על רקע מינויה של ועדת סל הבריאות, פרופסור זאב רוטשטיין, יו"ר הוועדה החדש ומנכ"ל בית החולים "הדסה" בירושלים התארח בתוכנית "איפה הכסף" עם ענת דוידוב ב-103FM, שם התייחס לגידול בסל הבריאות, וענה על השאלה איך מטפלים בחולים שלא מיוצגים: "אנחנו נמדוד את התרופות ונתעדף אותן לפי רמת השנים uהאיכויות שהן יעניקו לחולים". בהמשך התייחס הפרופ' למערכת היחסים שלו עם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן: "היחסים שלי איתו לא תמיד היו טובים".



לא קל לעמוד בראש ועדת סל התרופות ולא קל לראות את המראות הקשים, החולים נקרעים וראש הוועדה מתוסכל.


"זה תפקיד ציבורי כפוי טובה, וזה לא מתיש אותי, אני עדיין מוכן לעשות דברים לטובת בריאות הציבור".



מדובר בתוספת של 500 מיליון שקלים מדי שנה, זה הישג מסוים אבל אני מניחה שהיית רוצה יותר. מה הסכום האופטימלי בעיניך?


"ברור, אנחנו עדים לכך שפחות או יותר סדר גודל של שירותים ותרופות וטיפולים שמבקשים להיכנס לסל הוא בסביבות שני מיליארד שקלים. ככל שנתקרב למספר הזה נוכל לתת יותר. המספר הזה מצביע על פער גדול בין מה שניתן לתת טכנולוגית לבין הפער התקציבי שאפשר לתת בתקציב. בטווח נכללים אפילו תרופות להצלת חיים וחלקן לשיפור תוחלת החיים שלא מצליחות להיכנס לתוך הסל, ולכן הדרך היחידה שהציבור יכול לקבל את זה היא לשלם לא מעט כסף".



ולא כולם יכולים. אם לא 500 מיליון, כמה היית רוצה שמספיק למתן שירות יותר טוב?


"יש הסכמה חלקית עם תוספת של עוד 200 מיליון שקלים עוד השנה, גם זה כמובן לא מספיק ויהיו עוד ויכוחים".





אנחנו בתקופה רגישה, הדיונים הללו מתקיימים ברקע של ממשלת מעבר, קצת אחרי שהיו בחירות, זה נשמע פרובלמטי ומי יודע מתי תקום ממשלה חדשה.
"אני מסכים שזה פרובלמטי אבל לדחות את זה עד יעבור זעם זה אומר שבינתיים ייפגע הציבור ולקראת 2020 כדאי לנו לסכם על משהו שכבר ייכנס לתוך הטיפולים ולא נפגע בעוד חולים ולכן יעמוד בצד כל הנושא הפוליטי -הקמת הממשלה, מי יהיה שר הבריאות הבא, הכול יישאר בצד. בינואר ייכנס סל בריאות חדש וגם אם הוא יהיה מוקטן יחסית, אבל הוא כבר ייתן תוספת".



אתה לא תגיד לי מה בראש סדר העדיפויות שלך אבל יש משהו שאתה חושב עליו שלא היה עד היום והיית רוצה שהוא יהיה הדבר שבזכותו תהיה גאה?


"מה שמעסיק אותי הוא איך לקנות במעט כסף הרבה בריאות. בעבר בדקנו כמה תוספת חיים התרופות נותנות. יש ממדים שמתעסקים לא רק באורך חיים אלא באיכות חיים, יש מדדים בכלכלה רפואית של כמה שנים איכותיות ניתן להוסיף לחולה בגין הוצאה כזאת וכזאת. בזה ארצה לעסוק, לשים את הכלכלנים שיעזרו לנו לחשב את איכות החיים בנוסף להארכה. על פי זה לתעדף".

יש תרופה של מחלת האס.אל.איי – התרופה הכי יקרה בעולם שיכולה להינתן לתינוק רק עד גיל שנתיים. יש תרופות יקרות מאוד שאפשר דרכן להציל מעט מאוד אנשים. כי אם אתה מציל אתה גם חוסך כסף למדינה.


"בזה בדיוק עוסקים חלק מהדיונים של הוועדה הציבורית ולשם כך היא קיימת - להציל חיי ילד או להציל 100 אנשים אחרים זאת אחת הבעיות הרגישות ביותר, כל הנושא הזה ייטחן עד דק".



זאב רוטשטיין. צילום: פלאש 90
זאב רוטשטיין. צילום: פלאש 90



זה תלוי גם בלובי החזק של חברת התרופות. 


"הם את העבודה שלהם יודעים לעשות, אני מקווה שלא אפחית מהעבודה שלי גם מול חברת תרופות גדולה". 



יחסיך המיוחדים עם סגן שר הבריאות ליצמן שעכשיו עומדות נגדו המלצות משטרה, האם נתת לו תעדוף בתמורה לבקשות שלו? אנחנו מכירים את סגירת החדרים בהדסה וכו'.
"המדיה מוליכה המון פייק ניוז. כולם שכחו שהרבנית מגור לא אושפזה בהדסה אלא באיכילוב, כל הזמן יש סיפורים. בואו נשים את הדברים בצורה ברורה בכל הנוגע ליחס וי.איי.פי – אני מתעדף תורמים ונותן להם תנאים מיוחדים במהלך כל חיי. כך גם עשיתי בתל השומר. כשהתחלתי את הקריירה שלי הראו לי את החדר של בן גוריון בביתן 38 ולידו חדר של 30 חולים אחרים, זאת אומרת שאני לא הראשון, אני ממשיך לתת כבוד והתייחסות לתורמים


ונשואי פנים".



אז אם סגן השר הביא אותך לתפקיד עלולים להיווצר יחסים של תן וקח.


"יחסיי עם ליצמן לא תמיד היו טובים. היינו בתקופת ברוגז, הוא שלח אותי לפורייה, אני שלחתי אותו למקווה. ידענו עליות ומורדות. מערך היחסים שלנו הוא כבדהו, אני מכבד את רצונו לעזור לציבור. יש גם חשדהו' אבל לגבי כל דבר שלא מוצא חן בעיניי הציבוריות, ואת זה אני אנהל בשיחה בינינו ולא בשיחה עם הציבור. כולנו תפילה מיוחדת שבמעט שיש נצליח לעשות הרבה. הצלחתכם – הצלחתינו".