בצל המשבר בעולם התרבות ומצוקת האומנים שמתקשים להתקיים בעקבות ההגבלות והיעדר סיוע כלכלי, התארח הבוקר (חמישי) אורן רדטלב, טכנאי סאונד מובטל, בתוכניתם של גיא פלג ונסים משעל ב-103FM והתרעם לנוכח העיכוב בפרסום התוכנית הכלכלית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ: "אין לי כסף לקנות לילדים ארטיק במכולת. אם צריך לגנוב בשביל להתקיים - נגנוב, אם צריך ללכת לשרוף בשביל שיתנו לנו לחיות אז זה גם מה שיקרה".

פלג: רה"מ תניהו ושר האוצר כ"ץ צפויים להציג היום תוכנית סיוע כלכלית, היא תובא ביום ראשון לאישור הממשלה, מדברים שם על מענקים חודשיים לעצמאים עד גובה של 15 אלף שקלים, דמי אבטלה, יוארך משך הזמן בו נותנים דמי אבטלה, ואני שואל אותך האם סוף סוף ירד האסימון למקבלי ההחלטה והם מתכוונים להוציא אל הפועל את הסיוע המשמעותי שכולנו כולכם כל כך כמהים אליו?
"תראה, אני אגיד לך את זה ככה. אנחנו לא מאמינים לכל מה שאומרים שם למעלה במשרדים".

פלג: למה?
"כי כמו שאתה רואה הוא אמר לנו שעד אתמול יהיו תשובות, ושנדע בדיוק מה הולך להיכנס ואיך זה אמור לעבוד, ואתמול הם הודיעו שזה ייקח להם לפחות עד יום ראשון. כל פעם שהוא נותן לעצמו יעד מסוים, הוא אף פעם לא עומד בו. בוא נגיד גם, אחרי שראינו את כל המענקים שהולכים להיות עסקים עד 300 אלף, הולכים לקבל 6,000 שקל אם בכלל, שזה בדיחה".

משעל: מה מצבך היום? תן לנו תמונת מצב.
"המצב היום שאני עם חריגה בחשבון בלי עבודה".

משעל: כמה זמן אתה בלי עבודה?
"איזה ארבעה חודשים".

משעל: ומה אתה מקבל?
"מהמדינה?".

משעל: כן.
"כלום".

משעל: אז ממה אתה חי?
"ממה אני חי? היה לנו שקל ליום שחור שהוא נגמר, היה לו שלב שהצלחנו להחזיק את עצמנו עם הראש מעל המים וזה גם כבר נגמר, כרגע אין לנו איך להחזיק את עצמנו".

פלג:אתה מפרנס משפחה?
"אני עם שלושה ילדים, מחזיק בית, כמובן".

פלג: תגיד, המצוקה היא ברורה והעובדה היא שכרגע לא נראה באופק שעולם התרבות יחזור בטווח הנראה לעין. אני שואל אותך האם בנסיבות האלה שאתה בכל זאת צריך לפרנס משפחה וכנראה שאי שאפשר ממש לסמוך על הסיוע של המדינה, אם יש מבחינתך איזושהי מחשבה לנסות למצוא עבודה חליפית לפחות לתקופה הזאת? ראינו כתבות על אנשים שהתחילו לעבוד במרכולים, בכל מיני עבודות מזדמנות.
"אז אנחנו מחפשים, הבעיה היא שאנשים לא צריכים עובדים, ואם אנו מוצאים עבודה זה משהו שקשור לחקלאות או עבודות שהן ממש פיזיות, שזה משהו שגם אני אישית לא יכול לעבוד פיזית, ולצאת עכשיו ממקום הנוחות שהייתי בו ומאיפה שעבדתי בו, ושהייתי במצב שהכל עבד כרגיל, שהכל דפק כמו שעון ושהכל היה פיקס, לעבוד למקום אחר עם עבודה אחרת לגמרי עם הכנסה שהיא רבע ממה שאתה רגיל, זה גם לא יפתור לי פה את הבעיות".

משעל: דמי אבטלה אתה מקבל?
"אין דבר כזה דמי אבטלה לעצמאים במדינת ישראל. אין דבר כזה הכרה לפרילנסרים במדינת ישראל. אתה יודע מ כן יכול להכיר אותנו עכשיו? אנחנו החלטנו שמו שמדינת ישראל החרימה אותנו, אנחנו מחרימים אותה".

משעל: אבל מבטיחים לכם, אתה יודע שמבטיחים לכם 15 אלף שקל בכל פעימה של כל חודשיים?
"מי? איפה כתוב 15 אלף שקל?".

משעל: בתוכנית שיציגו היום רה"מ ושר האוצר מדובר על שבעה מענקים דו חודשיים עד 15 אלף שקל.
"בוא נראה, עד שלא ראיתי את זה בחשבון אני לא מאמין כלום. עד אז אני צריך לראות איך אני שורד ואיך אני מבטיח את הקיום של המשפחה שלי בבית".

עד כמה הילדים מודעים למצוקה?
"בטח שהם רגילים למצוקה. אם הם היו רגילים לבוא פעמיים בשבוע הם באים פעם בשבוע כי אין אופציה ליותר".

משעל: אתה גרוש אני מבין
"אני גרוש פעמיים".

משעל: אז אתה מפרנס כמעט שתי משפחות.
"כן, אני הבוקר טוב שלי תחילת חודש, מזונות ושכר דירה של 10 אלף שקל".

פלג: התחלת לספר על הילדים. אמרת שאם הם היו באים אליך פעמיים בשבוע עכשיו הם באים פעם אחת, וכשהיו באים מה היית עושה איתם?
"הייתי הולך איתם לבריכות ופארקים, הייתי לוקח אותם לראות מקומות שיעשירו את הידע שלהם, הייתי עושה איתם מלא דברים. היום אני לא הולך איתם למכולת בשביל לקנות להם ארטיק".

פלג: עד כדי כך. משעל: בן כמה אתה?  
"אני אוטוטו 40. בן 40 צריך להמציא את עצמו מחדש עם התשובות שהמדינה נותנת לי, מצד אחד יש פה ראש ממשלה שמקבל הטבות מס בסכומים לא מבוטלים, שר בלי תיק שקורא לנו חרטא, אנשים שעובדים 20 שעות ביום ושעושים הכל כדי שמישהו שיגיע למקום בו אנחנו נמצאים יוכל לשמוח וליהנות".

משעל: הוא אמר שאלה שאומרים שהם רעבים ואין להם מה לאכול זה חרטא.
אורן: בן אדם רעב ואין לו מה לאכול זה חרטא, צודק. הוא בעצמו חרטא. עזוב אותך, המדינה הזאת לא רואה אותנו ממטר, ואני גם לא רואה איך היא הולכת להמשיך לראות אותנו, אנחנו נצטרך לעשות מעשים לא פשוטים כדי לשרוד. אני בדעה שלקחו לך, לך תיקח".

ניסים: מה פירוש לך תיקח? מה תעשה?
"לך תיקח, לקחו לך את כל האופציות שתוכל להתקיים, צא החוצה תדאג לעצמך שתוכל להתקיים".

משעל: כלומר מה, תיכנס לסופר ותיקח אוכל?
"אם צריך לגנוב בשביל להתקיים נגנוב בשביל להתקיים, אם צריך ללכת לשרוף בשביל שיתנו לנו לחיות אז זה גם מה שיקרה".

משעל: לא, בוא אתה קצת נסחף, לגנוב לשרוף".
"לא נסחף בכלל. אתה יודע מה, אני לא מדבר איתך על אנשים, אני מדבר איתך עליי. הגעתי למצב שאין לנו הרבה מה להפסיד".

משעל: אז אתה מסוגל להיכנס למשל לסופר ולקחת ולגנוב אוכל?
"אם זה משהו שקשור לאוכל - כן".

פלג: המשבר הוא קשה ואמיתי, אנחנו כמובן לא יכולים לעודד. משעל: ההפך, אנחנו קוראים לך להתאזר בסבלנות ולא לגנוב ולשרוף, מה אתה רוצה לשרוף?
"אנחנו היינו אנשים מאוד אופטימיים, ושאנו מקווים כל פעם לאיזשהי בשורה מהמדינה שאמור להגיע עכשיו פתרון, מחר, פתאום זה נדחה לעוד שבוע, שבועיים, אחר כך אנחנו מקבלים תשובה - מצטערים אין לנו איך לעזור לכם".

משעל: אתה הגעת לפת לחם?
"אני אוטוטו שם ברמה הזאת, אם עכשיו אני הולך לסופר לקנות אוכל הביתה, אם אני הולך בכלל כן? אני לא קונה לילדים את מה שהם רגילים, אני מרגיל אותם לדברים חדשים".