מיום ליום, כוחות צה״ל מעמיקים את התמרון הקרקעי והתת-קרקעי ברצועת עזה - ובחאן יונס בפרט. כוחות אוגדה 162, אוגדה 98, צנחנים וקומנדו - נלחמים, משתלטים על המרחב ופוגעים באופן שיטתי בתשתיות ומחבלי חטיבת חאן יונס, החטיבה הדומיננטית ביותר של החמאס. הכוחות פושטים על יעדי הטרור, מאתרים אמצעי לחימה רבים, מחסלים עשרות מחבלים מדי יום - וימשיכו לפעול עד שכלל היעדים יהיו מטוהרים. 

בממשלה לא מאמינים ללפיד ומזהירים: זה התרגיל שהוא מתכנן
שותף על מלא של החיזבאללה? שר החוץ הלבנוני בדרישה לאדמות ישראליות

״בחאן יונס יש התקפה משולבת של 7 חטיבות של צה״ל, ואני מעריך שזו ההתקפה הגדולה ביותר של צה״ל מאז הקמתו״, אומר תא״ל (מיל׳) אמיר אביבי, יו״ר ומייסד תנועת ׳הביטחוניסטים׳. ״בהנהגת צה״ל הבינו שאם רוצים להגיע לחטופים ולהשמיד את הנהגת ח'אן יונס - חטיבת הבית של סינוואר ושל חמאס, צריך לפגוע באופן שיטתי מעל ומתחת לקרקע ביכולות החטיבה״. 

פעילות צה"ל בעזה וחיסול מחבלי חמאס (צילום :דובר צה"ל)

״אני משער שהלחץ המבצעי שצה״ל מפעיל על האזור הוא זה שגורם לחמאס להסכים להגיע לאיזשהו משא ומתן על החטופים והחטופות: כוחות הצבא מחסלים כ-100 מחבלים ביום, סורקים ומנטרלים מנהרות תת-קרקעיות באורך מאות קילומטרים באופן שיטתי, פוגעים באמצעי הלחימה של ארגון הטרור - ומגיעים לליבה המבצעית של חטיבת חאן יונס״,  מתאר אביבי את הישגי כוחות הצבא הפועלים במרחב חאן יונס. ״כל אלו, מחלישים את חמאס בצורה משמעותית. הלוחמים בשטח מספרים שהם מכריעים את החמאס בכל מפגש - כשיש היתקלות עם מחבלים, הם נכנעים או מחוסלים על ידי כוחותינו״. 

כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

״בשבועיים האחרונים, האוגדה סיימה לכתר את חאן יונס מכל הכיוונים - כולל מכיוון החוף. לפני כשבוע, מפקד אוגדה 98 אמר שבעוד כמה שבועות, תוך לחימת הכוחות במרחב - תושמד כל חטיבת חאן יונס, ואני מאמין שזה אכן מה שיקרה״, חושף. ״התמרון הראשוני גם בצפון הרצועה וההשתלטות על חאן יונס הם אירועים משמעותיים בעוד צעד להשמדת חמאס, אך צריך לזכור שיש עוד גדודי חמאס במחנות המרכז ובחטיבת רפיח שלא הושמדו.

כשאומרים בעגה הצבאית להשמיד חטיבה או גדוד - הכוונה היא לא בהכרח לחסל את אחרון המחבלים או לחסל 100 אחוז מהתשתיות שלהם - אלא הכוונה היא לגדוד שלא יכול להילחם, שיצא מכלל פעולה, שלא מתפקד כמסגרת לוחמת - שרבים מהלוחמים שלו מחוסלים - ומרבית התשתיות שלו הרוסות. יש הבדל גדול בין השתלטות על המרחב - לבין טיהור״, הוא מבקש להבהיר. ״גם לאחר שחטיבה יוצאת מכלל פעולה, שנמצאת שלב אחרי ההשמדה הראשונית, עדיין יש להמשיך לטהר את השטח ולאתר מחבלים. זהו תהליך ארוך״, מסביר.

מוסיף לתאר אביבי את התעצמות חמאס לפני המלחמה - ומציע פתרון ׳ליום שאחרי׳: ״המלחמה הנוכחית הוכיחה שאיבדנו שליטה על המצב בעזה, האויב התעצם בצורה אין סופית - ועזה נהפכה למצודה צבאית אחת גדולה עם עשרות אלפי רקטות - ומאות קילומטרים של מנהרות טרור שמנטרלות את יכולות חיל המודיעין וחיל האוויר״, אומר אביבי.

אמיר אביבי (צילום: רמי זרגנר)
אמיר אביבי (צילום: רמי זרגנר)

״כל רעיון ההיפרדות מרצועת עזה שוב - הוא מסוכן ברמה קיומית, אין מנוס מלייצר לעצמנו מציאות שבה לכוחות צה״ל יהיה חופש פעולה ואחריות ונוכחות ביטחונית ברצועה״, הוא קובע. ״בנוסף, אנחנו חייבים לבקר ולשלוט על הגבול של עזה עם מצרים, כמו הפיקוח שלנו על הגבול של יו״ש עם ירדן. ברגע שצה״ל ישתלט על חטיבת רפיח ועל הגבול של עזה עם מצרים - הוא ישלוט בכל מה שקורה ברצועה, יפקח על מה שנכנס ויוצא מעזה - וכך לוודא שלא יתעצם שוב החמאס.

אם לא תהיה פעילות צבאית של צה״ל בכל הרצועה, נחזור לראות את חמאס בחופש פעולה. אם אנחנו רוצים לחיות ולא למות, הכוחות צריכים לשבת על גבול מצרים, לבצע מעצרים של מחבלים כמו ביו״ש, להראות נוכחות צבאית ברצועה - ולדאוג לכך שמהירדן לים - יהיה לצה״ל חופש פעולה. אם מדינת ישראל לא תחסל את חמאס, אנחנו ניפגע מבחינה מבצעית, מורלית, הרתעתית - וביכולת שלנו להתקיים כמדינה״.