שר המשפטים לשעבר דן מרידור שוחח היום (חמישי) עם סיון כהן וגדעון אוקו ב-103FM על האפשרות שנשיא המדינה יחליט לחון את יו"ר ש"ס אריה דרעי והעריך כי הדבר לא צפוי לקרות: "איך אפשר לתת חנינה כשהאיש הסכים לעונש?". בהמשך הזהיר מפני השלכות הרפורמה המשפטית של יריב לוין: "הגזענות חזרה למרחב הלגיטימיות". 

הרפורמה המשפטית: לוין נגד לימון בוועדת החוקה (צילום: ערוץ הכנסת)

בפתח הדברים התייחס מרידור להצעה שנשיא המדינה יחנון את דרעי ויבטל את הרשעתו ואמר כי "אני דואג ממעמדו של נשיא המדינה, אני לא חושב שהוא יעשה דבר כזה".

"פה מדובר על איש ציבור שהורשע חזור, מורשע בעבירות של כסף, שחיתות, אני לא רוצה להיכנס לזה, האיש כבר הורשע, ואין לי מה להרבות בבושה. אני לא חושב שזה סיבה לחנינה. תראה, חנינה באה בדרך כלל כשקרה משהו אחרי פסק הדין שהשופטים לא ידעו עליו. עכשיו נידון העניין בבית משפט, ובהסכמה ניתן עונש, זה לא שבלי הסכמה".

בהמשך נשאל לדעתו על הרפורמה המשפטית של יריב לוין והחוקים על גזענות השיב: "תראה, אני אגיד משהו שיראה לך פוליטי, אבל בעיניי הוא עמוק ומוסרי. בשנת 1984 נבחרתי לכנסת אחרי שהייתי קודם מזכיר הממשלה. באותן בחירות נבחר גם מאיר כהנא לכנסת, אני הזדעזעתי מזה. בית המשפט הכשיר את זה, כי לא היה חוק שאפשר לפסול. ואני מודה שבכל חיי דיברתי עם כל חברי הכנסת, משמאל וימין, לא החלפתי מילה עם גזענות.

"גזענות זו בעיניי זוועה מוסרית, לא רק כאדם, אלא כיהודי שהעם שלו סבל מגזענות יותר מכל עם אחר. ובאמת בשנת 1985 מיד אחרי זה, ממשלת אחדות ששר המשפטים בה משה נסים, בנו של הרב הראשי לשעבר, גייסנו הצעת חוק שהממשלה הגישה, לקבוע שמי שמסית לגזענות לא יכול להתמודד לבחירות לכנסת. זה עבר כמובן. ב-1988 בוועדת הבחירות המרכזית, הגשנו אנחנו, הליכוד, תנועת הליכוד, אני מטעמה, את הבקשה לפסול את כהנא מבחירות לכנסת. לא לבדנו, אבל הליכוד יזם את זה, לכן הוא נפסל.

"וביהמ"ש העליון שגם בזה, אומר השופט שמגר, היום הוא נקרא שמאלני, אבל היה לוחם האצ"ל וישב באפריקה במחנות המעצר, משווה שם את התורה של כהנא לגרועות שבאומות העולם שהעם סבל מהן, איך קוראים למדינה הזאת אתם יודעים, הוא השווה את זה ממש לשם, לדברים הנוראים ביותר. אנחנו פסלנו את הגזענות מלבוא לדמוקרטיה והצלחנו בזה. זה לא שאין גזענים, בכל עם יש גזענים, אבל כשההנהגה אומרת 'לא', וזה 'לא' לגיטימי, הצלחנו.

"אדון בן גביר, שהוא תלמידו של כהנא, מובהק, ועכשיו משבח אותו, הוא מובהק לכולם. קיבל חצי אחוז. נתניהו היה צריך אותו בשביל החנינה שהוא ניסה להשיג, הכשיר אותו, קיבל אותו. אדון סמוטריץ' אמר שאשתו לא תשב או תשכון בחדר אחד עם ערביה, עוד ביטוי גזעני. זה הגזענות, וזה הנורא מכל, חזרה למרחב הלגיטימיות. אתה יכול להיות גזען, לא גזען. זה אחד מהדברים הנוראים שכבר קרו לפני המהפכה המשפטית".

כשנשאל אם הוא מזהה אפשרות לקו פשרה בין שתי העמדות השיב: "אני הייתי מוכן, זה לא תלוי בי, אני אזרח כמוכם היום. הייתי תומך בוועדה, בעניין מקצועי בכנסת, בייחוד בכנסת, לדון במה הרפורמות הדרושות במערכת המשפט, לייעל אותה, כדי לגרום לפחות עינוי דין, לתקן דברים שונים. ההצעות האלה נועדו לדבר אחד, וחשוב לתת פרטים, ההצעה היא ברורה - להרוס מערכת שנבנתה במשך 75 שנה, עם בעיות, קשיים. כשרוצים לתקן בית, שפה הברז נוזל, ושם צריך לתקן את הקיר, לא מביאים בולדוזר בן לילה להרוס אותו".

זה לא ברז נוזל, זה השתלטות המערכת המשפטית על הרשות המחוקקת והמבצעת.
"שני דברים. ראשית, זה נכון שבשנים האחרונות קרה משהו מאוד חמור שלא היה מאז קום המדינה. מאז קום המדינה, עד לפני כמה שנים, היו ויכוחים נוראים על כל דבר, אבל לא על הרשות השופטת. תנועת הליכוד יותר מכל אחד אחר, ומנחם בגין בראשה, תמיד שמרו עליה ודרשו שהיא תוכל להתגבר על הכנסת בנושאים של פגיעה בזכויות האדם על ידי הרוב. כי מהות הדמוקרטיה איננה רק שהרוב רוצה ושולט, אלא המגבלות על הרוב שלא יוכל לפגוע באדם הבודד, במיעוט, וכן הלאה. זה השתנה ויש מערכת של הסתה. למשל: 'תופרים תיקים', לא תפרו תיק לרבין, ולא תפרו תיק להירשזון.

"אני מכיר את המערכת לא רע. אני חושב שאין שחר לדיבורים האלה, ולא יכול להיות שאדם בעל השפעה רבה ציבורית, מוכר לציבור את הבלוף הזה שתפרו לו תיק, שהשופטים הם שמאלנים, ככה הוא אומר, שפרקליט המדינה בוגר הישיבה הוא שמאלני, שהיועץ המשפטי הוא בכלל שמאלני קיצוני, ורוני אלשיך מפכ"ל המשטרה מתנחל עם כיפה על הראש, שמאלני. בכל מערכת, גם מערכת המשפט שהיא גדולה וחשובה - יש גם פגמים, אני קורא לפעמים פסקי דין שאני משתגע איך כתבו אותם והייתי עושה אחרת, זה טבע הדברים, אבל התפקיד המרכזי שלנו בדמוקרטיה הוא איך אנחנו מגינים על האדם". 

סייעה בעריכת הכתבה: ירדן חדד 103fm