שנת 2020 הייתה סביב מילה אחת – קורונה. אבל מעבר לציון הנגיף בפתח כתבה זו, נשתדל מאוד שלא להזכיר את המילה שוב. למעשה, אם "מנקים" את המגיפה מדפי ההיסטוריה (חלומו של כל אזרח בעולם כנראה), נקבל שנה מלאה בדרמות ואירועים משמחים, עצובים, אבל בעיקר היסטוריים. הנה 20 האירועים הגדולים בעולם ובישראל בשנה החולפת – שאת חלק מהם כולנו כנראה נרצה לשכוח.
 
חיסול הנסיך שענד את טבעת המזה"ת
שנת 2020 נפתחה בסערה גדולה עם אחד החיסולים הדרמטיים ביותר בשנים האחרונות. ארה"ב הודיעה בתחילת ינואר על חיסולו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים. החיסול הותיר את המזה"ת והעולם כולו בתדהמה וגם האיראנים עצמם לא האמינו שהאמריקאים יעזו לפגוע בדמות כל כך בכירה במשטר בטהרן.  איראן אומנם מינתה לו מחליף, אבל המשמעות של החיסול הייתה גדולה מכיוון שסולימאני היה המוציא לפועל של תוכנית ההתבססות האיראנית במזה"ת, מהלכים נגדם פעלה ישראל בגלוי ובסתר. 

הפיצוץ בבגדד, קאסם סולימאני (צילום: רויטרס)
הפיצוץ בבגדד, קאסם סולימאני (צילום: רויטרס)

אסון בשמי טהרן
החיסול של סולימאני אומנם לא קשור באופן ישיר, אבל האירוע הבא הגיע על רקע המתיחות והכוננות הגדולה במדינה לאחר חיסולו של הבכיר האיראני. ב-8 בינואר התרסקה טיסה 752 של חברת התעופה האוקראינית, דקות לאחר המראה מנמל התעופה הבינלאומי בטהרן. למרות שלא הודתה על ההתחלה, איראן עצמה גרמה לאסון הכבד כתוצאה מפגיעת טיל קרקע-אוויר, ששוגר בטעות. 176 נוסעים ואנשי צוות היו על המטוס, כולם נספו. 

הלם בעולם הספורט
ב-26 בינואר הוכה עולם הכדורסל והספורט בתדהמה גדולה. קובי בראיינט, אחד מגדולי הכדורסלנים בהיסטוריה, נהרג בתאונת התרסקות מסוק כשהוא בן 41 בלבד. באסון נהרגה גם בתו ג'יאנה בת ה-13. 

קובי ברייאנט (צילום: רויטרס)
קובי ברייאנט (צילום: רויטרס)

טראמפ מציג תוכנית שלום
ב-28 בינואר, אחרי המתנה ארוכה, חשף נשיא ארה"ב דונלד טראמפ את "תוכנית המאה". מדובר בתוכנית הכוללת הצעה להסכם שלום לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שגובשה על ידי ממשל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. כמה חודשים לאחר מכן הציג הממשל האמריקני את חלקה הראשון של תוכנית השלום במזרח התיכון, שתכלול סדנה כלכלית לעידוד השקעות הון ביהודה ושומרון וברצועת עזה, במטרה לשפר את הכלכלה הפלסטינית. הסדנה התקיימה בבחריין ב-25 וב-26 ביוני, בהשתתפו שרי האוצר של מדינות האזור שאליהם הצטרפו בכירים במערכת הכלכלית העולמית. 

טראמפ בנאום לישראלים

סופו של חוסני
חוסני מובארכ היה אחד כנראה אחד המנהיגים המשפיעים ביותר באזור המזה"ת לאורך כמעט 30 שנות כהונתו כנשיא מצרים. שלטונו במדינה הופסק בשנת 2011 בעקבות פרוץ מהומות "האביב הערבי", שפרצו בתחילת העשור הקודם בכמה מדינות ערביות. ב-11 בפברואר 2011 הוא התפטר ולאחר מכן נעצר, הועמד למשפט על הרג מפגינים, הורשע ונדון למאסר עולם. ב-29 בנובמבר 2014 זוכה מובארכ במשפטו החוזר מהאישום בהרג מפגינים, וכן מאישום בפרשת שחיתות שלטונית. עם זאת, משפט חוזר חל בפרשת השחיתות ובמאי 2015 הורשעו מובארכ ובניו, ונשפטו למאסר 3 ו-4 שנים בהתאמה. ב-25 בפברואר 2020 הוא מת לאחר שסבל מסיבוכים בניתוח שעבר.

חוסני מובארק (צילום: רויטרס)
חוסני מובארק (צילום: רויטרס)

פעם שלישית ממשלה
רבים ירצו לשכוח גם את ההישג המפוקפק הבא. ב-2 במרץ אזרחי ישראל הלכו לבחור בפעם השלישית, לאחר שבפעמיים שקדמו לכך, לא הצליח אף חבר כנסת להקים ממשלה. בסופו של דבר, אחרי משא ומתן ארוך, הבחירות הללו הצליחו להביא להרכבת ממשלה ולהסכם הרוטציה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ. 

הקמתו של קבינט הענק
אחרי רכבות של משלחות שיצאו ונכנסו מבית הנשיא, ויותר מחודשיים לאחר הבחירות השלישיות שהזכרנו, קיבלנו בישראל את הממשלה ה-35. מעבר לאיום ההליכה למערכת בחירות נוספת, נשאר לציין את השיא השלילי הבא – ממשלת ישראל ה-35 כוללת את מספר השרים הגדול ביותר אי פעם – 32.

הכנסת מתפזרת, שוב
ב-23 בדצמבר, בדיוק בחצות, נכתב עוד פרק עגום בדפי ההיסטוריה של הפוליטיקה הישראלית. הכנסת ה-23 הגיעה לסיומה עם התפזרותה בעקבות אי העברת תקציב המדינה והמשברים הקואליציוניים בין הליכוד וכחול לבן. 

תוצאות הצעת החוק לפיזור הכנסת (קרדיט: ערוץ הכנסת)

מדינת ישראל נגד ראש ממשלת ישראל
ב-24 במאי נרשם כתם נוסף בדפי ההיסטוריה של מדינת ישראל. בבית המשפט המחוזי בירושלים החל משפטו של בנימין נתניהו ב"תיק 1000", "תיק 2000" ו-"תיק 4000". 

נתניהו בבית המשפט. צילום: רויטרס (ארכיון)

האסון ששם את חיזבאללה על המוקד
ב־4 באוגוסט בשעה 18:08 החריד פיצוץ אדיר בנמל ביירות, בירת לבנון. 190 איש נהרגו באירוע ויותר מ־6,000 נפצעו. הפיצוץ, שהורגש היטב בכל האזור, גרם לנזק עצום לבירה הלבנונית. הפיצוץ התרחש במחסן שהכיל 2,750 טון אמוניום חנקתי, שהוחרם בשנת 2014 מספינה שנאלצה לעגון בנמל. מספר ימים לאחר הפיצוץ התפטר ראש ממשלת לבנון, חסן דיאב. האירוע נחקר במדינה וגורמים רבים האשימו את חיזבאללה בכך שהחזיק את אמצעי הלחימה באזור וגרמו לאסון. 

הפיצוץ בנמל ביירות, קרדיט: רשתות ערביות

יונת השלום הגיעה
בחודש אוגוסט החל רצף של הסכמים והכרזות של בנוגע להסכמי נורמליזציה בין ישראל לכמה מדינות באזור המזה"ת ואפריקה. הראשונה הייתה הכרזה על הסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות. ההסכם לווה בביקורת רבה, לאחר שנודע כי ארה"ב מקדמת עסקת מכירת נשק מתקדם לאיחוד האמירויות, דבר שעלול לסכן את העליונות הצבאית של ישראל באזור. בנוסף, נשמעה ביקורת על כך שראש הממשלה בנימין נתניהו הסתיר את דבר ההסכם משותפיו בכחול לבן. 

טקס חתימת הסכם השלום בוושינגטון (צילום: רויטרס)
טקס חתימת הסכם השלום בוושינגטון (צילום: רויטרס)

ב-11 בספטמבר בחריין וישראל הודיעו, בתיווכו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על נורמליזציה וכינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין המדינות.

ב-23 באוקטובר הוכרז, גם כן בתיווכו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על הסכם נורמליזציה צפוי בין ישראל לסודן.

ב-10 בדצמבר הוכרז הסכם עקרוני נוסף בין ישראל למרוקו. עד חתימה על הסכם מלא, בשלב ראשון תתבצע פתיחה הדדית של נציגויות ומשרדי מסחר, והפעלת טיסות ישירות בין מרוקו לישראל.

נתניהו הכריז על הסכם שלום עם בחריין

דאעש מרים ראש באירופה
בתחילת נובמבר התרחש פיגוע ירי בווינה, בירת אוסטריה, בו נרצחו ארבעה בני אדם מחוץ לבית הכנסת הגדול בעיר. ארגון דאעש נטל אחריות לפיגוע לאחר שבוצע על ידי מוסלמי המזוהה עם המדינה האסלאמית. במקום התפתחו חילופי אש בין כוחות הביטחון האוסטרים למחבל, במהלכם המפגע נהרג. לאחר פשיטה על ביתו הסיקו רשויות החוק במדינה כי הוא פעל לבדו. 

נפרדים מיהודה בארקן
נגיף הקורונה הכריע ב-23 באוקטובר את יהודה בארקן ז"ל, אחד מגדולי השחקנים ואנשי הקולנוע והטלוויזיה בתולדות מדינת ישראל. לאחר שנתן לנו במשך כל כך הרבה עשורים רגעי קסם על המסך הגדול והקטן, בארקן חלה בנגיף ונפטר בעקבות סיבוכים של המחלה.

יהודה ברקן (ברקאן) (צילום: מירי צחי)
יהודה ברקן (ברקאן) (צילום: מירי צחי)

טראמפ OUT, ביידן IN
כמה דובר על מערכת הבחירות הדרמטית שהתקיימה בארה"ב. ב-3 בנובמבר, אזרי ארה"ב יצאו להצביע בשיאה של תקופה לא פשוטה. לקח כמה ימים עד שתוצאות אמת החלו להגיע, שקבעו מהפך מדהים בבית הלבן – ג'ו ביידן נבחר לנשיא ה-46 של ארה"ב. לאורך הימים שאחרי הבחירות, התקשה דונלד טראמפ לקבל את תוצאות הבחירות וטען לזיופים בכמה מדינות. בחודש ינואר 2021 צפוי ביידן, הנשיא המבוגר ביותר בתולדות המדינה, להיכנס לבית הלבן.

נאום הניצחון של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

אבל פלסטיני
ב-10 בנובמבר מת סאיב עריקאת, מבכירי הפוליטיקאים הפלסטינים. עריקאת ניהל מהצד הפלסטיני את תהליך השלום והניסיון להגיע להסכם ישראלי-פלסטיני, כחבר במשלחת ה"ירדנית-פלסטינית". הוא חלה בקורונה והועבר לטיפול בבית החולים הדסה, שם הלך לעולמו לאחר שנאבק בסיבוכים של הנגיף.

סאיב עריקאת (צילום: רויטרס)
סאיב עריקאת (צילום: רויטרס)

נפילתה של אגדת "יד האלוהים"
25 בנובמבר ייזכר אצל מיליונים ברחבי העולם כיום בו הלכה מאיתנו אגדה. דייגו מראדונה, אחרי שנים של מאבק בבעיות רפואיות שהחלו בעקבות אורל חייו, הלך לעולמו. מראדונה היה עבור רבים לא רק אגדת ספורט וכדורגל, אלא מושא הערצה. הוא נחשב כמובן לאחד מגדולי הכדורגלנים והספורטאים בהיסטוריה.

לא נודע בזכות אורח חייו הבריא, מראדונה (צילום: Reuters/Marcos Brindicci)
לא נודע בזכות אורח חייו הבריא, מראדונה (צילום: Reuters/Marcos Brindicci)

ידה הארוכה של ישראל?
ב-27 בנובמבר התרחש אירוע, שנראה שעד עכשיו גם האיראנים לא בדיוק מבינים מה אירע בו. במהלך נסיעה שגרתית, התרחש פיצוץ בסמוך לרכבו של מדען הגרעין האיראני, מוחסן פאחריזאדה. מיד לאחר מכן יושבי הרכב, ופאחריזאדה ביניהם, גם נורו על ידי נשק אוטומטי. כולם נהרגו. מותו של מי שנקרא באיראן "אבי הפצצה האיראנית" גרם להלם במשטר וההשלכות של החיסול עוד ייבחנו בהמשך. באיראן כמובן האשימו בגלוי את ישראל, אם כי בירושלים שמרו על שתיקה ולא התייחסו לחיסול הדרמטי. 

מדען הגרעין האיראני (צילום: רויטרס)
מדען הגרעין האיראני (צילום: רויטרס)