איראן הפיצה היום (שבת) סרטון בו נראים כוחות של משמרות המהפכה משתלטים על המכלית הבריטית שנתפסה במצר הורמוז. בסרטון נראה מסוק איראני ובו מנחית לוחמים חמושים רעולי פנים על המכלית וסירות איראניות שהקיפו איתה. 
בתוך כך, טהרן טענה כי ספינת מלחמה בריטית שליוותה את המכלית שהניפה דגל בריטי, "סטנה אימפרו", ניסתה למנוע ממשמרות המהפכה מלעצור אותה, כך טען דובר המשמרות גנרל רמזאן שריף. סוכנות הידיעות פארס דיווחה כי שריף אמר: "למרות ההתנגדות וההתעברות של ספינת המלחמה הבריטית, משמרות המהפכה הצליחו להביא את המכלית לחוף". משרד ההגנה הבריטי סירב להגיב לדיווח.    

לא מצליחים לצפות בסרטון? לחצו כאן לצפייה באתר המותאם 

"פארס" דיווחה הבוקר כי המכלית הבריטית שעליה השתלטו משמרות המהפכה הועברה לנמל בנדר עבאס שבדרום המדינה, ו-23 אנשי הצוות שלה נמצאים במעצר עליה. עוד דווח, כי לפני ההשתלטות המכלית הייתה מעורבת בתאונה עם סירת דיג איראנית.
מנגד, שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט אמר כי דיבר עם מקבילו האיראני, מוחמד ג'וואד זריף והביע "אכזבה עמוקה" בנושא פרשיית ההשתלטות על המכלית. ממשלת בריטניה פרסמה הודעה בה קראה לכלי שיט הנושאים את דגלה ונמצאים באזור המפרץ הפרסי להימנע מכניסה לאזור מצר הורמוז, לאחר שאמש השתלטה איראן על מכלית בריטית אותה היא מחזיקה עם אנשי הצוות שלה בנמל בדרום המדינה.

כזכור, אתמול בשעות הערב הודיעו משמרות המהפכה כי הם השתלטו על שתי מכליות בריטיות שנכנסו למים הטריטוריאליים של איראן סמוך למצרי הורמוז. הקבינט הבריטי התכנס אמש בעקבות לכידת שתי מכליות הנפט על ידי איראן באזור מצרי הורמוז, כדי לדון על הפעולות האפשריות בידי בריטניה. 


לוחמים איראנים בהשתלטות על המכלית. צילום מסך
לוחמים איראנים בהשתלטות על המכלית. צילום מסך


שר החוץ הבריטי ג'רמי האנט אמר אז כי ההשתלטות על ספינות הנפט, האחת נושאת דגל בריטי והשניה את דגל ליבריה - אך בשתיהן לא היו אזרחי בריטניה, לא מתקבלת על הדעת וכי הקבינט התכנס כדי לבחון מה המידע בידי בריטניה בנוגע למשבר ומה אפשר לעשות כדי לשחרר את שתי הספינות. עוד הוסיף האנט כי בריטניה פועלת בשיתוף פעולה עם בעלות בריתה בנושא וכי זה כדי להבטיח את חופש התנועה של ספינות באזור.

דוברות משמרות המהפכה באיראן הודיעו, כי "היום שישי מכלית בריטית בשם 'מסדר' נתפסה במהלך חציית מצרי הורמוז, עקב חריגה מהכללים הבינלאומיים והתקנות הימיים של רשות הנמלים בנמל שבמצרי הורמוז. המכלית הובלה לחוף לאחר תפיסתה וביצוע הליכים משפטיים, והבדיקות הנדרשות על ידי רשות הנמלים". בנוסף לכך, גם הספינה 'מסדר' נתפסה על ידי האיראנים והובלה לכיוון איראן.

איראן טוענת כי שתי הספינות כיבו את מכשירי המעקב הימי שלהן והתעלמו מאזהרות ששודרו אליהן. מאוחר יותר, משמרות המהפיכה שחררו את מיכלית הנפט "מסדר" לאחר שקיבלה אזהרה על הפרת התקנות הימיות הבינלאומיות. לאחר הדיווח, ממשלת בריטניה התכנסה לדיון חירום כדי לדון במקרה, ובמשרד הביטחון הבריטי הביעו דאגה בעקבות האירוע. "אנחנו מנסים להשיג כל מידע על האירוע, כדי שנוכל להעריך את המצב", אמר דובר המשרד.

ארצות הברית התייצבה מאחורי בריטניה בעקבות האירועים האחרונים. היועץ האמריקאי לביטחון לאומי ג'ון בולטון אמר כי הוא מכיר את האירוע, והוסיף כי ארצות הברית פועלת יחד עם בעלות בריתה כדי לבלום את התנהלותה ההרסנית של איראן באזור.