על סף עימות: הקבינט הבריטי התכנס הערב (שישי) בעקבות לכידת שתי מכליות הנפט על ידי איראן באזור מצרי הורמוז, כדי לדון על הפעולות האפשריות בידי בריטניה. שר החוץ ג'רמי האנט אמר כי ההשתלטות על ספינות הנפט, האחת נושאת דגל בריטי והשניה את דגל ליבריה - אך בשתיהן לא היו אזרחי בריטניה, לא מתקבלת על הדעת וכי הקבינט התכנס כדי לבחון מה המידע בידי בריטניה בנוגע למשבר ומה אפשר לעשות כדי לשחרר את שתי הספינות. עוד הוסיף האנט כי בריטניה פועלת בשיתוף פעולה עם בעלות בריטה בנושא וכי זה כדי להבטיח את חופש התנועה של ספינות באזור.



כזכור, בשעות הערב הודיעו משמרות המהפכה כי הם השתלטו על שתי מכליות בריטיות שנכנסו למים הטריטוריאליים של איראן סמוך למצרי הורמוז. דוברות משמרות המהפכה באיראן הודיעו, כי "היום שישי מכלית בריטית בשם 'מסדר' נתפסה במהלך חציית מצרי הורמוז, עקב חריגה מהכללים הבינלאומיים והתקנות הימיים של רשות הנמלים בנמל שבמצרי הורמוז. המכלית הובלה לחוף לאחר תפיסתה וביצוע הליכים משפטיים, והבדיקות הנדרשות על ידי רשות הנמלים". בנוסף לכך, גם הספינה 'מסדר' נתפסה על ידי האיראנים ומובלת לכיוון איראן. איראן טוענת כי שתי הספינות כיבו את מכשירי המעקב הימי שלהן והתעלמו מאזהרות ששודרו אליהן. מאוחר יותר, משמרות המהפיכה שחררו את מיכלית הנפט "מסדר" לאחר שקיבלה אזהרה על הפרת התקנות הימיות הבינלאומיות.



מכלית הנפט 'גרייס 1', צילום: REUTERS/Jon Nazca
מכלית הנפט 'גרייס 1', צילום: REUTERS/Jon Nazca



לאחר הדיווח, ממשלת בריטניה התכנסה לדיון חירום כדי לדון במקרה, ובמשרד הביטחון הבריטי הביעו דאגה בעקבות האירוע. "אנחנו מנסים להשג כל מידע על המידע, כדי שנוכל להעריך את המצב", אמר דובר המשרד. ארצות הברית התייצבה מאחורי בריטניה בעקבות האירועים האחרונים. היועץ האמריקאי לביטחון לאומי ג'ון בולטון אמר כי הוא מכיר את האירוע, והוסיף כי ארצות הברית פועלת יחד עם בעלות בריתה כדי לבלום את התנהלותה ההרסנית של איראן באזור. כמו כן, האירועים האחרונים גרמו לעלייה של 1.5% במחירי הנפט.



היממה האחרונה הייתה יממה סוערת במפרץ הפרסי, לאחר שבשעות הבוקר הופצץ בסיס איראני בעיראק, שעל פי הדיווחים אחסן טילים, ובתקיפה נהרגו מספר לוחמי חיזבאללה ומשמרות המהפכה, ואתמול טענה ארצות הברית כי היא הפילה מל"ט איראני שהתקרב לנושאת המסוקים האמרקאית ה-USS בוקסר, שהפליגה במימי המפרץ הפרסי, טענה שאיראן הכחישה.



בתחילת החודש, נתפסה המכלית האיראנית, גרייס 1, בשטח בריטי סמוך לספרד, בעקבות חשד לפיו היא ניסתה להעביר נפט לסוריה תוך הפרת סנקציות של האיחוד האירופי. בתגובה איימו האיראנים לנקוט בפעולת גומלין - דבר שעל פניו נראה כי קרה עתה.