לקראת ציון שנה לצעדות השיבה שיחול מחר  ובזמן שהמשלחת המצרית מנהלת מגעים עם חמאס על מנת להרגיע את הרוחות, צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של "חדשות 13", התייחס היום (שישי) בשיחה עם ניסים משעל ב-103FM למתיחות בדרום. לפני כשבועיים, לאחר ירי הרקטות לתל אביב, הוא העריך כי חמאס יגדיל את טווחי הירי. "זה לא סוד גדול. אמרתי אז שיגדילו את הטווח עד לנתב"ג, אבל הם כנראה חשבו יותר רציני והלכו עד מושב משמרת ואני אסביר לך למה - זה לא שיש לי כדור בדולח. אני רואה את ההיגיון החמאסי".


יחזקאלי הסביר, כי "ההיגיון החמאסי אומר ש'זה הזמן לקבוע את העובדות'". הוא הסביר: "תחשוב שאתה מתמודד מול אויב שיש לו יותר יכולות צבאיות משלך ולך יש רק את הסבלנות, את העקשנות ואת היכולת לבוא ולהגיד 'אני כל יום מציק לאויב הזה בשגרה שלו'. אז בטח תעשה את זה עכשיו לפני הבחירות - וזו הסיבה שאמרתי את זה".

היום אני כל הזמן קורא על מתח, גיוסים, כוננות שיא. לאן חמאס מוביל את זה?
"בוא ניתן את תקציר הפרקים הקודמים: חמאס ירה לעבר השרון, אתה כישראל לא ידעת מה לעשות. תקפת, אמרת שזו המתקפה הכי גדולה ורצית לסגור את זה. זה לא נסגר. מבחינת חמאס הם היו יכולים לצאת בסיפור הזה אבל הרווח שלהם כרגע הוא מבחינת שיפור התנאים ביום שאחרי".

לדבריו, חמאס רוצה הסכם ועל זה דן המתווך המצרי עמו בלילה. "הוא נתן להם חבילה מאוד נדיבה בשם ישראל: הגדלת טווח הדיג, הכנסת סחורות, פתיחת מעברים, הכנסת סחורות שהיה אסור להכניס מאז צוק איתן – מלט, ברזל ודברים לבניין עזה, ועדיין כרגע חמאס מסרב. למה? כי הוא פודה את הקופון של ההפגנות הללו שנה לאחר מכן. הם הכניסו לנו משהו שמטריד אותנו ותראה את הכוננות. היום אנחנו לא יודעים מה יהיה. אם תהיה הסדרה אז אנחנו נראה הפגנות לא אלימות ואם לא תהיה הסדרה אז יחיא סינוואר יגיד להם 'לכו לגדר, תפרצו את הגדר, תלכו 20 או 30 אלף, תטרידו בכל הנקודות, צלפים יירו בכם, יהיו פצועים וישראל שוב תתבזה'. אז זה הכיוון שלנו".

"אפשרות אחרת היא, שנשלם כסף ונשתיק עוד קצת את רצועת עזה, ניתן להם עוד קצת דברים ואז נלך על הנוסחה 'שקט תמורת שקט', או שזה לא יקרה ואז הם יבואו לגדר. אתה תראה שבת מאוד לא נעימה מבחינת ירי, פצועים, הרוגים ומבוכה של ישראל וביום שלישי אתה תראה ששוב ילכו להסדר מסוים עד הטיל הבא - וגם פה אני אומר לך יהיה טיל, כי בעצם לירות לעבר המרכז מבחינתם כבר שובר את המחסום הפסיכולוגי".

כלומר, אתה מעריך שחמאס ישגר עוד פעם לפני הבחירות טיל?

"אז זהו, הפעם אני לא יודע. אני יכול להגיד לך שזה מאוד תלוי בהסדרה. אם לא תהיה הסדרה - זאת אומרת הם לא יקבלו את החבילה שהמצרים מציעים להם בשם ישראל - חבילה מאוד נדיבה, ייגמרו את זה ככה. כסף קטארי ייכנס כמובן - מדובר פה על הרבה כסף, ואם הם לא יקבלו את ההצעה אתה תראה הפגנות על הגדר, וכן יכול להיות שתראה עוד טיל אחד לפני הבחירות. אם תתקבל ההצעה אתה יכול לראות אפילו קצת שקט ואפילו הפגנות לא אלימות".



טיל לכיוון המרכז אתה מתכוון.
"כן כן וודאי. אם לא תהיה הסדרה ונמשיך במתיחות הזאת אתה תראה טיל לכיוון המרכז, ואני לא יודע כמה מהר כוחות השריון והטנקים שפרוסים סביב עזה ייכנסו לעזה. אני חושב שהם כרגע רק מהווים איום על חמאס. זה קצת מביך אבל בסופו של דבר זה יכול להפתר בכסף. חמאס רצה את זה. את ההישג שלו הוא הצליח להביא ולהשיג: הוא ירה למרכז, הוא יקבל כסף, שקט תמורת שקט, אנחנו נלך לבחירות ויום אחרי אנחנו שוב נתעורר לבעיה העזתית".

אז מה שאתה אומר זה שהסחטנות משתלמת בסופו של דבר.

בוודאי. של ארגון טרור כלפי מדינה? בסופו של דבר תראה מה הם עשו. לפני שנה לא היו הפגנות על הגדר. מאז ההפגנות על הגדר אתה יודע כמה כסף וכמה תשומת לב הם קיבלו? כמה תרומות מהעולם? כמה יחס מקטאר, ממדינות ערב וממצרים? בוודאי שהסחטנות משתלמת.


מאיפה הם לוקחים את האומץ להתגרות בישראל? הרי הם יודעים מה הם יחסי הכוחות האמיתיים.
"כותב את זה אחמד יאסין בחוברת הראשונה שלו כשייסד את חמאס בשנות השמונים. באמת אין פה כוחות. זה לא כוחות. ישראל מדינה חזקה - יש לה גרעין ויש לה מטוסים. איפה כן אני יכול לתפוס את האומץ? דווקא בנקודה שהמדינה הזו לא תעשה ולא תשמש בכלי הנשק שלה נגדי. בדיוק זו הנקודה. זה לא שיש להם אומץ, הם פשוט לא רואים אותך חזק בנקודה הזאת וזו נקודת החולשה שלנו. כשהם יודעים שאתה לא באמת תירה לרצוע עזה כי אתה תתקשר לכל בית ב'הקש בגג' ואתה תעשה אלף חישובים - שהם אגב לא עושים, הם הורגים את אנשיהם, מה שאנחנו לא נעז אף פעם לעשות. הם סומכים על זה שאתה תהיה האחראי ולכן יש להם את האומץ. הם רואים את זה כקרב מוחות בין שתי חברות: חברה מערבית שמקדשת את הזמן, השגרה וערך החיים, מול חברה מזרח תיכונית שיש לה את כל הזמן שבעולם, אין לה שום כלי נשק והיא תמיד תציק לך בחיים עד שאתה תגיד די. לכן זה לא עניין של אומץ. זה עניין של שתי גישות שמתנגשות".

אז עד הבחירות הם ישגרו עוד טיל לכיוון המרכז?

"אם לא תהיה הסדרה. אנחנו מדברים על זה שהמשלחת המצרית ברצועת עזה מציעה להם דברים. יכול להיות שתראה לקראת שבת שתצא הודעה שיהיו הפגנות לא אלימות, הם קיבלו את החבילה ואז אתה תראה את הכוחות מתפרקים משם בשקט תמורת שקט. אם אין הסדרה אתה תראה הפגנות אלימות ואתה יכול לראות בהחלט עוד טיל, עוד 'טעות'. אגב, אתמול הם הודו שזה בכלל לא בטעות".