"הוא בהכרה מלאה, דיברתי איתו", אמר היום (שלישי) ל"כאן ב'" הרב אליהו יצחק עמרם, המקורב אל הרב הראשי של ארגנטינה, גבריאל דוידוביץ', שהותקף במהלך הלילה בביתו שבבואנוס איירס. הרב עמרם הוסיף כי מצבו של הרב בינוני, והוא מקבל ביקורים, "הוא סובל מקשיי נשימה. אתמול הגיעו אליו נשיאי הארגונים המרכזיים של הקהילה היהודים".



הרב עמרם אף סיפר על מהלך האירועים המזעזעים אמש, ותיאר את התקיפה ואת שעבר על הרב המותקף: "הוא היה בהלם, מפוחד מאוד. השעה היתה 2:00 לפנות בוקר, פרצו אליו לחלונות הבית. הוא צעק לעזרה, ובאותה בקשת עזרה פרצו לביתו מהכניסה הראשית שישה אנשים. הם לא נתנו לו הרבה מקום למחשבות. שברו לו את העצמות". 

"הוא ביקש שייתנו לו לנשום ומיד לאחר מכן הוא איבד את ההכרה", הוסיף הרב עמרם, וטען כי "מדובר בתקיפה מתוכננת. זאת לא מדינה אנטישמית, וזה האירוע הראשון בה, אם זה כך. יהודי יכול ללכת בזהות יהודית בכל רחבי ארגנטינה. לא סבלנו מאירועים כאלה". 

בודקים רקע לאירוע הזה? יכול להיות שזה סתם שוד?
"אנחנו לא רואים את זה כשוד רגיל. זה שוד מתוכנן, הם ידעו את מי הם יוצאים לתקוף, אנחנו לא יכולים לשים אצבע שמדובר באירוע אנטישמי. כל כיווני החקירה פתוחים עדיין. אך השוד הרגיל, הקלאסי, מתאפיין בשוד ברחוב, סלולרי וכו'. לכן הקהילה היהודית נמצאת בהלם מוחלט. לא פגעו באישה בכלל. הם כן קשרו אותה, ולאחר מכן היא שיתפה פעולה. הביאה להם את הכסף וחפצים יקרי ערך". 

"האנטישמיות אצלנו מאד נמוכה"

חורחה מאקרי, ראש עיריית ויסנטה לופז, בן דודו של נשיא ארגנטינה, קיבל, לדבריו, בהפתעה גמורה את החדשות על המתקפה נגד הרב. "הייתי המום כששמעתי את החדשות, אמר ל"מעריב אונליין". הרגע סיימתי שיחת טלפון עם שרת הביטחון של ארגנטינה, פטריסיה בולריץ', והיא עדכנה אותי בהתקדמות החקירה".

השרה שוחחה עם הרב דוידוביץ' והוא סיפר לה שכמעט שאינו זוכר דבר מהאירוע. "הרב זוכר מעט ממה שקרה. הוא נפצע קשות", ציין מאקרי. "הוא זוכר שנכנסו שבעה אנשים ושנאמרו מילים אנטישמיות. אבל עדיין לא ברור אם מדובר במתקפה מתוכננת נגד הרב, או שהפורצים גילו במי מדובר רק אחרי שחדרו לבית". 

"בכל מקרה, לא ניתן להקל ראש באפשרות שמדובר במתקפה על רקע אנטישמי". עם זאת, מאקרי ציין כי בקהילה היהודית בבואנוס איירס ידוע כי הבית שנפרץ הוא ביתו של הרב הראשי. 

לדברי מאקרי, שנמצא בישראל במסגרת כנס ראשי ערים של הקונגרס היהודי האמריקאי ושל משרד החוץ, מדובר באירוע חריג בנוף הארגנטיני. "האנטישמיות אצלנו מאד נמוכה. בעיר שלי יש קהילה יהודית גדולה, יש אצלנו את בית הספר היהודי הגדול ביותר בארגנטינה. אני עובד בקרבה לארגונים היהודיים ולא מכיר שהם חווים בעיות כאלה. 

"הקהילה היהודית ביחסים טובים עם הסביבה"

"זה לא האקלים הכללי ובוודאי שיש בקרב האוכלוסייה בארגנטינה רגישות יתרה לעניין בגלל ההיסטוריה של הפיגועים נגד יהודים במדינה, לכן אנחנו לוקחים את האפשרות של מתקפה כזאת קשה. לצערי תמיד יש משוגעים יחידים שעושים מעשים על דעת עצמם. אבל צריך לזכור שהחקירה עדיין בראשיתה ולא ברור לחלוטין במה מדובר". 

ד"ר מאוריסיו דימנט, ראש היחידה לדרום אמריקה במכון טרומן של האוניברסיטה העברית, מסכים שאנטישמיות אינה בולטת במדינה הלטינית: "אין סימנים של אנטישמיות בארגנטינה. לא בממשלה ולא מבחינה חברתית. דווקא מעמדה של ישראל התחזק שם בתקופה האחרונה. אבל תמיד יש קבוצות אנטישמיות, אם כי פחות בבירה. היו מקרים עם רקע כזה, אבל לא כאלה חמורים".

לדבריו, "השכונה שבה הרב מתגורר היא שכונה של יהודים, עם הרבה מסעדות וחנויות כשרות. האמת היא שלא נעים להסתובב שם בלילה, זה אזור מסחרי, שיש בו גם תחנת רכבת. האזור מזכיר את בני ברק או מאה שערים. אבל הקהילה היהודית ביחסים טובים עם הסביבה. באמת שמאד הופתעתי, וקשה לי להאמין שבאמת הייתה התקפה אנטישמית. עדיין מוקדם לדעת".