עדות ראשונה למיקומה בשטח של מערכת ההגנה האווירית המתקדמת S300 אותה קיבלה סוריה מהרוסים לאחרונה, ברקע המשבר סביב הפלת מטוס הביון הרוסי בשמי סוריה. על פי תמונות לווין שמפרסמת הערב (רביעי) חברת (ImageSat International (ISI בדוח מודיעין, סוללת ה-S300 מוקמה במוצב קבע וההערכה היא כי הסוללה אינה מבצעית כרגע, שכן ניכר כי חסרים רכיבים במוצב. בדוח מוצג מיקום הסוללה, כולל ארבעת המשגרים, ותהליך הגעתה לדיפונים במוצב הקבע. 



בתוך כך, בדיווח שפורסם הערב בחברת החדשות צוין כי הקרע בין רוסיה לישראל עמוק ומשמעותי וכי הרוסים דורשים לשנות את מנגנון התיאום בסוריה, כך שיקבלו זמן התראה רב יותר לפני תקיפה של צה"ל. על פי הפרסום, אם עד עכשיו קיבלו הרוסים כמה דקות התראה לפני תקיפה, עכשיו דורשים להגדיל את הזמן משמעותית.



גורם מדיני בכיר אמר על כך: "זה תנאי שאסור לצה"ל לקבל אותו מבצעית. זה מצמצם את חופש הפעולה בסוריה וספק אם אפשר לחיות עם זה בשלום. ראש הממשלה נתניהו ביקש לפני שלושה שבועות לתאם פגישה עם הנשיא פוטין, אך טרם נענה על כך. בלשכת רה"מ אמרו על הפרסום כי המגעים לתיאום נמשכים, אך סרבו להתייחס לגוף הידיעה. כך גם בלשכת שר הביטחון.



כזכור, העיתון הרוסי איזווסטיה דיווח בשבוע שעבר כי מערכת ההגנה האווירית S-300 שהועברה לסוריה לאחרונה היא מהסוג המתקדם PMU-2, ובעלת יכולות טובות יותר. העיתון מצטט גורם במשרד ההגנה, ואומר כי שלוש מערכות כאלו כבר נמצאות כעת בידי סוריה. למערכת המשודרגת יש יכולות מתקדמות יותר הן בתחום הרדאר והן בזיהוי מטרות, מה שיקל עליה את ההתמודדות עם המטוסים הישראליים. 

צילום: ImageSat International: (ISI)


צילום: ImageSat International: (ISI)



על פי הדיווח, המערכת המשודרגת קלה יותר להפעלה ותאפשר תיאום טוב יותר עם הכוחות הרוסיים שפועלים בסוריה. עוד נכתב, כי השדרוגים במערכת נעשו לפני מספר שנים לצורך התאמתה למאפיינים החדשים של הלחימה המודרנית. במשרד ההגנה הרוסי הכחישו את הדיווחים לפיהם מי שיפעיל את המערכת בסוריה יהיו כוחות איראניים, זאת בטענה שאין להם כלל הכשרה על מערכות אלו.