כלי תקשורת בארה"ב מדווחים היום (רביעי) כי הירי אמש במרכול הכשר בניו ג'רזי נחקר כאירוע אנטישמי. ברשת NBC דיווח כי החשודים בירי הם דיוויד אנדרסון ופרנסין גרהאם. על פי החשד, אנדרסון היה חבר בכת העבריים השחורים. מדובר בכת של אפרו-אמריקנים, שמאמינה כי בני הגזע האפריקני הם בני ישראל האמיתיים, ואילו היהודים הם "מתחזים". לפי ה"ניו יורק טיימס", החשוד בביצוע הירי פרסם טרם האירוע פוסטים אנטי שמיים ואנטי משטרתיים בחשבונו ברשתות החברתיות. 


"בהתבסס על החקירה הראשונית שלנו, אנו מאמינים כעת כי היורים תכננו להגיע מראש למקום בו תקפו. כדי לנקוט במשנה זהירות, הקהילה עשויה לראות משאבים משטרתיים נוספים בימים/שבועות הקרובים. אין לנו שום אינדיקציה שיש איומים נוספים", אמר ראש עיריית ג'רזי סיטי לאחר בדיקת התיעוד ממצלמות האבטחה באזור. במקביל, פורסמו שמותיהם של שניים מההרוגים באירוע - משה הרש דויטש בן ה-24 ולאה מינדל פרנץ, בת ה-33.

ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאזיו, הגיב לאירוע הירי בעיר ג'רזי סיטי וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "בשם כל תושבי ניו יורק, אני מוסר את תנחומיי העמוקים ביותר למשפחות ההרוגים בניו ג'רזי - כולל למשפחתו של השוטר שנהרג באופן טרגי".

צוותי הצלה בזירת הירי בניו ג'רזי. צילום: Rick Loomis/Getty Images
צוותי הצלה בזירת הירי בניו ג'רזי. צילום: Rick Loomis/Getty Images


זירת האירוע בניו ג'רזי. צילום:  KENA BETANCUR / GETTI IMAGES
זירת האירוע בניו ג'רזי. צילום: KENA BETANCUR / GETTI IMAGES


אירוע הירי התרחש באזור הנחשב "יהודי" ובו נמצאים בית כנסת ומכולת כשרה. ברשת NBC דווח, כי שישה בני אדם נהרגו באירוע. שלושה אזרחים, שוטר סמוי, ושניים מהחשודים כיורים. על פי דיווחים, הרקע לאירוע הוא עסקת סמים שהסתבכה, ולא מדובר באירוע טרור או בפשע שנאה.

שוטרים באזור שבו בוצע הירי. צילום: KENA BETANCUR / GETTI IMAGES
שוטרים באזור שבו בוצע הירי. צילום: KENA BETANCUR / GETTI IMAGES


שליח חב"ד בארצות הברית, הרב משה שפירא, ומרדכי רובין, חובש איחוד והצלה סיפרו הבוקר לאילה חסון ב-103FM על המראות הקשים מהזירה. שפירא: "אני הייתי במרכז הרפואי, ובשעה 13:00 (שעון ארה"ב) נכנסו שני אנשים אל המכולת. אחד מהקצינים הגיע עם בן דודו משה הרש דויטש וראה איך הוא נופל לרצפה. הוא רץ החוצה ולקח אותו למרכז הרפואי. דיברתי אחד האנשים שהיה בתוך החנות ונפצע, אך לא ראיתי את אלו שירו. הוא סיפר לי שהוא רץ מהדלת האחורית ושהיו עמו עוד שלושה אנשים בתוך החנות כולל בן הדוד שלו בן ה-24 ובעלת החנות, שנהרגו מהירי".

רובין, לעומת זאת, היה "במוקד השיתוף שלנו עם בית החולים בזמן האירוע, ואז יצאתי לזירה. האירוע עדיין נמשך ולא נותנים להיכנס למכולת. האירוע הזה נוגע לכולנו, אנחנו קהילה קטנה כאן והרבה מהמתנדבים הם תושבים של המקום, יהודים ולא יהודים. סיפור שכזה משפיע על כל אחד מאיתנו".

 
הרצח היה על רקע אנטישמי?

שפירא: "המשטרה אומרת שהיא עדיין לא יודעת. אבל אמרו לי שזה קצת מוזר שבן אדם הגיע דווקא לחנות הזו עם נשק. אף אחד לא יודע בוודאות אם מדובר בירי על בסיס אנטישמי עד שתסיים החקירה".

רובין הוסיף: "ראש העיר של ניו ג'רזי הוציא הודעה שהמטרה של המחבל הייתה המקום הזה, והסביר שזה לא אירוע פלילי שהתפתח במקרה במקום הזה, כמו שחשדו בהתחלה".