנגדי הרפורמה היום, נפעל באותה הדרך'. זה טיעון שאתה מתמודד איתו?
"אנחנו בהחלט מנסים להתמודד אתו. להגיד לך שזה פשוט? זה לא פשוט, אבל אני מבין את האמירה, וזאת אמירה שצריך לדון בה ולהסתכל פנימה ולראות איך מתמודדים איתה". 

אליאב מציין בנוסף כי "רוב הקולות שאני שומע זה בעניין של האם זו עמדה פוליטית של ימין ושמאל, ואני עונה שלא. את רוב השירות שלי עשיתי תחת ממשלות ימין ואף פעם לא היה לי בעייתי, ואני לא חושב שזה צריך להיות. אני חושב שמה שקורה פה היום זה לא ימין ושמאל, זה עניין של נקודת מבט של המדינה שלנו ולאן היא הולכת. אני נוטה להסכים איתך שאם יהיה צד אחר שיבוא ויגיד 'זה מבחינתי קו אדום, כמו דמוקרטיה'. יהיה לי קשה להתמודד איתו, אני אנסה לשכנע אותו. אבל יש כאן מורכבות גדולה מאוד שאנחנו מבינים את הבעייתיות שבה ויכול להיות שאנחנו פותחים תיבת פנדורה שאנחנו לא יודעים איך היא תסגר. אבל אני מרגיש שאין היום ברירה אחרת בגלל המצב".

יש עוד עניין, שבעיקר ייחודי לטייסים, כי הם מחזקים אמצעי לחץ בשל נחיצות השירות שלהם לחיוניות המבצעית כשירות צה״ל. זה כמו לשים אקדח טעון על השולחן, יש פה בעיה קשה.
"אין לי שום דבר מה להגיד לך חוץ מלהסכים, יש עוד קבוצות בעלות חשיבות זה לא רק טייסים. תראה את שלדג, מערך המ״מ, רופאים צבאיים".

אבל בכל מקרה טייסת בלי מילואים זה סיפור אחר לחלוטין, מכאן ההשפעה הגדולה על המחאה.
"אתה צודק ואני חושב בצורה הברורה ביותר - אני חושב שמה שעצר את הפיטורים של גלנט זה רק הטייסים, אם זה לא היה, לא היינו מדברים היום על אולי להמשיך בחקיקה, אלא עם שר ביטחון אחר ועם ממשלה במצב אחר".

יש כאלו שדומים לכם במצב של חוסר ברירה למרות המחירים הברורים?
"ממש ככה מבינים את המחירים הכבדים, אבל אם זה לא עכשיו, אני מאמין שהאקדח הזה כבר יהיה מיותר. מסכים, מבין ומוכן לקבל את המחיר של זה ואני אומר לך שאני לא מסתתר, ואני תחת השם המלא שלי".