בעקבות האירוע בו עוכבו כ-200 תיירים ישראלים בנמל התעופה בדובאי, משרד החוץ האמירתי שלח למשרד החוץ הישראלי הנחיות חדשות לגבי נוהל קבלת ויזה לאמירויות, עד לכניסתו לתוקף של הסכם פטור האשרות בין המדינות. על פי הנוהל שנקבע יוכלו תיירים המחזיקים דרכון ישראלי, לאומי או רשמי, להיכנס לאמירויות באמצעות ויזת תייר, אותה יבקשו עבורם מראש חברות התעופה או סוכנויות הנסיעות. עלות הויזה בסך 250 דירהם, כ-90 דולר תיגבה ע"י חברות התעופה.

כזכור, לאחר כארבע שעות עיכוב בנמל התעופה בדובאי, כ-200 התיירים הישראלים שעוכבו הבוקר (שני) קיבלו אישור להיכנס לדובאי לאחר מילוי ויזה אלקטרונית. הישראלים סיפרו כי לאחר נחיתתם, האמירתים טענו בפניהם שבעקבות שינוי בתקנות הוויזה הם לא יכולים להיכנס למדינה, אך בתום מגעים עם משרד החוץ הישראלי הורשו הישראלים להיכנס.

ממשרד החוץ נמסר כי "הנושא טופל ע"י הדרגים הבכירים ביותר במשרד החוץ מול האמירתי והישראלים שעוכבו בשדה התעופה של דובאי יורשו להיכנס בזמן הקרוב לאחר מילוי טופס הוויזה האלקטרונית. בעקבות התערבות גורמי משרד החוץ התקבל אישור גם לטיסות הנוספות מישראל לאמירויות הצפויות להמריא בקרוב". גורם בכיר בענף התעופה העריך שמדובר בנושא ברמה המדינית-פוליטית שקשור להדדיות ותהליכי העבודה.

הנוסעים שעוכבו במשך שעות ארוכות נשמעו עייפים וזועמים. "יש כאן תינוקות וגם אנשים מבוגרים וכל הלילה אנחנו מעוכבים בחוסר וודאות" אמר אחד מהם והעריך "בסוף זה יסתדר אבל בינתיים אנחנו כאן בשדה". אחד הנוסעים שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, וסיפר שנמצא כעת בהמתנה אחרי בדיקות הקורונה כבר שלוש שעות. "אנחנו ממתינים שהרשויות בצוותא עם חברת התעופה יתנו פתרון, מסתבר שאתמול שינו פה את הכללים ואת הנהלים ובשלב הנוכחי אנחנו מחויבים לעשות ויזה. אין בשלב הזה פתרון". 

במקום לקבל אתכם חל עיכוב סביב הקורונה?
"אין קשר לקורונה, הכול עובד כמו שצריך. נעשו בדיקות ואנחנו אמורים לקבל תשובות ועד אז להמתין במלונות. כאשר הגענו על מנת לעבור את מעבר הגבול, עוכבנו, כנראה שיש חוסר תקשורת בין חברת התעופה לבין הרשויות ולא מאשרים לנו להיכנס". 

כנשאל האם קרה בעבר דבר כזה, הסביר כי "כפי שידוע לנו עד אתמול הייתה אפשרות להיכנס ללא שום בעיה ומאתמול עשו פה שינוי ברגולציה ואנחנו העדים הראשונים לחוות אותה. הגענו באמצעות פליי דובאי והם אלה שאמורים לפתור זאת מול השלטונות, חלק מהעניין היה שהם דואגים לאותה אשרת כניסה. כרגע, לאור השינוי ברגולציה ככל הנראה אף אחד לא דווח ואנחנו בהמתנה".

גולן טיסה של מאות ישראלים מעוכבים לפחות 3 שעות, לא ברור מתי ייפתר והאם תחזרו ארצה.
"מאתמול בלילה, כולי תקווה שלא יחזירו אותנו. כל מי שפוגש אותנו פה הוא נעים סבר, נחמד ומקבלים את כולנו יפה בצוותא אך עם זאת אף אחד לא נותן פתרון".

דובאי (צילום: Pixabay)
דובאי (צילום: Pixabay)

במהלך שעות ההמתנה בלילה, שהחלו לאחר נחיתת טיסת פליי דובאי, התקיימו מגעים גם בדרגים גבוהים במשרד החוץ ובסיומם הורשו הישראלים להיכנס. גורם בכיר בענף התעופה העריך שמדובר בנושא ברמה המדינית-פוליטית שקשור להדדיות ותהליכי העבודה. טיסת ישראייר שהייתה אמורה להמריא מתנב"ג עוכבה ולבסוף קיבלה אישור המראה לאחר התערבות משרד החוץ. הישראלים ידרשו למלא את טופס הוויזה המקוון. 

סמנכ"ל השיווק של ישראייר, גיל סתיו, מסר שלאחר שהתקבל אור ירוק, הוחלט להוציא את כל הטיסות לדובאי היום ייצאו כמתוכנן. עם זאת, ייתכן שכבר בימים הקרובים תקבע מתכונת הוצאת הוויזה לישראלים שככל הנראה באמצעות ויזה אלקטרונית, ועדיין לא ברור אם יידרש תשלום של כ-90 דולר לפי הערכות עבור קבלת הוויזה.

מחברת Fly Dubai נמסר בתגובה לאירוע כי "החברה מודעת לאירוע שהתרחש בשעות הבוקר, במהלכו קבוצת תיירים שהגיעה מישראל עוכבה בשדה התעופה למשך מספר שעות. הרשויות במדינה פעלו במהירות על מנת למצוא פתרון לבעיה וכעת כל התיירים שעוכבו, נכנסו לעיר".

רק אתמול הוסר מכשול נוסף כאשר בעקבות התערבות משרדי התחבורה והאוצר, ביטחון התעופה בישראל אישר לישראייר לקיים את לוח הטיסות המתוכנן בחודש דצמבר כמעט במלואו. במהלך החודש, מתכוננת ישראייר להפעיל 106 טיסות והיקף הנוסעים עשוי להגיע לכ-15 אלף. גם חברות ארקיע, אלעל ופליי דובאי יבצעו עשרות טיסות בשבוע, ואם לא יחול שינוי, הצפי הוא לעשרות אלפי ישראלים שיגיעו ברכבת אווירית לדובאי עד סוף החודש. 

כזכור, נושא הפטור מוויזות בין המדינות עדיין לא נכנס לתוקף על אף שנחתם רשמית. על פי ההערכות, הוא צפוי להיכנס לתוקף בעוד כ-30 ימים. על מנת להתגבר על כך ולהוציא את הטיסות שכבר תוכננו לפועל, נדרשו הישראלים למלא טופס מקוון 24 שעות לפני ההמראה, אך ביומיים האחרונים נתקלו בסירובים.