ד"ר שי הר צבי, ראש תחום הזירה הבינלאומית והמזרח התיכון במכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן, טוען כי אנחנו נמצאים כיום בצומת קבלת החלטות הרה גורל. לכל החלטה שתתקבל יהיו משמעויות מרחיקות לכת לא רק על מצבה האסטרטגי והביטחוני של ישראל, אלא גם לגבי המזרח התיכון בכללותו ומעמדה של ארצות הברית במרחב.

ישראל בדרך לאבד את ארה"ב? "התבטאות ביידן כלפי נתניהו מהווה נקודת שיא"
קרע ביחסי ביידן-נתניהו? ח"כ מהליכוד: "צריך לקחת בפרופורציות את המחלוקת המקצועית"

"מעבר לחשיבות ההומניטרית של שחרור החטופים, עסקה היא המפתח לשער שעשוי להוביל למציאות חדשה - הפסקת אש בעזה וכנראה גם בצפון, שתייצר את התנאים לקידום התוכנית הרחבה של ביידן ל'יום שאחרי' שבבסיסה ברית אזורית בין ישראל למדינות ערב ונורמליזציה עם סעודיה כנגד הציר האיראני. זאת לצד התנעת תהליכים לשיקום עזה ולקידום רעיון שתי המדינות. מנגד, כשלון המגעים לעסקה עלול להוביל למבצע ישראלי ברפיח, שטומן בחובו בראיית ביידן פוטנציאל להסלמה רחבה גם בצפון מול חיזבאללה", אמר.

רפיח (צילום: רויטרס)
רפיח (צילום: רויטרס)

עוד הוסיף כי "מבצע ברפיח למעשה יסכל את האפשרות לקדם נורמליזציה עם סעודיה. סביר כי ביידן מעריך כי חלון הזמנים לקידום העסקה הגדולה עם סעודיה הולך ונסגר בשל סדר הזמנים הפוליטי בארצות הברית נוכח הבחירות בנובמבר ולכן עסקה שלא תושג בחודשיים הקרובים יהיה כמעט בלתי אפשרי לקדם לאחר מכן. על כן, יתכן ובתרחיש בו ביידן יחוש כי לא ניתן יהיה לקדם עסקה משולשת עם ישראל, הוא יבחן עסקה בילטראלית עם סעודיה, שבמרכזה ברית הגנה בין שתי המדינות". 

עימותים בין מפגינים בקמפוס UCLA (צילום: רויטרס)
עימותים בין מפגינים בקמפוס UCLA (צילום: רויטרס)

עוד אמר הר צבי: "יתרה מכך, להמשך המלחמה לאפשרות של הסלמה אזורית עלולות להיות הקרנות גם על מצבו הפוליטי של ביידן מבית ולהעצים עוד יותר את המחאות האנטישמיות בקמפוסים. לכל אלו עלולות להיות השפעות על דפוסי ההצבעה של ציבורים בארצות הברית, בעיקר בקרב הצעירים וגורמים מוסלמים".