ברקע ההתנגדות הבינלאומית החריפה לפעילות צבאית קרקעית ברפיח, צה"ל הודיע הבוקר (שלישי) על השגת שליטה ביטחונית במעבר הגבול הדרומי, בין רצועת עזה למצרים. פרופ' בני מילר, מומחה ליחסים בינלאומיים וראש המרכז לחקר הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה, הסביר את הפער בין תמיכת המעצמות בחיסול חמאס לבין ההתנגדות הנחרצת לפעולה בעיר שקלטה אליה את מרבית האוכלוסייה הפלסטינית ברצועה.

שלושה גורמים שונים מראים: בידוד חמאס לא קרה, וספק אם יקרה גם לאחר כיבוש רפיח
קריטי לדיוק: אמצעי הלחימה שממשל ביידן מעכב את העברתם לישראל

"ארצות הברית ומצרים ישמחו אם יכולותיו השלטוניות והצבאיות של חמאס יפגעו, אבל ישנם מספר היבטים נוספים שעומדים לנגד עיני מעצמות המערב ומדינות ערב", הוא מסביר. "ההיבט הראשון להתנגדות לפעולה, הוא ההיבט ההומניטארי. כמובן, ככל שמספר הבלתי מעורבים יעלה, כך הביקורת תהיה חריפה יותר ועולה הסיכוי שיוטלו סנקציות".

דגל ישראל מונף במעבר רפיח (צילום: רשתות ערביות)
דגל ישראל מונף במעבר רפיח (צילום: רשתות ערביות)

"נכון לעכשיו, נקודת המחלוקת הבסיסית עם הממשל האמריקאי היא: האם ניתן להגיע ל'ניצחון מוחלט' בסוג כזה של לחימה, שהיא א-סימטרית באזור צפוף, וללא יתרון מדיני ליום שאחרי ולסיום הסכסוך", הוא אומר. "לפי ההערכות נראה שמדובר במבצע מוגבל ונקודתי, שלו ארצות הברית לא תתנגד".

היבט נוסף, לדבריו, הוא שאלת היום שאחרי. "הבעיה היא שהממשלה עדיין לא הציגה תכנית ברורה בנוגע ליום שאחרי המלחמה, וקיימת סכנה מתמדת שחמאס יחזור וישלוט בחלק מהשטחים", הוא אומר. "כעת, נראה שהממשלה מגבשת תכנית בשילוב מדינות ערב, אך השאלה היא מה תהיה רמת ההשתתפות הפלסטינית בשליטה ברצועה ובניהול האזרחים?". 

לדברי מילר, עדיין לא מאוחר להגיע להסכם נורמליזציה עם סעודיה. "יש לישראל הזדמנות בלתי רגילה לפרוץ ללב המזרח התיכון אם תגיע לנורמליזציה עם סעודיה. זה יהיה צעד ענק לקראת ההשתלבות של ישראל באזור ושיפור גדול של מצבה המדיני. הייתה מחשבה שככל שמתרחקת הנורמליזציה, ארצות הברית וסעודיה עשויות לחתום על ברית הגנה ביניהן ללא ישראל, ואנחנו נפסיד מכך. 

"אבל מה שהתברר הוא שהן לא יכולות לעשות זאת בלי ישראל, כי סביר להניח שתהיה בעיה לאשר ברית כזו בקונגרס אם לא תושג נורמליזציה עם ישראל. אסור לישראל להחמיץ את ההזדמנות הזו".

פרופ' בני מילר (צילום: באדיבות המצולם)
פרופ' בני מילר (צילום: באדיבות המצולם)

"האלמנט הנוסף הוא כמובן עניין החטופים", הוא מוסיף. "למדינות המערב ברור שצריך לעשות כל מאמץ להגיע לעסקה, וברור שהממשלה חצויה בנושא הזה בין גורמי הימין קיצוני לבין המחנה הממלכתי. נתניהו, בעקבות התלות הקואליציונית שלו, שם דגש על פעולה ברפיח ולא על עסקת החטופים, מה שלא מתקבל בעין יפה על ידי ארצות הברית".

בנוגע לערבויות שעל פי הדיווחים נתנה ארצות הברית לחמאס לסיום המלחמה, משער מילר שהממשל בוושינגטון לא ימהר להטיל אמברגו נשק. "זהו נשק יום הדין בגלל התלות הישראלית הגבוהה בחימוש האמריקאי, אבל הוא תומך בביטחון ישראל ובהבסת חמאס, המחלוקת היא על הדרך".