מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק מועצת עורכי הדין בישראל, של חבר הכנסת חנוך דב מלביצקי וקבוצת חברי כנסת נוספים. 50 חברי כנסת תמכו בהצעה לעומת 43 שהתנגדו לה והיא תועבר לוועדת חוקה.

"הכניסה לגיהנום": חפרו בור בעומק 12,000 מטר - מה שהתגלה שם היה מצמרר
מסירים קרציות באמצעות האצבעות? אתם עושים טעות איומה

בהצעת החוק מוצע להקים מועצת עורכי דין, אשר תהיה מועצה ציבורית שתתמנה על ידי שר המשפטים ותורכב משופטים, עורכי דין מהמגזר הפרטי והציבורי, נציגי משרד האוצר ונציג סגל אקדמי במוסד להשכלה גבוהה. כמו כן, מוצע להעביר למועצת עורכי הדין סמכויות רבות הנתונות כיום ללשכת עורכי הדין, ובהן מעורבותה בהליך הבחירה של השופטים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "במצב הנוכחי, אסדרת מקצוע עריכת הדין מופקדת בידי האיגוד המקצועי של עורכי הדין. הלשכה מופקדת על הסמכת עורכי הדין ועל ענייני משמעת, ובה בעת פועלת כאיגוד מקצועי האמון על קידום עניינם של עורכי הדין בזירה המקצועית הרחבה. הצעת החוק מניחה כי מצב זה אינו רצוי: על אסדרת מקצוע עריכת הדין, ככל מקצוע האחר, להתבצע מתוך מטרה לקדם את עניינם של כלל האזרחים, ולא את עניינה של קהילה מקצועית מסוימת. ניהול האסדרה בידי האיגוד המקצועי היה בעבר תופעה רווחת, הן במקצועות אחרים בישראל והן בתחום עריכת הדין בעולם. במקצועות אחרים הופקע הפיקוח מידי האיגוד המקצועי והועבר לממשלה, בעוד אותם איגודים מקצועיים שהחזיקו בעבר בסמכויות הפיקוח, הוסיפו להתקיים כגופים יציגים וולונטריים של בעלי המקצוע הבוחרים להיות חברים בהם".

עוד נכתב בהצעה, כי "לשכת עורכי הדין שולחת נציגים לוועדה לבחירת שופטים ולוועדות למינוי דיינים וקאדים בבתי הדין הדתיים השונים. הצעת החוק מניחה כי מציאות זו אינה משרתת את האינטרס הציבורי, משום שכאמור לשכת עורכי הדין היא איגוד מקצועי, אשר מבנהו משקף שאיפה לקדם את עניינם של עורכי הדין. השפיטה והדיינות בישראל נועדו לשרת את כלל אזרחי ישראל, ואין כל תכלית למעורבותו של איגוד מקצועי בהליך הבחירה של שופטים. משכך כוללת ההצעה תיקונים עקיפים לחוקים הרלוונטיים, בהם מוצע לבטל את נציגות לשכת עורכי הדין בוועדות השונות".

חבר הכנסת חנוך דב מלביצקי הציג את ההצעה ואמר: "את ההצעה הזו הגשתי פחות מחודש לאחר שנבחרתי לכנסת, לא היו אז מועמדים ללשכה. עצרו את ההצעה כשהיו השיחות בבית הנשיא, אחרי שהתפוצצו השיחות אמרו לי לא להגיש את ההצעה לפני הבחירות ללשכה כי זה יראה שאנחנו מתערבים בבחירות, עכשיו אומרים לי שאני מגיש את ההצעה בגלל התוצאות. בסופו של דבר הלשכה היא גוף בלתי רלוונטי, למה אנחנו ב-2023 צריכים לתחזק ארגון מקצועי במאה מיליון שקלים בשנה?".

שר המשפטים יריב לוין השיב בשם הממשלה: "לצערי בתקופה האחרונה לשכת עורכי הדין הפכה לגוף פוליטי לחלוטין כשכספי דמי החבר מנוצלים למטרות פוליטיות שבינן לבין טובת כלל עורכי הדין אין דבר וחצי דבר. החלוקה בלשכת עורכי הדין הפכה כבר מזמן לחלוקה פוליטית ולא לחלוקה על בסיס דיסציפלינות מקצועיות. הדבר הזה לא מותיר ברירה ובוודאי שאינו מצדיק ומאפשר את המשך המצב הקיים, והמבנה החריג שאין דומה לו בשום מקצוע אחר".

חבר הכנסת גדעון סער שהתנגד להצעה, אמר: "עכשיו הלשכה הפכה פוליטית? כשאתה היית שם כמובן שהיא הייתה צריכה להתקיים, אבל כשהאינטרס הפוליטי שלך השתנה היא צריכה להתחסל. מישהו מאמין שאם התוצאות ללשכה היו אחרות אתם הייתם באים פה לפרק אותה? הפסדתם ותלמדו להפסיד בכבוד, אתם חייבים להתרגל לזה כי אתם הולכים לסדרה של הספדים ששיאה יהיה בבחירות הכלליות הבאות. אתם עובדים כמו מאפיה, הכל אצלכם בסוף זה על כוח. עד עכשיו ראינו איך אתם משנים את כללי המשחק תוך כדי המשחק, היום אתם משנים את כללי המשחק אחרי שריקת הסיום".

ראש לשכת עורכי הדין, עורך הדין עמית בכר אמר בתגובה להצעת החוק לפירוק הלשכה שעברה בקריאה טרומית: "מדובר בחוק בריוני, אנטי דמוקרטי ולא מוסרי. הם רוצים לפרק כל גוף ששומר על החוק ושומר על הדמוקרטיה. בממשלה ובכנסת חיכו לראות מי ינצח בבחירות ללשכה ואז קיבלו את ההחלטה לפרק את הלשכה. הרי רק לפני שבועיים היו בחירות לראשות הלשכה, שבה ציבור עורכי הדין אמר את דברו באופן ברור וחד משמעי. כן לשלטון החוק, כן לדמוקרטיה, כן לעצמאות מערכת המשפט ולא להשתלטות על מערכת המשפט. הבחירות ללשכה היו סוג של משאל עם ובמשאל הזה הציבור אמר בקול: אל תגעו בלשכה. אסור שהצעת החוק הזו תעבור בקריאות הבאות בכנסת ואם היא תעבור הציבור בישראל לא יקבל אותה. אני מזכיר שהגישה הדורסנית הזו היא זו שהביאה למחאה. לשכת עורכי הדין תלחם בהחלטה בכל דרך חוקית אפשרית עד לביטולה".