תלמיד ישיבת פוניבז', צעיר בן 23, נעצר הלילה (בין שלישי לרביעי) לאחר שלא התייצב בלשכת הגיוס בעת תאריך גיוסו ונתפס כעריק. בעקבות מעצרו של הצעיר, רבים בפלג הירושלמי הודיעו כי יעלו למעונו של ראש הישיבה, רבי אשר דויטש שליט"א, כדי לשמוע את דעתו בנושא, וכן יפגינו במספר מוקדים ברחבי הארץ.

גולדקנופף: "חוק הגיוס יעבור במושב החורף"; הרמטכ"ל: "חייבים לשמור על צבא העם"
סימן לדאגה? "חוק הגיוס במתכונתו הנוכחית יביא להחרפת המשבר בצה"ל" 

מ"הוועדה להצלת עולם" נמסר: "עולם התורה ייצא בהמוניו למחות ולזעוק חמס על נפשות בחורי ישראל שנמקים במסגרות הנוראיות של הצבא  כתוצאה מחוק הגיוס הנפשע. וכפי שהורה לנו רבינו הגדול רבי שמואל אוירבך זצוק"ל: 'להרעיש עולם ומלואו על מעצרם של אסירי עולם התורה שלא מתייצבים בלשכות הגיוס'".

עוד הוסיפו: "הציבור החרדי ייאבק בנחישות נגד חוקי גיוס אפלים שמטרתם המובהקת להוציא את תלמידי הישיבות מהיכלי התורה, ושנאסרו ע״י כל גדולי התורה בכל הדורות האחרונים. נמשיך בהמוננו לא להתייצב בלשכות הגיוס - כחלק מהמאבק העיקש וחסר הפשרות נגד חוק הגיוס הדרקוני, אותו הביאו במו ידיה למרבה הבושה והחרפה - הנציגים החרדים בכנסת".

המחאה נגד חוק הגיוס בבני ברק (צילום: בן כהן)

כידוע, פרשת חוק הגיוס טרם הסתיימה, והנושא מסעיר רבים. עמדת הצבא תומכת בהגדרת מכסות ובהמשך שילוב הדרגתי של חרדים בצבא בראיית פני עתיד, ובמערכת הביטחון מתנגדים נחרצות לחוק אשר ישווה את התנאים שמעניקה המדינה למשרתי הצבא וללומדי התורה. החשש במערכת הביטחון הוא כי העברת חוק הגיוס במתכונתו הנוכחית עלולה להוביל להחרפת המשבר בצבא ותשפיע לרעה בטווח רחוק על דפוסי הגיוס לצה״ל. 

חוק הגיוס החדש, אם יעבור בכנסת, יהווה למעשה פטור מוחלט לשירות חרדים בצבא, מבלי שנקבעו מכסות או מודל חלופי לשירות לאומי, למי שאינו בבחינת תורתו אומנותו בקרב הצעירים החרדים. על פי עמדת מערכת הביטחון, החלק היחסי של המגזר החרדי באוכלוסייה, הגדל משנה לשנה, מחייב את שילובם של חלק מצעירי המגזר החרדי באופן הדרגתי בצבא.