מזכיר ארה"ב מייק פומפאו יבקר בימים הקרובים בצרפת, טורקיה, גאורגיה, ישראל, איחוד האמירויות הערביות, קטאר וערב הסעודית. בעודו בישראל, המזכיר ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים והשניים ידונו על מגוון נושאים, ביניהם יישום הסכמי אברהם.

"איחוד האמירויות הערביות ובחריין התחייבו לפתוח שגרירויות ולהחליף שגרירים על מנת להתחיל בשיתוף פעולה במגוון רחב של תחומים, כולל חינוך, בריאות, סחר וביטחון. ההסכמים מהווים פריצת דרך היסטורית, ואנו מאמינים כי עוד מדינות ערביות ורוב מוסלמי ילכו בקרוב בדרך זו של שלום", אמר בכיר במשרד החוץ האמריקני.

נאום נתניהו בטקס חתימת הסכם השלום. באדיבות הבית הלבן

התחנה הראשונה בביקוריו של פומפאו היא פריז, שם ישתתף בטקס הנחת זר לזכר קורבנות הפיגועים האחרונים בצרפת. צעד זה של ארצות הברית נעשה על מנת להביע סולידריות לבעלת הברית הוותיקה ולגנות את אירועי הטרור נגד אזרחים צרפתים חפים מפשע. בעודו בפריז, תהיה למזכיר אפשרות להיפגש עם הנשיא מקרון ושר החוץ לה דריאן כדי לדון באחדות הטרנס-אטלנטית ובאיומים גלובליים, כולל טרור, קידום יציבות וביטחון.

בביקור באיסטנבול ייפגש פומפאו עם הפטריארך האקומני של קונסטנטינופול על מנת לדון בסוגיות דתיות ובקידום הזכות האנושית הבלתי ניתנת לערעור של חופש הדת והמאבק ברדיפות דתיות, שהוא בעדיפות מרכזית עבור הממשל ועבור המזכיר פומפאו. בנוסף ייפגש גם עם השגרירים האמריקאים והצוות באיסטנבול ובקונסוליה הכללית.

בגיאורגיה ייפגש עם בכירים בממשל, כולל הנשיא, ראש הממשלה ושר החוץ כדי להראות את תמיכת ארה"ב בריבונותה של גיאורגיה שעדיין כבושה בחלקה על ידי רוסיה. "אנו מחויבים לעזור לג'ורג'יה להעמיק את קשריה האירו-אטלנטיים ולחזק את מוסדותיה ותהליכיה הדמוקרטיים. תהליכי בחירות חופשיים והוגנים הם קריטיים לדמוקרטיה בגאורגיה ותושבי גרוזיה משתתפים באופן פעיל בתהליך זה", אמר הבכיר. 

בהמשך ייסע המזכיר לאיחוד האמירויות הערביות וייפגש עם הנסיך מוחמד בן זאיד, איתו ידון על הסכמי אברהם ועל קרן אברהם החדשה שתרחיב את הקשרים העסקיים בין שתי המדינות ותאיץ את הצמיחה וההזדמנות הכלכלית ברחבי המזרח התיכון. עוד הוסיפו במשרד החוץ כי "מכיוון שאיחוד האמירויות היא חברה ושותפה חשובה, אנו נעשה הכל כדי לעזור לה להתמודד עם המשטר האיראני. זה כולל מכירה מוצעת של מטוסי F-35 בשווי 23 מיליארד דולר, מערכות אוויר בלתי מאוישות MQ-9B, וכן תחמושת אוויר-אוויר ואוויר-קרקע".

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו (צילום: gettyimages)
מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו (צילום: gettyimages)

בקטאר ייפגש פומפאו עם סגן ראש הממשלה ועם המלך. "המזכיר ידגיש כי קטאר היא לא רק שותפה חזקה אלא גם ממלאת תפקיד משמעותי בטיפול בכמה מהנושאים המאתגרים ביותר באזור, כולל הבסת דאעש ועבודה משותפת ליצירת עתיד טוב יותר עבור תושבי סוריה, איראן, עירק, ואפגניסטן. אנו מעריכים את המאמצים הנוכחיים של קטאר לארח שיחות שלום היסטוריות בין צוותי המשא ומתן האפגניים לטאליבן".

המזכיר פומפאו ידון גם בצורך באחדות המפרץ, וישוב ויחזור כי סכסוך המפרץ נמשך זמן רב מדי. "רק באמצעות שיתוף פעולה מוגבר עם כל שש מדינות ה-GCC וארה"ב אנו יכולים להתמודד בצורה יסודית עם השפעתו של המשטר האיראני ברחבי האזור. ארצות הברית רוצה לראות את הצדדים המעורבים פותרים את הסכסוך, ומתחילים להסיר את כל המגבלות על השטח האווירי וגבולות היבשה בהקדם האפשרי".
 
התחנה האחרונה בסבב הביקורים הנוכחי צפויה להיות סעודיה, שם ייפגש עם נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן. המזכיר ידון במאמצים לטפח ביטחון ויציבות אזורית גדולים יותר ויביע תמיכה בהתקדמותה של סעודיה בשינוי כלכלתה במסגרת תוכנית חזון 2030.