על רקע המתיחות הגוברת בין איראן לארה"ב, היום (שלישי) מתקיים מפגש הפסגה הטרילטרלי של היועצים לביטחון לאומי של ארה"ב, רוסיה וישראל בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, במלון אוריינט בירושלים. הפסגה המשולשת, הראשונה מסוגה, תתמקד בנעשה בסוריה שלאחר ניצחונו של הנשיא בשאר אסד על המורדים. ישראל תבקש להתמקד בנוכחות איראן בסוריה ובלבנון וכן בצורך במעורבות האמריקאית, ובעיקר בזו הרוסית, כדי למנוע התבססות של הכוחות הללו בשטח. מזכיר מועצת הביטחון הרוסית ניקולאי פטרושב נחת אתמול בישראל, והוא מתכוון להציג את האינטרס של רוסיה באזור, אך לא פחות מכך - את זה של איראן.



ראש הממשלה נתניהו אמר בפתח הפסגה: "ישראל פעלה מאות פעמים כדי למנוע את התבססותה הצבאית של איראן בסוריה בזמן שהיא קוראת בגלוי להשמדתנו ופועלת לשם כך. פעלנו מאות פעמים כדי למנוע מאיראן העברת נשק מתוחכם לחיזבאללה והקמת חזית שנייה בצפון נגד ישראל מרמת הגולן. ישראל תמשיך למנוע מאיראן להשתמש בשטחן של מדינות שכנות כבסיס למתקפות נגדנו וישראל תגיב בעוצמה לכל מתקפה כזאת".

"אני מבקש להודות לממשלת רוסיה ולנשיא פוטין על שיתוף הפעולה ההדוק עם ישראל לבניית מנגנון של דה-קונפליקציה שתפקידו להבטיח שבזמן שאנחנו מגינים על עצמנו, אנחנו לא מסכנים כוחות רוסים. אני רוצה להודות לארה"ב ולנשיא טראמפ על הגיבוי החד משמעי שהוא נותן לזכותה של ישראל להגן על עצמה. שלושתנו רוצים לראות יציבות, ביטחון ושלום בסוריה. זהו יעד משותף. יש לנו גם יעד כולל, והוא ששום כוח זר שהגיע לסוריה אחרי 2011 לא יישאר בסוריה. אנחנו חושבים שישנן דרכים להשיג את היעד המשותף הזה שייצור מזרח תיכון יציב יותר או לפחות מזרח תיכון יציב יותר בחלק הזה של האזור. אני מאמין שהשגת היעד שתיארתי זה עתה, הוצאתם של כל הכוחות הזרים מסוריה, אלה שנכנסו לסוריה אחרי 2011, תהיה טובה לרוסיה, טובה לארה"ב, טובה לישראל, ואם יורשה לי להוסיף, טובה לסוריה", הוסיף נתניהו. 
היועץ לביטחון לאומי האמריקאי בולטון: "ישראל מבצעת תפקיד מרכזי בשמירה על הביטחון במזרח התיכון. אנו נמצאים ברגע קריטי באזור. בכל המזרח התיכון איראן תומכת בטרור. מחמשת ומעבירה נשק לכל קבוצות מיליציה קיצוניות, ומאיימת על אספקת הדלק הבינלאומית. אנו מחפשים דרך של שלום. הפרובוקציות של איראן על ארה"ב ונכסיה הן רק ראייה לאיום הממשי שאיראן מהווה. הסכם הגרעין לא טוב, וההתנהגות של איראן רק ממחישה עד כמה היא מזלזלת בו".

עוד הוסיף בולטון: "המפגש הזה מתקיים בזמן קריטי, בעוד איראן והשלוחות שלה יוצרים פרובוקציה. אנו רואים באיראן מקור של תוקפנות שמסייע ומממן ארגוני טרור. הנשיא טראמפ פתח פתח לשיחות, כל מה שהיא צריכה לעשות הוא לצעוד בפתח הדלת"
 

צילום: רויטרס



היועץ לביטחון לאומי וראש המל״ל בן-שבת אמר בפתח הפסגה: "השגת ביטחון ויציבות באזורנו היא מטרה משותפת לכולנו. מייחלים לכך גם מדינות ועמים נוספים במרחב ומחוצה לו. ברם, לא ניתן יהיה להשיגה מבלי לרסן את שאיפותיה ופעולותיה של איראן. אירועי התקופה האחרונה נותנים תוקף נוסף למסקנה זו המחייבת התייחסות בכל מתווה להסדר".
כזכור, נשיא ארה”ב דונלד טראמפ הטיל אמש סנקציות חדשות על איראן בעקבות הפלת הכטב”מ האמריקאי מעל המפרץ הפרסי בשבוע שעבר, המכוונות הפעם נגד המנהיג האיראני העליון, האייתוללה עלי חמנאי, ומפקדים בכירים במשמרות המהפכה. גורמים רשמיים ציינו כי גם שר החוץ האיראני, מוחמד ג’וואד זריף, צפוי להיכלל השבוע ברשימת היעדים לסנקציות. 
 
טראמפ חתם על צו נשיאותי שמטיל את הסנקציות על חמנאי ועל לשכתו כדי “למנוע את הגישה של הנהגת איראן למשאבים פיננסיים וכדי שניתן יהיה לפעול נגד אנשים שמונו לתפקידים רשמיים או אחרים על ידי המנהיג העליון או על ידי לשכתו”. הצו מזהיר כי “כל מוסד פיננסי זר שיאפשר במודע העברה פיננסית משמעותית עבור הגורמים המופיעים בצו עלול להיות מנותק מהמערכת הפיננסית האמריקאית”. העיצומים החדשים הוטלו גם על מפקדי זרועות הים, האוויר והיבשה של משמרות המהפכה ועל מפקדי חמישה מחוזות של חיל הים של המשמרות, והם מוגדרים כעת “טרוריסטים מוכרזים בינלאומיים”, בדומה לפעילים של ארגוני טרור. 
 
עם הגורמים הללו נמנה אמירלי חג’יזדה, מפקד חיל האוויר של המשמרות, שאנשיו אחראים להפלת הכטב”מ, ואשר נחשב לאחראי לתוכנית הטילים הבליסטיים. בכיר נוסף הוא מפקד חיל הים של המשמרות, עלי רזה טנסגירי, שאיים לסגור את מצרי הורמוז ולפגוע באינטרסים אמריקאיים באזור והאמריקאים הצביעו עליו כאחראי למתקפות על מכליות ששטו באזור באחרונה. “אני חושב שהפגנו איפוק רב מצדנו, אבל זה לא אומר שאנחנו נראה את זה גם בעתיד”, הכריז טראמפ בפני עיתונאים בבית הלבן. “נמשיך להגביר את הלחץ על טהרן. אסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני לעולם”. 
 
שר האוצר סטיבן מנוצ’ין הוסיף כי הסנקציות מכוונות נגד “האחראים להשפעה ההרסנית של איראן במזרח התיכון”. הוא ציין כי “פעולה זו היא אזהרה לבכירים בכל הדרגים במשמרות המהפכה ובשאר המשטר האיראני שנמשיך להטיל סנקציות על מי שמייצאים אלימות, חבלה וטרור”. בכיר במשרד האוצר מסר כי השבוע יוטלו סנקציות גם על שר החוץ זריף. זריף מיהר אמש להגיב על המהלך האמריקאי וצייץ: "ארה"ב, מדינות המפרץ וישראל בזות לדיפלומטיה וצמאות למלחמה".
 
השליח המיוחד של הממשל בנושא איראן, בריאן הוק, הדגיש אתמול כי הסנקציות נועדו לגרום לאיראן לשוב לשולחן המשא ומתן. בשיחה עם עיתונאים במהלך ביקורו בסולטנות עומאן הוא שב ותקף את הסכם הגרעין עם המעצמות. לדבריו, לא מדובר בהסכם מקיף, מאחר שאינו עוסק בתוכניות הטילים האיראניות או בתוקפנות האזורית של טהרן.
 
הוק הזהיר כי עדיין קיימת האפשרות שאיראן או מיליציות הנאמנות לה ינסו לבצע “התקפות בלתי סימטריות”, כדוגמת הפגיעה במכליות, אולם ציין כי הסנקציות כבר אילצו את טהרן לצמצם את ההוצאות הביטחוניות שלה ואת יכולת התמיכה שלה בארגונים שפועלים בשמה. הוא אף הבהיר כי הממשל האמריקאי יראה כעת כל התקפה מצד החות’ים בתימן או מצד חיזבאללה כהתקפה שבוצעה על ידי איראן.
רוסיה יצאה נגד הסנקציות החדשות עוד טרם פרסומן. סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריאבקוב, הזהיר אתמול כי “המצב רק יסלים” והאשים את הממשל האמריקאי כי הוא נוקט “קו מודע שנועד להחריף את המצב” במקום לנסות ולפתור את המשבר בדרכים דיפלומטיות. ריאבקוב הוסיף כי מוסקבה אינה מתכוונת לציית לסנקציות האמריקאיות. “אנחנו מגנים כמובן את המדיניות האמריקאית הזאת”, אמר.