הסוקר של חדשות 13, פרופ' קמיל פוקס, התייחס הבוקר (שני) לתוצאות הסקר שפורסם אתמול במהדורה. בראיון בתכנית של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM אמר פוקס כי "הימים האחרונים לא היו טובים עבור נתניהו".

כשנשאל האם הופתע מהנתונים, השיב פוקס: "זה שהיו לגנץ עשרה מנדטים לפני כן והוא ירד לתשעה - אני לא חושב שזה דרמטי מבחינה סטטיסטית, זה יכול להיות דרמטי מבחינה תקשורתית. תשעה מנדטים זה באמת תשעה מנדטים, אבל צריך להגיד דבר אחד - לא אמרו את זה בחדשות והנה יש לכם סקופ, במגזר הלא יהודי ציינו רק שתי מפלגות מבין אלו שהן לא הרשימה המשותפת, הליכוד וכחול לבן. כל יתר המפלגות האחרות שהיינו רגילים לראות אותם בסקרים האחרים, שמקבלות מנדטים מהגזר הערבי כמו עבודה וש"ס - לא מקבלות כלום במגזר הלא יהודי. ולכן, לרשימה המשותפת יש 16 מנדטים כרגע".

אבל הם פחות או יותר עומדים על אותו מספר.
"נכון, זו עלייה מ-15 ל-16 כרגע ברשימה המשותפת, וזה מספר שעוד לא ראינו".

איך אתה מסביר את הירידה של נתניהו מ-41 מנדטים כמעט בכל הסקרים האחרונים ל-38 עכשיו?
"אני מצטער, מאז הבחירות לא עשינו בחדשות 13 סקר. יכול להיות שישנם גם הבדלים של מתודולוגיה בסקרים השונים, אבל ירידה מסוימת בליכוד היא כמובן צפויה. בימים האחרונים היו להם ימים לא טובים בשביל נתניהו. נושאים מסוימים מטרידים את הציבור - הנושא הכללי של החרדה הגדולה מהיציבות הכלכלית של הציבור, וישנו גם דבר ספציפי כמו למשל העניין של המסים של נתניהו שכנראה לא תרמו לו".

וזה מעניין כי לא הזכרת את השחיתות בכלל.
"לא הזכרנו בכלל את כתבי האישום. שאלנו 'האם אתה באופן אישי חושש ליציבות האישית שלך ושל משפחתך'. 85% אמרו שהם חוששים מאוד או חוששים מעט, 39% מאוד, 49% אמרו שהם חוששים גם במגזר היהודי וגם בערבי".

בוא נדבר רגע על הגושים. אם אני לא טועה זה 64 לימין מול 48 למרכז-שמאל, ואנחנו רואים שהימין מתחזק.
"חד משמעית. אני חושב שיכול להיות שזה סקסי, החד ספרתי או שלושה מנדטים, אבל הדבר החשוב זה באמת הגושים, וזה מאוד יציב לאחרונה. אני לא יודע אם ימינה עדיין יכולה להיחשב חלק מגוש, אבל כנראה שכן, ו-56 אחרים הם לא מרכז-שמאל, כי הם כוללים בתוכם עוד שמונה מנדטים של ישראל ביתנו". 

במקום נתניהו שמתלבט אם ללכת לבחירות, מה ההחלטה שלך?
"אני חושב שההחלטה צריכה להיות כלכלית. יש לנו שני דברים גדולים - הקורונה מצד אחד, המצב הכלכלי מצד שני, ושניהם יחד. אנשים מודאגים, ואני חושב שההחלטה לא צריכה להיות פוליטית. יש ציבור שחושש".

האם סיפוח בגלל משפיע על שיקולי נתניהו בהקשר של סקרים?
"לא שזה לא מעניין אף אחד, הסיפוח הוא נושא שאם אתה שואל אנשים בעד או נגד איזשהו סיפוח, אנחנו מקבלים תוצאות, אבל כמובן שבשיקולים שלהם ותמיכה במפלגות הוא שיקול נמוך יחסית".

ולגבי גוש השמאל מרכז - נניח שיהיו בחירות ב-2021. מי צריך לעמוד בראש הגוף הזה?
"יכול להיות באמת שיהיו אנשים חדשים, גושים חדשים".