אילון מאסק, האדם העשיר בעולם והבעלים של X (לשעבר טוויטר) וטסלה, צפוי להשתתף בדיון פומבי עם דמויות יהודיות-אמריקאיות בולטות, כך נודע ל"ג'רוזלם פוסט".

מאסק איים בתביעה: וכך תקף מנכ"ל הארגון האנטי-אנטישמי

 ההתכנסות הבלעדית נובעת מהסלמה במתיחות בין מאסק לבין הקהילה היהודית-האמריקאית, הנובעת מהזינוק הדרמטי באנטישמיות בפלטפורמת המדיה החברתית שלו. השיחה צפויה להיות משודרת בשעה 9:00 שעון החוף המערבי ב-X Spaces (19:00 שעון ישראל).

בין המשתתפים שצפויים להצטרף למאסק נמנים איל התקשורת השמרני בן שפירו, הרב ארי לם, מנכ"ל ארגון בני ציון, הרב אברהם קופר ממרכז שמעון ויזנטל, נתן שרנסקי, יו"ר הסוכנות היהודית לשעבר, הרב שמולי בוטח, סופר ואושיית רשת, עו"ד. אלן דרשוביץ, הרב מנחם מרגולין, יו"ר ומייסד האגודה היהודית האירופית, הרב מאניס פרידמן, מייסד שותף של מכון בית חנה למדעי היהדות, וככל הנראה ישתתף גם ראובן (רובי) ריבלין, נשיא המדינה לשעבר.

יש לציין כי כל המשתתפים הם גברים, ורובם נוטים לצד השמרני של הקשת הפוליטית, הדתית והחברתית. בעוד ראשי ארגונים יהודיים אחרים הוזמנו מלכתחילה להשתתף, עדיין לא ברור אם ההזמנות הסופיות נמנעו מהם עקב חוסר עניין, או החלטה אסטרטגית של הצוות של מאסק לקיים מפגש קטן ואינטימי.

פגישה זו באה בעקבות שורה של תקריות שנויות במחלוקת שבהן מעורב מאסק. מוקדם יותר החודש, הוא פרסם איום בתביעה נגד הליגה נגד השמצה (ADL) על מיליארדי דולרים ותמך בפומבי בהאשטאג שזכה לפופולריות בקרב גזענים התומכים בעליונות הגזע הלבן. מעשיו של מאסק עוררו זעם, כאשר אישר את ההאשטאג #BanTheADL, שזכה לפופולאריות בקרב משתמשים אנטישמיים. מאוחר יותר דיווח ה-ADL (הליגה נגד השמצה) כי צועדים ניאו-נאצים בפלורידה קראו "חסמו את ה-ADL", באופן פיזי, בעקבות השיח ברשת.

בשבוע שעבר פגש מאסק את ראש הממשלה בנימין נתניהו בקליפורניה, במה שהיה נראה לכאורה כנסיון להכשיר אותו בפני הקהילה היהודית. עם זאת, מקורות המקורבים למאסק הבהירו כי פגישה זו תוכננה חודשים מראש, לפני המחלוקת בין מנכ"ל ה-ADL ג'ונתן גרינבלט לבין המיליארדר הצבעוני. 

אילון מאסק ובני הזוג נתניהו  (צילום: אבי אוחיון)
אילון מאסק ובני הזוג נתניהו (צילום: אבי אוחיון)

מחקר שנערך על ידי CASM Technology ו-ISD בחודש מרץ האחרון חשף זינוק משמעותי ומתמשך בפוסטים אנטישמיים ב-X מאז רכישת החברה על ידי מאסק ב-27 באוקטובר 2022. האנליסטים שלהם ניטרו 325,739 ציוצים אנטישמיים בשפה האנגלית במהלך תשעת החודשים מאז יוני 2022 עד פברואר 2023, כאשר הממוצע השבועי של ציוצים אלה עלה ב-106% - מ-6,204 ל-12,762 - בהשוואה בין התקופות לפני ואחרי ההשתלטות של מאסק.