הליכוד הודיע היום (שני) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי למסור הערב הצהרה לתקשורת בשעה 20:00 בירושלים, אך מאוחר יותר פורסם עדכון לפיו ההצהרה נדחתה. בלשכתו של נתניהו סירבו להתייחס לשאלה האם ההצהרה הייתה אמורה לעסוק בשאלת החסינות או לא. בכחול לבן הגיבו לשמועות ומיהרו לנקוט בפעולה: "עקב כוונת ראש הממשלה להגיש בקשת חסינות מפני העמדה לדין באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים, ח״כ אבי ניסנקורן ייכנס את הוועדה המסדרת ביום רביעי לדיון בנושא הקמת ועדת הכנסת". 



במחנה המרכז-שמאל הגיבו בחריפות לאפשרות של הגשת בקשת החסינות מצד ראש הממשלה. יו"ר המחנה הדמוקרטי, ח״כ ניצן הורוביץ, הגיב לדברים: "רק עבריין, פושע נמלט, מחפש חסינות ולא מוכן לעמוד לדין בבית המשפט. בקשת החסינות היא הודאה באשמה. לא ניתן לנתניהו לחמוק מהדין ולשים את עצמו מעל החוק. אני קורא ליו"ר הכנסת אדלשטיין לאפשר דיון בעניין בוועדת הכנסת, כדי שניתן יהיה לדחות את בקשת נתניהו ולקיים את המשפט".



יו"ר העבודה גשר, ח"כ עמיר פרץ, תקף: "לא נתניהו הוא זה שזקוק לחסינות. מעמד הביניים והזוגות הצעירים זקוקים לחסינות, מיליון ילדים החיים מתחת לקו העוני זקוקים לחסינות מפני המדיניות חסרת הלב שלו. הקשישים שבוחרים בין אוכל ותרופות הם אלו שזקוקים לחסינות. החברה הישראלית כולה צריכה חסינות מפני נתניהו. במקום זאת, אדם עם כתבי אישום נאבק כדי למלט עצמו מדין בכל מחיר. העבודה גשר תתנגד למחטף הזה".
 

מנגד, במחנה הימין השמיעו במהלך היום עמדות ברורות, כשאחדים מחברי הליכוד הביעו תמיכה פומבית בראש הממשלה. לפני ביטול מסיבת העיתונאים שהייתה אמורה להתקיים הערב, אמרה שרת התרבות והספורט, מירי רגב, בראיון בגלי צה"ל כי "אם נתניהו היה שואל אותי, הייתי מייעצת לו לבקש חסינות". ח"כ מיקי זוהר הוסיף: "אני מפציר בראש הממשלה - הגש את בקשת החסינות, זה הדבר הנכון לעשות". 



נתניהו הגיב לסערה ולתגובות משני צידי הקשת הפוליטית, ואמר: "יש מי שמנסים לגרור את בית המשפט העליון לתוך המגרש הפוליטי כדי שיכפיש ויסכל משפטית את המועמדות שלי לראשות הממשלה. אני לא מעלה על דעתי שבית המשפט העליון של מדינת ישראל ייפול לתוך המלכודת הזאת. בדמוקרטיה מי שמחליט מי ינהיג את העם זה רק העם ולא אף אחד אחר. כך תמיד היה וכך תמיד יהיה. תומכיו של נתניהו מפגינים כעת ברחבת הבימה בתל אביב בעד בקשת החסינות, ומניפים שלטים נגד בג"ץ ונגד מה שהם מכנים ההפיכה המשפטית. 



הפגנת התמיכה בנתניהו. צילום: אבשלום ששוני
הפגנת התמיכה בנתניהו. צילום: אבשלום ששוני

הפגנת הליכוד (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת הליכוד (צילום: אבשלום ששוני)


נתניהו התייחס אתמול בעת בהדלקת נרות חנוכה של מפלגת הליכוד לשאלת החסינות. "תוך יומיים אודיע על החלטתי בעניין. חסינות אינה נגד הדמוקרטיה, היא אבן היסוד של הדמוקרטיה. אני מבקש חסינות מפני תעמולת הסרק של חברי כחול לבן. אני עובד למען המדינה ולמענכם".

כזכור, בסוף השבוע פורסם ב"חדשות 12" כי נתניהו יגיש את בקשתו לחסינות ממשפט מהכנסת, וכי הבקשה תתבצע ככל הנראה בפרופיל נמוך וללא מסיבת עיתונאים או הצהרות פומפוזיות. נתניהו צפוי לנמק את בקשתו באמצעות העובדה שזכה בפריימריז לראשות הליכוד, לאור אמון הציבור בו, וכי כדי לממש את החלטת העם הוא חייב את החסינות, על מנת שלא לנהל את הממשלה כשהוא צריך להתמודד עם ענייניו המשפטיים. 

הפגנת הליכוד בעת בקשת החסינות של רה"מ (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת הליכוד בעת בקשת החסינות של רה"מ (צילום: אבשלום ששוני)


לצד שאלת החסינות, בג"ץ צפוי לדון מחר בשאלה האם להטיל את הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים. ראש הממשלה הגיש אתמול בקשה לעליון לדחות את הדיון בעניינו. "מדובר בסוגיה פוליטית לחלוטין שצריכה להיות מוכרעת אך ורק על ידי הציבור, ואין כל מקום להתערבותו של בית המשפט. בדמוקרטיה העם הוא הריבון והוא שבוחר את נציגיו. גם את ראש הממשלה. כך קובע החוק במפורש ואין כל מקום להתערבות בג"ץ בעניין", נכתב בבקשה.

במחנה המרכז-שמאל מיהרו להגיב לבקשתו של ראש הממשלה. ח"כ רויטל סויד מטעם מפלגת העבודה גשר, ביקרה את נתניהו ואמרה: "נתניהו לא מאיים על אף אחד. בג"ץ רשאי ואפילו חייב לדון בשאלת כשירותו לקבל את המנדט. אם יפסקו השופטים שאין לכך מניעה משפטית, תעמוד בבחירות בפני אזרחי ישראל ברירה ערכית ומוסרית חדה - להעדיף את שלטון החוק והשוויון בפני החוק, או לאפשר לנאשם בשוחד נתניהו חסינות ובריחה ממשפט".