מלחמת חרבות ברזל: הדיון בתביעת דרום אפריקה בבית הדין הבינלאומי בהאג התקיים היום (חמישי), וישראל התמודדה לראשונה עם הטענות לרצח עם במהלך הלחימה בעזה.

יומיים של דיונים - שנים עד ההחלטה: מה שצריך לדעת על ההליך בהאג
"להביך את האו"ם": האם זו תהיה האסטרטגיה של ישראל בהאג?

בפתח הדיון הוצג השופט אהרן ברק, שהצטרף מטעם ישראל לצוות השופטים בדיון. ברק הושבע לדיון והצהיר: "אני מצהיר בזאת שאמלא את סמכויותיי כשופט בכבוד ובאמונה ללא משוא פנים ומתוך מצפון מלא".

השופט אהרן ברק מושבע לדיון בהאג (צילום: צילום מסך חדשות 12)
השופט אהרן ברק מושבע לדיון בהאג (צילום: צילום מסך חדשות 12)

לקראת הדיון יצאה צעדת הזדהות ישראלית בדרכה אל בית הדין, בהובלת משרד החוץ. במהלך הצעדה התרחשו עימותים עם מפגינים פרו פלסטינים שהגיעו מוקדם יותר לתמוך בתביעה נגד ישראל.

נציג דרום אפריקה אמר בדיון כי "ישראל מכפיפה את העם הפלסטיני למשטר אפרטהייד, ומבצעת רצח עם בפלסטינים". שר המשפטים של דרום אפריקה הוסיף: "ישראל מטילה מצור ארוך שנים על עזה, ומונעת כניסה ביבשה ובים. היא יישות כובשת".

הצוות המשפטי של ישראל בהאג (צילום: רויטרס)
הצוות המשפטי של ישראל בהאג (צילום: רויטרס)

טענות דרום אפריקה התמקדו גם במצב ההומניטרי ברצועה: "93% מהאוכלוסיה סובלת מרעב חמור. מכל האנשים בעולם, שסובלים בימים אלו מרעב – יותר מ-80% נמצאים בעזה. מומחים צופים שיותר עזתים ימותו מרעב וזיהומים מאשר מהתקיפות של צה"ל. ישראל חוסמת העברת ציוד רפואי לצרכי חירום". בנוסף, טוענת דרום אפריקה, כי ישראל ביצעה פשעי מין בילדים ובנשים וחוטפת תושבים.

בהמשך, הובאו ציטוטים של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט שלטענת דרום אפריקה מביעים דה-הומניזציה לפלסטינים. בין היתר הובא הציטוט השנוי במחלוקת של גלנט בתשעה באוקטובר, אז אמר: "לא יהיה חשמל, לא יהיה מזון, לא יהיה דלק - הכל סגור. אנחנו נלחמים בחיות אדם ואנחנו נוהגים בהתאם". בנוסף, הובאו דבריהם של השר עמיחי אליהו, שהציע "להטיל פצצת אטום על עזה", וח"כ ניסים ואטורי שרק אתמול חזר על הצהרתו שיש "לשרוף את עזה".

"ח"כים חזרו וקראו למחיקה, חיסול, שיטוח והריגה של כל כל תושביה", הוסיף הנציג. "המחוקקים קראו להפצצות חסרות רחמים, כשחלקם מציעים 'נכבה יותר גדולה מ-1948'".

פרופ' מקס דו פלסיס אמר בדיון כי הכוונה מצד ישראל היא "להרוס קבוצה אנושית על ידי שלילת זכויותיה". לפני שפרופ' ג'ון דוגרד הציג את ההיבטים התחיקתיים (הוא היה היחיד, אגב, שהזכיר את הטבח בשבעה באוקטובר כסיבה לתגובה הג'נוסידלית), אמרה ד"ר עדה חסין כי למעלה מ-23 אלף איש נהרגו בעזה (אלו הם הנתונים הרשמיים של משרד הבריאות ברצועה). 

לדבריה, "כ-8,000 משפחות נקטלו באופן מכוון, חלקם נתגלו בקברי אחים, ואחרים נרצחו ב'אזורים המאובטחים' לכאורה שאליהם כוונה אותם ישראל. רוב ההרוגים נשים, ילדים ותינוקת בני יומם. הכל בכוונת תחילה. 60 אלף פצועים ושבויים, הושפלו, הופשטו מבגדיהם ונלקחו לכוון לא ידוע. עקירת האנשים מבתיהם והעברתם לדרום נעשו למטרות ג'נוסייד. חיילים הניפו דגלי ישראל ומתנחלים אמרו כי יבנו שם התנחלויות".

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום:  REUTERS/Yves Herman)
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: REUTERS/Yves Herman)

ממשרד החוץ נמסר בתגובה לדיון: "חזינו היום באחד ממופעי הצביעות הגדולים ביותר בהיסטוריה ובשורה של טענות חסרות בסיס ושקריות. ‏דרום אפריקה, המשמשת כזרוע המשפטית של ארגון הטרור חמאס, הציגה באופן מעוות את המציאות בעזה מאז טבח השבעה באוקטובר, תוך התעלמות מהעובדה שמחבלי החמאס חדרו לישראל, רצחו, הוציאו להורג, טבחו, אנסו וחטפו אזרחים ישראלים, רק בשל היותם ישראלים, בניסיון לבצע ג׳נוסייד". 

"‏דרום אפריקה מבקשת לאפשר לחמאס לחזור ולבצע את פשעי המלחמה, הפשעים נגד האנושות ופשעי המין שבצעו בשבעה באוקטובר שוב ושוב כפי שהצהירו מנהיגיו", הוסיפו, "‏נציגי החמאס בבית הדין, עורכי הדין הדרום אפריקאים, מתעלמים גם מהעובדה שהחמאס משתמש באוכלוסיה האזרחית בעזה כמגנים אנושיים ופועל מתוך בתי חולים, בתי ספר, מחסות של האו״ם, מסגדים וכנסיות בכוונה לסכן את חייהם של תושבי רצועת עזה.
‏ 
‏לסיום הבהירו כי "136 חטופים נמצאים בידי מחבלי החמאס ללא גישה לנציגי הצלב האדום ולטיפול רפואי. ‏מדינת ישראל תמשיך להגן על אזרחיה תחת הדין הבינ״ל ותוך הבחנה בין מחבלי החמאס לאוכלוסייה האזרחית, ולפעול לשחרור כל החטופים ולחיסול ארגון הטרור חמאס, ארגון טרור גזעני ואנטישמי הקורא באמנותו להשמדת מדינת ישראל ולרצח יהודים".