קרן פרס "בראשית" הודיעה היום (רביעי) כי השחקנים האמריקאים מייקל דאגלס ורעייתו קת'רין זיטה-ג'ונס ינחו ביחד את טקס פרס "בראשית". במהלך הטקס החגיגי יוענק הפרס לאסיר-ציון לשעבר, פעיל זכויות האדם והמדינאי נתן שרנסקי. הפרס, שזכה לכינוי "הנובּל היהודי" על ידי המגזין "טיים", יוענק בבניני האומה בירושלים, ב-18 ביוני, 2020.

קרן פרס "בראשית" מעניקה מדי שנה את "פרס בראשית" - פרס שנתי, המעלה על נס אנשים יוצאים מגדר הרגיל שהערכים על פיהם הם פועלים, וההישגים שלהם, מהווים השראה לבני הדור הבא של העם היהודי. שרנסקי הוא חתן הפרס הראשון שמתגורר בישראל, ונבחר לאור מאבקו ארוך השנים למען זכויות אדם, חופש פוליטי, וכן שירותו לעם היהודי ולמדינת ישראל.

עבור מייקל דאגלס שביקר ב-2015 בישראל כדי לקבל את פרס "בראשית" וכעת ישמש המנחה של הטקס לצד רעייתו, מדובר בסגירת מעגל מרגשת. 

דאגלס, שלצד היותו שחקן ומפיק קולנוע, משמש גם כשליח שלום של האו"ם, קיבל  ב-2015 את הפרס לאור תרומתו יוצאת הדופן לקולנוע, על עבודתו כשליח השלום של האו"ם, ותשוקתו למורשתו היהודית ולמדינת היהודים. שליחי האו"ם לשלום הם המוכרים ביותר מבין שגרירי הרצון הטוב של האו"ם, הידועים ביניהם הם אלי ויזל ז"ל וג'יין גודאל ז"ל. נכון להיום, דאגלס הוא שליח השלום הוותיק ביותר של האו"ם, ומכהן בתפקיד מאז שנת 1998.

זיטה-ג'ונס ליוותה את בעלה לישראל בשנת 2015, והייתה בקהל יחד עם שני ילדיהם, דילן וקאריס, כשהוענק לו הפרס על הבמה החגיגית. 

"קתרין ואני מצפים לחזור לארץ, מדינה שכל המשפחה שלנו כל כך אוהבת" אמר דאגלס. "זהו כבוד גדול עבורנו להנחות טקס שיחגוג את חייו של גיבור יהודי אמיתי, נתן שרנסקי".

דאגלס המשיך: "ההגעה לירושלים השנה חשובה גם למשפחתנו כדרך לכבד את זכרו של אבי המנוח קירק דגלאס. הוא העריץ את ישראל, והיה לו קשר מיוחד עם ירושלים מאז שביקר בה במהלך צילומי הסרט "הטל צל ענק" בשנת 1965. הגילוי מחדש של אמונתו היהודית, יחד עם תשוקתו למורשת העם שלנו היוותה עבורי אור מנחה, שהיום מלווה גם את ילדיי שלי".

סטן פולובץ, מייסד ויו"ר קרן פרס "בראשית" אמר, כי "מייקל דאגלס הוא אחד מחתני פרס בראשית הפעילים והמסורים ביותר. סיפורו האישי כיצד התחבר לזהותו היהודית ולתרבות העם שלנו מהדהד ברחבי העולם, נוגע בליבם של רבים, ומניע אותם להתחיל במסעות גילוי משלהם. אני שמח מאוד לראות את המסע הזה ממשיך ומצפה לקבל את פני מייקל וקת'רין ביוני הקרוב בירושלים".

במהלך ביקורו של דאגלס בירושלים מתכננת הקרן אירוע מיוחד לכבוד מורשתו הקולנועית של אביו, קירק דגלאס, שהלך לעולמו לפני כשלושה שבועות בגיל 103, והקשר שלו לירושלים.

"התרגשתי לגלות כי הכוכבים, אקטיביסטיים חברתיים וחברי-אמת של ישראל, יגיעו לירושלים וינחו ביחד את טקס פרס בראשית" אמר שרנסקי. "היה לי העונג להשתתף יחד עם מייקל במספר מפגשים עם סטודנטים יהודים-אמריקאים באוניברסיטאות שונות. לכן אני יכול להעריך ממקור ראשון את תשוקתו ומסירותו לאחדות יהודית  ולסובלנות, לאמונתו בתיקון עולם, ובו בעת, גם את עמדתו החזקה נגד אנטישמיות וצורות אחרות של גזענות".