בלשכת ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי שוקלים לבטל את הגעתו לישראל בשבוע הבא. נשיא פולין אנדז'יי דודה הודיע הלילה (שישי) כי אם אכן ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר שהפולנים סייעו לנאצים בזמן השואה, יש לבטל את פסגת מדינות וישגראד שאמורה להתקיים בישראל בשבוע הבא. בוועידה אמורים להשתתף גם מנהיגי הונגריה, צ'כיה וסלובקיה. דודה ציין כי הוא מוכן לארח את הוועידה בארצו.
כעסם של הפולנים מגיע בעקבות דברי נתניהו שצוטטו אתמול כי האומה הפולנית שיתפה פעולה עם המשטר הנאצי על מנת להרוג יהודים במהלך השואה. את הדברים אמר נתניהו לעיתונאים בביקורו במוזיאון להיסטוריה יהודית בפולין.

נתניהו עם ראש ממשלת פולין מורבייצקי. שוקל לבטל את הגעתו לישראל. צילום: רויטרס


נתניהו הביע אמש, בתום ביקורו בוורשה, שביעות רצון מההישג ההיסטורי לדבריו – הכינוס הגלוי הראשון של נציגי 60 מדינות, שעניינו המרכזי היה הסכנה הנשקפת מאיראן. מעבר לכינוס הגלוי במסגרת הוועידה הבינלאומית לביטחון במזרח התיכון, נשמעו בה גם התבטאויות מפתיעות למדי מצד בכירים ממדינות ערב.



בסרטון שפרסמה לשכת ראש הממשלה (ומחקה זמן קצר לאחר מכן) מפאנל הפתיחה הסגור על איראן, אומר שר החוץ של בחריין, ח'אלד בן אחמד אל־חליפה: ״התרגלנו להתייחס לסכסוך הישראלי־פלסטיני כדבר הכי חשוב. אולם ראינו שיש אתגר גדול יותר, רעיל יותר, הכי רעיל בהיסטוריה המודרנית – איראן. אלמלא הכסף הרעיל של איראן, הנשק והחיילים שלה בשטח, כבר ניתן היה לפתור את הסכסוך הישראלי־פלסטיני״.



ואילו השר הסעודי עאדל אל־ג’ובייר אמר: ״בכל מקום באזור איראן משחקת תפקיד הרסני. מי תומך בחמאס ובג’יהאד האסלאמי שפוגעים ברשות הפלסטינית? איראן. מי מעביר נשק לארגוני הטרור? איראן. אם רוצים שלום באזור, חייבים להבהיר לטהרן שכדי שיתייחסו אליה כאל מדינה נורמלית - עליה להתנהג ככזו״. בתום הוועידה אמר עוד נתניהו: ״בסעודת הערב ביום רביעי אמרו ארבעה מתוך חמשת שרי החוץ הערבים שנאמו לצדי כי איראן מהווה איום, לא רק בגלל תוכנית הגרעין. לדבריהם היא מאיימת כבר היום על ביטחונן ועל ביטחון האזור, ואיראן גרעינית תהיה מסוכנת פי כמה״.



ראש הממשלה גם הביע שביעות רצון מדברי סגן נשיא ארה״ב מייק פנס, שקרא בנאום תקיף למדינות האיחוד האירופי לצאת, כמו ארה״ב, מהסכם הגרעין עם איראן. פנס גם הזהיר אותן מפני הפעלת מנגנון הסחר עם איראן על מנת לעקוף את הסנקציות האמריקאיות. בסופו של דבר לא קיים נתניהו פגישה גלויה עם שר ערבי נוסף לאחר פגישתו עם שר החוץ של עומאן, אך טען שהופעתם לצדו בפאנל בוועידה הייתה ״חצי פגישה״. בתדרוך לכתבים רמז כי ערך לאחרונה ביקור חשאי במדינה ערבית נוספת כשענה בשאלה על שאלה: ״ומי אמר לכם שלא ערכתי ביקור כזה?״.



במהלך הדיונים אתמול בוועידה ישב נתניהו ליד שר החוץ של תימן, וכשהמיקרופון שלו חדל לפעול הושיט לו שכנו התימני את שלו. שר החוץ של בחריין, אל־חליפה, שאיתו חשב נתניהו להיפגש, אמר: ״פגישה כזאת תהיה כשתהיה״. אף ששמה של איראן לא הופיע ברשימת נושאי הפאנלים הרשמיים, אמר מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו בפגישתו עם נתניהו כי אי אפשר להגיע לשלום במזרח התיכון ללא עימות עם איראן.



לדברי ראש המועצה לביטחון לאומי (מל״ל) מאיר בן שבת, קרו בוורשה כמה דברים חשובים: התייצבות משותפת נגד איראן בהובלת ארה״ב יחד עם ישראל והחצנה של זה, הכרה בכך שהאיום המרכזי הוא איראן, קריאה להמשכיות ולנקיטת צעדים מעשיים נגד המשטר בטהרן וקריאה לאירופה לא להיות תמימה. בפגישה עם פנס אמר נתניהו כי הוא מחכה לתוכנית השלום האמריקאית, שתוצג כנראה לאחר הבחירות. לשאלה אם יהיה עימות עם האמריקאים אם תהיה דרישה לוויתורים, אמר נתניהו: ״מקווה שלא״. פנס השתתף לצד נתניהו וראש ממשלת פולין מתיאוש מורבייצקי בטקס ליד אנדרטת גיבורי גטו ורשה, ואחר כך נועדו השניים בבניין מוזיאון יהדות פולין.