מערכת בחירות מרתקת ויצרית עברה על העיר קריית גת, היא נמתחה לסיבוב שני והסתיימה בלילה שבין ראשון לשני השבוע. לאחר שניצח בסיבוב השני והדיח את ראש העיר המכהן כבר כ-20 שנה, אבירם דהרי, ראש העיר הנבחר כפיר סוויסה, שיתף בשיחה עם "מעריב" בתחושותיו ובתכניותיו לעתיד קריית גת.

לאחר 29 שנים: דידי הררי עוזב את תחנת הבית שלו ועובר ליעד מפתיע במיוחד
מיד לאחר ההודעה של הגרי על ההישגים בצפון, הוא קיבל את הבשורה מהתושבים

למעשה הקרב בקריית גת היה בין שני אנשי ליכוד, בסיבוב הראשון גרפו שניהם יחד מעל שני שליש מהקולות, התוצאות של השניים היו צמודות, כל אחד מהם קיבל קצת מעל 33% מהקולות. בסיבוב השני, שנערך השבוע, סוויסה ניצח את דהרי בפער קטן, כשקיבל 52.1 אחוז ואילו דהרי קיבל 47.9 אחוז, פער שמשמעותו כ-1000 קולות בלבד.

סוויסה מודה לתושבי קריית גת על האמון הרב שנתנו בו. יחד עם זאת, הוא חש אחריות מאוד גדולה. הוא מספר כי במהלך תקופת קמפיין הבחירות הוא השקיע בכתיבת תוכניות עבודה מסודרות בתחומים רבים וכעת הוא נלהב להוציא אותן מהכוח אל הפועל. שאלנו אותו מה הסיבות שהביאו לתוצאה המיוחלת הזו מבחינתו?

סוויסה תולה את ההצלחה במה שהוא מזהה כרצון עז של תושבי קריית גת לצאת לדרך חדשה בתרבות, חינוך, פנאי וביטחון.  למרות הקשרים, הניסיון והמיומנות שהוא מביא עימו מהתקופות שמילא תפקידים במשרדי הממשלה, ברור לו לגמרי שחובת ההוכחה עליו ושיבחן כעת במבחן התוצאה. 

את מערכת הבחירות שחלפה, הוא מתאר כ"יצרית ולא פשוטה". יחד עם זאת הוא בוחר להסתכל על העתיד ולא על מה שהיה. "לא אהבתי את הניסיון להפריד בין אוכלוסיות בעיר, לסכסך ולפלג, כפי שחלק מהמועמדים עשו", כך הוא אומר ומוסיף "אני מתחייב לפעול בדיוק ההפך, כפי שנהגתי בקמפיין, לקירוב לבבות ולאחדות. יש בקריית גת מקום לכולם לעולים, ותיקים, חילונים ודתיים ונפעל לשמור על שמירת הסטטוס קוו ומתן מענה לצורכי כל אוכלוסייה, בלי שזה יפגע באוכלוסייה אחרת. התחייבתי וכך יהיה". 

הוא צופה לעיר תחת ניהולו אנרגיות חדשות. חשוב לו לציין שיש לו אמונה גדולה בצדקת דרכו ובתהליכים שנדרש לקדם ולהוביל כדי לשדרג את איכות החיים בעיר. "יש עבודה רבה לפנינו. אני מעריך שהציבור יידע לשפוט ולראות את השינויים שנוביל בחינוך, בתרבות, בספורט, ברווחה, בתשתיות, בביטחון ובפנאי". 

סוויסה מעדכן שנפגש עם ראש העיר היוצא דהרי, לאחר הבחירות, הודה לו על שירותו ארוך השנים למען העיר ותושביה, "סיכמנו על חפיפה מסודרת למען תושבות ותושבי העיר". לגבי דהרי הוא מבטיח "נמצא את הדרך והמקום להוקיר את פועלו".

לתושבי העיר יש לו מסר חשוב: "אחדות, אחדות ועוד הפעם אחדות". לדבריו, מערכת הבחירות האחרונה קרעה את העיר. הוא מצטער על כך וטוען שזה קרה "בגלל מסרים לא פשוטים שיצאו מטעם מטות אחרים". לסוויסה חשוב להדגיש שיפעל בכל כוחו "כדי שנמשיך להיות עיר מאוחדת שבה יש לכל אחד מקום". הוא אופטימי שיוכל לממש חלק גדול מהבטחותיו כבר בקדנציה הנוכחית, זאת הוא מקווה להשיג ביחד עם שותפיו לקואליציה.

לשאלה מה בדיעבד היה עושה אחרת? הוא משיב כפוליטיקאי, מבלי שעונה באמת לשאלה שנשאל. "בהסתכלות אחורה, תמיד יש דברים שהיה אפשר לעשות אחרת בכל התחומים, אבל הדבר שלי היה הכי חשוב הוא לנהל קמפיין ממלכתי שיציג את היתרונות שלנו וזה מה שעשיתי". 

יותר קל לסוויסה להשיב מה עשה נכון והביא את הניצחון "הרבה אמונה בדרך שלי מהרגע הראשון". הוא משתף ברושם שהמהלך שלו עשה "לאנשים זה נראה הזוי בהתחלה שאני מוותר על תפקיד מנכ״ל משרד ממשלתי, כדי להתמודד מול ראש עיר שמכהן 20 שנה, אבל האמנתי מהרגע הראשון שאפשר לעשות את זה כמובן בעבודה קשה, הכנת תוכניות עבודה מקצועיות בכל תחום ושיתופן לציבור". סוויסה מאמין שגם למפגשים עם התושבים והאזנה ללא פילטרים, לכל מה שלדעתם דורש טיפול ושינוי היה אימפקט חיובי מבחינתו. 

הוא מבין שקיבל כמה "אסים" שהשפיעו, אולי אפילו הכריעו עבורו את המערכה. "התמיכה של ליברמן כמו של שרים מהליכוד, תקווה חדשה, הציונות הדתית וש"ס׳ סייעו מאוד, הראו שהתמיכה מקיר לקיר במועמד שמייצג את כלל התושבים". הוא לא מעריך שהדחיפה הזו שקיבל מפוליטיקאים תחייב אותו בבוא היום להם, נהפוך הוא. "התמיכה לא תחייב אותי בהמשך לשום דבר מלבד שמירה על קשרים טובים, כדי שנוכל לקדם במסדרונות הכנסת והממשלה את כל מה שאני מתכנן לטובת כלל תושבי קריית גת".

הנושא הבוער ביותר מבחינתו הוא תרבות ופנאי, להערכתו יש מחסור במקומות בילוי והוא נערך לפתור אותו. בחינוך  הוא מתכנן שיתופי פעולה עם מוסדות אקדמיים. הוא מספר שיש באמתחתו תוכניות כמעט בכל תחום, לתשתיות, למחירי הארנונה, לבעלי חיים לשירות לציבור. "נדאג לשפר את איכות החיים של תושבי העיר", הוא חוזר ומבטיח. גם בניין עירייה חדש הוא רוצה להקים.

"באנו לשנות מה שצריך, ומה שעובד טוב, ימשיך לעבוד", כך הוא מצהיר. איך ירתום את המנגנון הממשלתי לטובת העיר? ראש העיר הנכנס משיב: "כמי שכיהן כמנכ׳׳ל משרד ממשלתי, וכדירקטור בקק״ל ובגופים נוספים, אני מכיר היטב את עבודת הכנסת והממשלה ויודע בדיוק איך ומהיכן להביא תקציבים לעיר ולכן להיכרות ולשיתוף הפעולה יהיה משקל מכריע". 

מיקי זוהר בחגיגות הניצחון בקרית גת  (צילום: אלדר מיכאל טייב)
מיקי זוהר בחגיגות הניצחון בקרית גת (צילום: אלדר מיכאל טייב)

לגבי הנושא שהלהיט את מערכת הבחירות, פתיחת הספורטק והבריכה העירונית בשבת, הוא מתחייב "הסטטוס קוו יישמר מה שהיה נהוג עד עכשיו יימשך ונדאג למענה ולצרכים של כלל האוכלוסיות והמגזרים בעיר בלי לפגוע באף אחד".

אחת החוזקות של העיר לתפיסתו היא פעילות מסחרית ותעשייתית משגשגת, חשוב לו לשמר אותה ולהעצימה עוד.  חוזקה נוספת של העיר הוא רואה בכך ש"מדובר בעיר של חסד", הוא חוזר ואומר שהוא מעוניין "להרבות אחדות ואחווה בין כל התושבים", זו סיסמא שיהיה קשה לפרוט אותה למעשים ולהצלחה בעיר מקוטבת כמו קריית גת, שבה מתח גדול בין חרדים לחילוניים ובין אוכלוסיית מצוקה למבוססת. ימים יגידו האם המועמד החדש אכן יצעיד את העיר לכיוונים אליהם הוא שואף להגיע, מעריב מאחל לו הצלחה.